Jak Zacząć Pisać Bloga Który Zaskoczy Konkurencję

jak zacząć pisać bloga który zaskoczyć konkurencję

 

Skoro postanowiłeś kliknąć w ten artykuł, to pewnie zastanawiasz się jak zacząć pisać bloga, który odniesie sukces w Internecie? Odpowiedź wcale nie jest trudna i już za chwilę poznasz kluczowe elementy, dzięki którym Twój blog stanie się wyjątkowy.

Słowo wyjątkowy oznacza bloga, który wyróżnia się na tle innych. Jak myślisz ile jest blogów w polskim Internecie, które się wyróżniają?

Niestety bardzo mało. Chociaż myślę, że dla Ciebie to dobra wiadomość, ponieważ da Ci to przewagę nad innymi. Dzięki wiedzy, którą zaraz poznasz będziesz szybował ponad konkurencją, ponieważ większość z nich popełnia takie same błędy.

Ustal o czym chcesz pisać.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zacząć pisać bloga musisz wybrać dobrą tematykę. Im bardziej ją zawęzisz tym lepiej.

Prawie każdy na początku swej drogi z blogowaniem, zastanawia się jaki temat będzie dla niego odpowiedni. Sam pamiętam swoje początki, jak zacząłem pisać o komunikacji interpersonalnej, a później o rozwoju osobistym. W pewnym momencie straciłem zapał do prowadzenia tych blogów.

Jest duże prawdopodobieństwo, że Ty również uznasz, że to nie jest tematyka, którą chcesz rozwijać , chyba, że zastosujesz się do poniższych punktów:

1. Ustal co Cię interesuje

W tym celu weź kartkę oraz długopis i zapisz wszystkie tematy, które należą do Twoich zainteresowań. Może to być np. moda, motoryzacja, wędkarstwo, piłka nożna, gry komputerowe, poker, zdrowe odżywianie itd.

Jak wypiszesz wszystkie tematy to teraz zrób selekcje. Wybierz te, które Cię interesują, a jeszcze lepiej, żeby Cię ekscytowały. Ekscytacja sprawi, że pisanie na dany temat nie będzie pracą tylko przyjemnością. Jeszcze lepiej, jeśli znasz dobrze dany temat.

Absolutnie nie musisz być ekspertem, żeby pisać o tym o czym lubisz. Mam kolegę, który prowadzi bloga na temat mowy ciała oraz negocjacji. Na początku nie miał zbyt dużego doświadczenia w tej dziedzinie, jednak dużo czytał, chodził na szkolenia i muszę przyznać, że pomału staje się ekspertem. Prowadzenie osobistego bloga dało mu nowe możliwości rozwoju.

Najważniejsze jest, żeby mieć cel i motywacje do robienia tego co naprawdę lubisz. Dzięki temu przyswajasz nową wiedzę.

Jeśli zamierzasz robić coś tylko dla pieniędzy, to Cię zaskoczę, ale to nie działa. Nie mówię, że nie zarobisz na tym, ale myśląc długoterminowo będzie trudno.

Mihály Csíkszentmihályi przeprowadził badania, w którym doszedł do wniosku, że ludzie osiągają najlepsze rezultaty, gdy wchodzą w stan flow. Warunkiem osiągnięcia Stanu flow jest powtarzanie danych czynności wiele razy oraz czerpanie z tego satysfkacji. Jak można wejść w stan flow skoro robisz coś co nie sprawia Ci radości? To jest niemożliwe.

Dlatego w pierwszej kolejności skup się na tym co lubisz robić i co będzie sprawiało Ci satysfakcję. Jeżeli nie wiesz co to takiego skorzystaj z następujących pytań:

  • Który temat Cię interesuje? Czy chciałbyś na tym zarabiać w przyszłości?
  • Czy to jest temat którym chciałbyś się zajmować przez najbliższe 5 lat?
  • Czy masz wiedzę na ten temat, którą mógłbyś przekazać innym? Jeżeli takiej wiedzy nie posiadasz, ile czasu jesteś w stanie poświęcić czasu, aby się tej wiedzy nauczyć?
  • Czy potrafisz napisać co najmniej 25 artykułów na dany temat?

Te pytanie dadzą Ci pewność, że wybrałeś odpowiedni temat do blogowania.

2. Dokonaj analizy niszy i konkurencji

Załóżmy, że wybrałeś temat, który Cię interesuje i o którym chcesz pisać (lub prowadzić video bloga). Kolejnym krokiem jest zbadanie tematu. Musimy ustalić, czy ten temat ma potencjał – od tego będzie zależało, jak wiele osób będzie zaglądało na Twojego bloga.

W tym celu możesz użyć darmowego narzędzia do Google – planera słów kluczowych. Aby się zalogować do panelu musisz zarejestrować swoje konto w Google (rejestracja adresu e-mail), co zajmuje trzy minuty. Sprawdź jak to działa:

Zaloguj się do panelu Google Adwords:

adwords

Na górze znajduje się szary pasek. Kliknij w zakładkę “Narzędzia” a następnie przejdź do „Planer słów kluczowych”:

ad 2

W tym miejscu ustalasz, jakiego słowa lub grupy słów kluczowych szukasz. Jak widzisz na poniższym obrazku masz tutaj sporo parametrów, które możesz zmieniać. Dla przykładu posłużymy się frazą „suplementy na odchudzanie”:

wyświetlanie propozycji słów

Kliknij „Wyświetl propozycje”:

a4

Przejdź od razu do zakładki „Propozycje słów kluczowych”. Na górze znajduje się wykres, który pokazuje tendencje wyszukiwań. Sama fraza „suplementy na odchudzanie” jest wyszukiwana w Google średnio 590 razy miesięcznie.

miesięczne wyszukiwanie słów kluczowych konkurencji

Poniżej możesz przejrzeć inne podobne frazy. W tym celu kliknij „Śr. Miesięczna liczba wyszukiwań”, aby wyświetlić najpopularniejsze frazy. Zakładki „Konkurencja” określa jak wiele osób reklamuje się pod daną frazą, a „Stawka” oznacza jaki jest koszt kliknięcia w reklamę:

lecimy dalej

Zakładając bloga w Internecie skup się na wąskiej niszy. Jeśli zamierzasz pisać o zdrowej diecie, to możesz wybrać temat pt. „zdrowa dieta dla sportowców”. W tym momencie nisza się zawęża, ale z to oznacza, że masz mniejszą konkurencję.

Analiza danego tematu to nie jest bułka z masłem, którą zjada się w 5 minut. Na dobrą analizę konkurencyjności spędza się czasami dni albo i tygodnie. Natomiast jest to jedna z najważniejszych rzeczy, dzięki którym dowiesz się jak zacząć pisać bloga, który będzie bezkonkurencyjny.

3. Sprawdź jakie treści tworzy Twoja konkurencja

Następnym elementem analizy będzie sprawdzenie o czym konkretnie pisze Twoja konkurencja. W tym celu wpisz w wyszukiwarce Google daną frazę kluczową, pod którą zamierzasz się pozycjonować.

Sprawdź wszystkie witryny internetowe, które znajdują się na pierwszej stronie wyszukiwarki. Przeanalizuj:

  • Jakie tematy tworzy Twoja konkurencja,
  • Czym się wyróżnia ta strona?
  • Jakiego języka używa konkurencja do komunikowania się z czytelnikami?
  • Gdzie się najczęściej udzielają? Blogi, fora internetowe, portale branżowe?
  • Jaka jest opinia na temat danego bloga?
  • Jeżeli dana strona prowadzi bloga firmowego? (w przypadku gdy szukasz firm)
  • Z jakich portali społecznościowych korzystają?

Im lepiej poznasz swoją konkurencję, tym łatwiej Ci będzie przejąć inicjatywę w przyszłości. Pomocne mogą się okazać narzędzia wykorzystywane w content marketingu, o których napisała Katarzyna Granops.

4. Ustal grupę docelową

Myśląc strategicznie nad naszym blogiem musimy dowiedzieć się kto będzie go czytał. Jeśli piszemy dla wszystkich, to tak naprawdę piszemy dla nikogo. Aby określić grupę docelową skorzystaj z następujących pytań:

  • Kim są osoby, które zaglądają na Twoją witrynę internetową?
  • Ile mają lat?
  • Czym się zajmują? Gdzie pracują?
  • Czy te osoby mają pieniądze? Ile zarabiają miesięcznie?
  • Jaki mają największy problem?
  • Jaką mają potrzebę?
  • Z jakich źródeł korzystają czerpiąc wiedzę? Czy są to blogi internetowe, portale, książki, czasopisma?

Przerabiając ten punkt powinieneś mieć dokładny obraz Twojego idealnego odbiorcy. Dzięki temu będziesz wiedział jakie tematy poruszać, a jakich unikać, aby nie zanudzić ich na amen. Inaczej komunikujesz się ze studentami, a jeszcze inaczej z przedsiębiorcami z dwudziestoletnim stażem.

Czego potrzebujesz do założenia bloga?

Jeżeli nigdy nie prowadziłeś bloga to masz do wyboru dwie opcje:

  1. Wybrać darmową platformę blogową np. blogspot.com
  2. Postawić na własny serwer i domenę (opcja płatna)

Którą opcję rekomenduje?

Zdecydowanie tą drugą. Jeżeli myślisz poważnie nad pisaniem bloga, który w przyszłości stanie się wielkim brandem, musisz mieć własną domenę i serwer. Nie wyobrażam sobie innego rozwiązania.

Koszt domeny to ok. 20 zł/rok + hosting 15 zł miesięcznie (Zenbox.pl). Oczywiście są hostingi, które oferują jeszcze niższe ceny, natomiast ja wolę sprawdzone i polecane serwisy.

Więcej przeczytasz w poradniku dotyczącym zakładania własnego bloga na WordPressie.

W przypadku, gdy zdecydujesz się nad wyborem płatnej opcji i wykupieniem własnego hostingu to postaw na platformę WordPress. Jest darmowa i oferuje niemal nieograniczone możliwości. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ze zwykłego WordPressa stworzyć sklep internetowy lub portal (np. antyweb.pl)

Gdy już masz domenę, hosting i zainstalowanego WordPressa, co dalej?

Teraz musisz zdecydować, czy wybrać szablon darmowy, czy płatny.

Platforma WordPress oferuje wiele rozmaitych szablonów. Obecnie jest ich ponad 3000+. Na początku możesz skorzystać z darmowego szablonu. W dłuższej perspektywie czasowej, polecam Ci szablony premium z serwisu Themeforest lub Eleganthemes. Szablony płatne są zazwyczaj lepiej zoptymalizowane, częściej aktualizowane i mają więcej opcji niż szablony darmowe.

Więcej informacji znajdziesz w artykule o profesjonalnych szablonach do WordPressa.

7 elementów dzięki którym dowiesz się jak zacząć pisać bloga odnoszącego sukces.

Poniżej znajdziesz 7 punktów, dzięki którym skuteczniej zaczniesz tworzyć treści na swoim blogu:

1. Skup się na przekazywaniu wartościowej treści

Artykuły, które są pisane „na odwal się” nie są dobrze widziane przez czytelników i przez Google. Napisanie artykułu nie jest żadnym problemem. Napisanie genialnego artykułu stanowi wyzwanie. Blogowanie jest procesem długoterminowym, a to oznacza, że potrzebujesz czasu, aby wyrobić sobie dobrą markę w Internecie.

Większość blogów, które czytam jest pisana bez żadnych emocji. Czasami mam wrażenie, że autor nie miał nic innego do roboty, jak tylko maznąć kilka zdań na dany temat i włączyć ulubiony serial.

Przekazywanie wartościowej treści na blogu nie jest darmowe, ponieważ wymaga czasu i wysiłku. Zanim napiszesz dobry artykuł musisz przeanalizować serwisy konkurencji. Musisz wiedzieć o czym piszą.

Pisanie o tym co nam się wydaje, że jest „fajne” i ludzie będą to czytać czasami może mieć odwrotny skutek. Musisz dokładnie wiedzieć jakie tematy w Twojej niszy są teraz na topie i z czym ludzie mają największy problem. Zadaj sobie pytanie – jak rozwiązać ten problem?

Pomocnym narzędziem może być Google Trends, w którym możesz sprawdzić atrakcyjność danego tematu.

Tip: Dodaj do zakładki w wyszukiwarce internetowej 10 stron, które są Twoją konkurencją. Dokonuj analizy minimum raz w tygodniu i sprawdzaj o czym piszą i jakie wartości przekazują. Dzięki temu będziesz na bieżąco z aktualnym trendami. To również sprawi, że w Twojej głowie zaczną pojawiać się nowe pomysły dotyczące artykułów.

2. Sekret tkwi w nagłówkach

Treść wewnątrz artykułu może być świetna, natomiast jeśli nagłówek będzie słaby to mało osób będzie w niego klikało:

klikalne nagłówki

„Średnio pięć razy więcej osób czyta nagłówek niż treść. Kiedy napiszesz nagłówek, wydałeś 80 centów z dolara.” – David Ogilvy

Skonstruowanie odpowiedniego nagłówka to metoda, dzięki której szybko wypromujesz się w internecie. Sprawdź jak to robią popularne czasopisma takie jak Cosmopolitan czy Fakt. Oni mają milionowe budżety na reklamę i zatrudniają najlepszych fachowców. Możesz się od nich dużo nauczyć.

W sprzedaży, aby zainteresować klienta stosuje się tzw. hak na uwagę. Podobnie robią czasopisma konstruując intrygujące i kontrowersyjne nagłówki, ponieważ one najlepiej się sprzedają.

Ted Nicholas, znany copywriter powiedział kiedyś, że przygotowanie mocnego nagłówka to co najmniej 73% sukcesu w konwersji dla kupujących. Dlatego zanim zaczniesz publikować artykuły skonstruuj dobry i chwytliwy nagłówek, który zwiększy klikalność.

Więcej możesz przeczytać w artykule na temat tworzenia chwytliwych nagłówków.

3. Celuj w problemy i potrzeby Twoich czytelników

Przed tworzeniem treści na blogu musisz jasno ustalić kto konkretnie będzie czytał Twoje artykuły. Tak jak napisałem wcześniej musisz ustalić grupę docelową. Kim są Twoi potencjalni czytelnicy i czego szukają w internecie? Dowiedz się jakie ta grupa ma problemy i daj im gotowe rozwiązanie.

Jak to sprawdzić? Jednym ze sposobów jest sprawdzenie for internetowych, jakie czytają Twoi odbiorcy. W tym celu wpisz w wyszukiwarkę Google frazę, która Cię interesuje oraz dodaj do tego słowo „forum”:

forum

Pojawi się cała lista for internetowych. Wejdź na któreś z nich. Sprawdź, które wątki są najczęściej czytane. Na niektórych forach internetowych jest możