10 Złotych Zasad Jak Prowadzić Bloga w Internecie

jak prowadzić bloga

 

Ostatnio przeglądając artykuł na zagranicznym portalu znalazłem interesujący nagłówek, w którym było napisane „jak prowadzić bloga, który odniesie sukces w internecie”.

Postanowiłem to wykorzystać i podzielić się własnymi przemyśleniami na temat blogowania. Ostatnio ten termin jest w modzie i coraz więcej osób zastanawia się jak założyć bloga.

Jeżeli jeszcze nie posiadasz własnego bloga to polecam Ci przeczytanie artykułu, w którym wyjaśniam krok po kroku co zrobić, aby założyć blog na platformie WordPress.

Dlaczego warto prowadzić bloga?

Jednym z moich pierwszych wpisów był artykuł na temat powodów dlaczego warto prowadzić bloga. Dzisiaj mówi się, że blogowanie jest w cenie. Wiedzą to nie tylko osoby, które żyją z blogowania, ale również firmy, które generują większą sprzedaż.

Ostatnio przeczytałem interesujące badanie przeprowadzone przez HubSpot, w którym pokazano, że firmy, które prowadzą bloga, generują ponad 55% więcej odwiedzin na stronie. Odwiedziny z kolei generują większą sprzedaż.

Plusów jest oczywiście znacznie więcej. Dzięki komentarzom zamieszczanym na blogu otrzymujemy informacje zwrotne od osób, które wchodzą na naszą stronę. To sprawia, że szybko możemy zmienić naszą strategię.

Dodatkowo blog jest świetną formą komunikacji z czytelnikami. Publikując wartościowe artykuły zwiększasz wiarygodność i budujesz wizerunek eksperta.

Złote zasady jak prowadzić bloga w internecie

Poniżej znajdziesz punkty, dzięki którym prowadzenie bloga stanie się łatwiejsze i efektywniejsze:

1. Pisz regularnie

Celowo umieściłem ten punkt na pierwszym miejscu. Regularność jest kluczem do stworzenia bloga, dzięki któremu będziesz mógł spełnić swoje marzenia. Musisz wiedzieć, że prowadzenie bloga to proces, który wymaga wiele pracy i cierpliwości.

Z pewnością nie jest to praca dla wszystkich – szczególnie dla tych, dla których pisanie jest monotonią. W tym przypadku warto zainteresować się tworzeniem materiałów video.

Jeśli zależy Ci na stworzeniu dobrej marki musisz widzieć w tym sens. Zwróć uwagę, że większość osób nie ma wystarczającej motywacji, aby prowadzić bloga dłużej niż rok czasu.

Początki są zawsze najtrudniejsze, gdy na stronie nie masz żadnych odwiedzin oraz komentarzy. Doskonale wiem jakie to jest frustrujące – szczególnie gdy starasz się pisać dobre treści, a mimo tego nikt nie czyta.

Uwierz mi, że każdy ma na początku pod górkę. Jednak zwyciężają tylko ci, którzy są wystarczająco wytrwali.

Dla osób, które zastanawiają się jak prowadzić bloga jest jedna ważna rada – pisać regularnie. W zależności od niszy, w której działasz musisz założyć sobie ile razy w tygodniu będziesz publikował nowe posty.

Dla mnie minimum to napisanie jednego artykułu w tygodniu. Jeżeli piszesz krótsze artykuły lub zamieszczasz wiadomości z pierwszej ręki możesz publikować częściej. Wszystko zależy od strategii, którą sobie wyznaczysz.

Oczywiście jestem świadomy tego, że nie zawsze się to udaje. Nawet najbardziej produktywny człowiek na świecie ma czasami chwile słabości i najzwyczajniej mu się nie chce czegoś zrobić. Cóż, w końcu jesteśmy tylko ludźmi, nie robotami.

Jak pisać artykuły regularnie?

Ustal sobie harmonogram publikowania nowych postów na blogu. Jeżeli nie masz czasu publikować nowych artykułów możesz wykorzystać następujący patent:

WordPress posiada funkcje automatycznego publikowania artykułów na blogu. Wystarczy, że ustalisz datę i godzinę publikacji artykułu, a WordPress odwali już całą robotę za Ciebie.

Aby zaplanować artykuł zaloguj się do panelu administracyjnego na WordPressie. Wejdź w zakładkę „Wpisy” i kliknij „Dodaj nowy”. Po prawej stronie znajduje się białe okienko, w którym ustalisz datę i godzinę publikacji wpisu na blogu:

publikacja postu jak prowadzić bloga dobrze

Dzięki temu możesz usiąść np. w weekend i stworzyć trzy artykuły, które będą publikowane po kolei, automatycznie w następnym tygodniu. Proste prawda?

2. Reaguj na komentarze i wiadomości prywatne

Największą motywacją dla blogera jest otrzymywanie komentarzy i wiadomości prywatnych. Choć nie zawsze są to pochlebne opinie to każda z nich jest niezwykle cenna i może dostarczyć ciekawych informacji zwrotnych.

Obserwując blogi najlepszych specjalistów ds. marketingu za granicą widzę następującą tendencje: oni starają się odpowiadać na (prawie) wszystkie komentarze na blogu.

Jakie to ma zastosowanie w praktyce?

Czytelnik zostawiając komentarz na blogu wyraża swoją opinię lub zadaje pytanie. Ich intencje są różne – niektórym zależy tylko na tym, żeby zostawić link zwrotny do swojej strony internetowej, innym zależy na zwróceniu na siebie uwagi, a jeszcze innym na odpowiedzi na zadane pytanie.

Na te ostatnie komentarze trzeba szczególnie uwagę. Jeżeli widzisz na swoim blogu komentarz, w którym czytelnik zadaje pytanie – odpowiedz na nie. Odpisanie na taki komentarz nie zajmuje dużo czasu, a dzięki temu możesz pomóc rozwiązać dany problem.

Z czasem zaczniesz otrzymywać coraz więcej wiadomości prywatnych na adres e-mail lub facebooka. Pamiętaj o tym, żeby na takie wiadomości odpowiadać najszybciej jak to tylko możliwe. Kieruj się zasadą, że jeśli Ty możesz komuś pomóc – ktoś w przyszłości pomoże Tobie.

Jak to ujął Russel Simmons, współzałożyciel wytwórni płytowej Def Jem Records: „Kto umie dawać, potrafi też uzyskiwać; dzięki takim ludziom wszyscy stają się lepsi.”

3. Twórz wartościowe treści (content marketing)

Wszyscy teraz mówią: „twórz treści, które będą interesujące dla czytelników”, ale co to tak naprawdę oznacza?

To oznacza, że aby zaistnieć w sieci musisz tworzyć materiał, który będzie wywoływał w Twoich czytelnikach emocje i pomagał rozwiązać problem. Zwykły tekst, w którym nie ma żadnej wartości dodanej będzie najzwyczajniej zapomniany.

Sposobów na zaangażowanie czytelników jest mnóstwo. Jednym z nich jest zastosowanie grafiki lub zdjęcia. Obraz jest przetwarzany 60000 razy szybciej przez mózg niż zwykły tekst, dlatego czytelnik lepiej zapamiętuje obrazy.

Gdybym tworzył poradniki tylko opisowe z pewnością trudniej byłoby je zapamiętać i wykorzystać niż poradniki, które posiadają zdjęcia jak wykonać daną czynność.

Pamiętaj, że obrazki pomagają w tworzeniu dobrej treści, ale nie są jej wyznacznikiem. Istnieją blogi, które nie wykorzystują zdjęć, a mimo tego są popularne. Samo dodanie fajnych obrazków bez dobrej treści to niestety za mało.

Więcej o przykładach tworzenia dobrej treści napisałem w tym temacie.

Strategia, którą możesz wykorzystać na swoim blogu jest następująca: twórz angażującą treść i opisuj dany problem dogłębnie. Neil Patel autor bloga Quicksprout napisał, że odkąd zaczął dokładnie opisywać dany temat, ludzie zaczęli częściej komentować i dzielić się materiałami z innymi.

Z kolei badanie przeprowadzone przez Marketing Experiments pokazało, że artykuły dłuższe, zawierające więcej szczegółów konwertowały o 30% lepiej niż krótsze artykuły.

Pamiętaj, że tworzenie artykułów w byle jaki sposób nie przyniesie Ci w przyszłości znaczących profitów. Według mnie lepiej poświęcić więcej czasu i stworzyć jeden dobry artykuł, niż 3 krótkie artykuły, które nie mają żadnej wartości dodanej.

4. Dziel się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami

Blog jest miejscem, w którym możesz pisać o swoich subiektywnych odczuciach na dany temat. Jeśli uważasz, że dana strategia jest najlepsza to napisz o tym.

Według zasad efektywnego przywództwa ludzie chętniej podążają za osobami, które mają własne zdanie i wykazują się inicjatywą niż osobami, które publicznie nie wyrażają swojej opinii. Blog jest właśnie tym miejscem, w którym możesz pokazać się z jak najlepszej strony i zainspirować innych do robienia wielkich rzeczy.

Nie wszyscy jednak będą się z tymi przemyśleniami zgadzać. Znajdą się i tacy, którzy będą Cię krytykowali. W krytyce nie ma nic złego pod warunkiem, że jest konstruktywna, ponieważ dzięki temu otrzymujesz informację zwrotną co możesz poprawić i co zrobić jeszcze lepiej (np. w pisaniu bloga).

Co innego w przypadku tzw. hejterów którzy próbują rozładować swoje emocje w internecie, ponieważ w realnym życiu im się nie powidło. Z takimi ludźmi nie ma co polemizować.

Sam nie zgadzam się ze wszystkimi opiniami, ale każdą z nich szanuje. Każdy ma prawo do wygłaszania swojej własnej opinii – a blog jest dobrym miejscem, które weryfikuje czy autor myśli podobnie jak my.

Pisanie bloga jest jak gra RPG

Istotną kwestią jest również doświadczenie, które sprawia, że niektórych ludzi nazywamy ekspertami. Doświadczenie to proces, w którym stajesz się coraz lepszy. Na początku gdy założysz bloga tego doświadczenia nie masz w ogóle. To jest jak gra RPG – na początku masz 1 poziom doświadczenia.

Pisząc coraz więcej artykułów nabierasz coraz więcej doświadczenia, aż w końcu stajesz się mistrzem.

Na początku wyzwaniem było dla mnie napisanie artykułu liczącego 800 słów. Pamiętam jak dziś, swoje pierwsze artykuły, które nie były najlepszej jakości. Dzisiaj tworzenie dłuższych treści nie stanowi dla mnie większego problemu – ten artykuł ma powyżej 2400 słów.

Należy pamiętać o odpowiednim skupieniu się na pracy. David Allen, twórca światowego bestsellera „Getting Things Done” powiedział, że ludzie potrzebują systemu, dzięki któremu zaczną wykonywać pracę efektywniej.

Moim systemem podczas pisania artykułów jest wyłączenie wszelkich możliwych dysktraktorów, które sprawiają, że się rozpraszam. Podczas pisania wyłączam Facebooka oraz portale informacyjne, ponieważ wiem, że te rozpraszacze powodują, że proces pisania jest mniej efektywny.

Skupiając się na jednej rzeczy pisanie stanie się łatwiejsze i przyjemniejsze.

5. Zadbaj o odpowiedni wygląd bloga

Powiedzenie „nie szata zdobi człowieka” nie zawsze się sprawdza. Szczególnie osoby, które zastanawiają się jak prowadzić bloga nie zawsze o tym wiedzą.

Wygląd bloga ma kluczowe znaczenie w budowaniu pozytywnego wizerunku w internecie. W ciągu zaledwie kilku pierwszych sekund internauta wyrabia sobie opinię o naszej stronie.

Zanim zaczniesz promować się w internecie zwróć uwagę na szatę graficzną bloga. Szczególnie powinieneś zadbać o górną część strony – czyli to co widzi internauta, gdy wejdzie na Twoją stronę. Umieść w tym miejscu elementy, które przyciągną uwagę czytelnika – logo, menu, zapis na newsletter.

Zwróć także uwagę na odpowiednią kolorystkę, która ma duże znaczenie w podejmowaniu decyzji.

WordPress oferuje mnóstwo szablonów, które możesz łatwo zainstalować na swoim blogu. Możesz wykorzystać darmowe szablony, ale według mnie lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie płatnych szablonów, które posiadają więcej opcji i są lepiej dostosowane do czytelnika.

Najlepiej wykonane szablony znajdziesz na ThemeForest  lub ElegantThemes.

Przykłady szablonów z ThemeForest:

themeforest przykład

6. Bądź kreatywny i unikalny

W zasadzie ten punkt powinien znajdować się w sekcji tworzenia wartościowej treści, ale chciałbym go szerzej opisać, ponieważ według mnie jest naprawdę istotny.

Bycie kreatywnym i unikalnym oznacza tworzenie treści inaczej niż inni. Zasada „kopiuj” „wklej” odchodzi w zapomnienie jeśli zależy Ci na tworzeniu treści, która będzie rozprzestrzeniała się w internecie z prędkością światła.

Musisz wyrobić w sobie własny styl oraz pisać o rzeczach, o których inni jeszcze nie napisali. Jeżeli nie masz pomysłu jak to zrobić możesz ulepszyć dany artykuł. Zadaj sobie pytanie: „Co możesz zrobić lepiej?”

Szukaj inspiracji nie tylko w internecie, ale również na świeżym powietrzu. Nawet nie wiesz na jaki pomysł możesz wpaść robiąc sobie 30 minutowy spacer.

7. Aktualizuj stare artykuły

Czasami warto wrócić do artykułów, które zostały napisane np. dwa lata temu. Większość osób tego nie robi, a zamiast tego skupia się na tworzeniu nowej treści.

Dam Ci prostą strategię: aktualizuj stare artykuły, które cieszą się największą popularnością – są najczęściej odwiedzane lub komentowane. Zastanów się czy od ostatniej publikacji nic się nie zmieniło na Twoim blogu. Czy może jest jakaś istotna informacja, którą chciałbyś dodać?

Jeśli zajmujesz się nowymi trendami to możliwe, że od czasu publikacji starszego artykuły zaszły jakieś zmiany. Np. osoby, które zajmują się pozycjonowaniem stron często muszą aktualizować swoje serwisy, ponieważ to co jeszcze 3 lata temu było powszechnie stosowane dzisiaj może być nieskuteczne.

Zrób raz na rok taki przegląd starszych artykułów i zastanów się co możesz w nich zmienić.

8. Sprawdzaj co działa, eliminuj to co jest nieskuteczne

Zasada z neurolingwistycznego programowania (NLP) mówi: „jeśli coś nie działa, zrób coś innego.” Niestety, ale nie wszystko co tworzysz na blogu zacznie przynosić profity.

Czasem trzeba coś dodać, a czasem zmienić. Jeżeli piszesz artykuły, które zyskują mało udostępnień na portalach społecznościowych i mało komentarzy to jest to sygnał, że należy coś zmienić.

Nie wszyscy ludzie mają jednakowe problemy. Pracując w sprzedaży miałem kolegę, który zawsze mówił, że: „każdy jest indywidualną jednostką.”

Są ludzie, którzy lubią czytać epickie artykuły z jasno nakreśloną fabułą w stylu Stephena Kinga. Są też tacy, których interesują suche fakty i statystyki. Ustal kim są Twoi czytelnicy: co to za ludzie, ile mają lat, jakie są ich zainteresowania. Im więcej informacji na ich temat zdobędziesz tym łatwiej dostosujesz się do ich potrzeb.

Pisanie bloga nie powinno być ciężką pracą z kilofem. Jeśli robimy coś bo musimy, to z reguły nie sprawia nam to satysfakcji. W dodatku jest to mało efektywne.

Pisanie treści na blogu ma być zabawą i sprawiać przyjemność.

Jeśli uważasz, że pisanie sprawia Ci trudność lub nie masz motywacji, żeby to kontynuować, to może nadszedł czas, żeby coś zmienić? Może dodać więcej humoru, albo zmienić charakter pisania? Może nisza, w której działasz nie jest dla Ciebie odpowiednio interesująca?

Posiedź trochę nad tym i zastanów się co możesz zmienić, aby praca stała się dla Ciebie przyjemnością.

9. Promuj bloga w internecie

Nie tylko pisaniem człowiek żyje. Promocja i reklama bloga jest ważnym elementem, ponieważ dzięki temu zyskujesz nowych czytelników i klientów.

Osoby, które zastanawiają się jak prowadzić bloga powinny skupić się w pierwszej kolejności na stworzeniu kilku dobrych artykułów, a dopiero później na promocji. W końcu jeśli Twój blog jest pusty i nie ma na nim niczego wartościowego, to dlaczego ktokolwiek miałby go czytać?

Tworząc treści pamiętaj o odpowiedniej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Wiele odwiedzin będziesz pozyskiwał z wyszukiwarki Google. Należy zatem zadbać o słowa kluczowe, które będą znajdowały się w treści artykułu oraz nagłówki. Dodatkowo zainstaluj na nim przydatne wtyczki, które ułatwią Ci pracę.

Ruch będziesz pozyskiwał również z portali społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Google +, Pinterest, Goldenline itd. Dowiedz się z jakich portali najczęściej korzysta Twoja grupa docelowa i skup się na promowaniu treści.

Jeśli zależy Ci na szybkim pozyskaniu nowych subskrybentów na listę mailingową lub klientów możesz skorzystać z płatnej reklamy np. na Facebooku, Google AdWords czy AdTaily.

10. Buduj pozytywny wizerunek

Oprócz promowania bloga w internecie skup się na budowaniu pozytywnego wizerunku. Zadaj sobie pytanie: jak chcesz, żeby inni ludzie Cię postrzegali?

Budować wizerunek możesz na wiele sposobów. Pierwszym z nich jest pisanie artykułów gościnnych, dzięki którym pokazujesz innym ludziom, że znasz się na tym co robisz. Dzięki stworzeniu dobrego artykułu gościnnego nie tylko zaczniesz budować relacje z innymi blogerami, ale zaczniesz generować dodatkowy ruch na swojej stronie.

Warto nadmienić, że artykuły gościnne są jedną z najlepszych strategii pozyskiwania nowych klientów.

Kolejnym sposobem budowania wizerunku są komentarze na blogach, które są związane bezpośrednio z Twoją niszą. Komentując artykuł odsłaniasz twarz i pokazujesz, że nie jesteś anonimową postacią. Pamiętaj o stworzeniu dobrego zdjęcia profilowego – czyli obrazka, który będzie przedstawiał Twoją twarz. Dzięki temu ludzie będą Cię rozpoznawać.

Istnieją jeszcze inne sposoby do budowania wizerunku. Poniżej znajdziesz kilka z nich:

  • Wypowiedzi na portalach branżowych takich jak Goldenline czy Linkedin.
  • Udzielanie się na forach dyskusyjnych.
  • Udział w webinarach.
  • Szkolenia stacjonarne.

Sposobów jest wiele, natomiast od Ciebie zależy, który z nich będzie Ci najlepiej odpowiadał.

Wnioski

Gdybym miał wymienić jeszcze jeden najważniejszy punkt, dzięki któremu wypromujesz swojego bloga byłaby to motywacja. Jeśli nie masz wystarczającej motywacji do pisania bloga ciężko Ci będzie zaistnieć.

Warto w tym miejscu nadmienić, żebyś skupił się na tym co lubisz i co Cię pasjonuje. Tylko dzięki temu masz szanse rozwinąć bloga oraz zrealizować swoje cele i marzenia.

Jeśli znasz inne zasady lub chciałbyś podzielić się swoimi przemyśleniami na temat tego jak prowadzić bloga w internecie napisz o tym poniżej w komentarzu.

 

1 komentarzZostaw komentarz

Zostaw błyskotliwy komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij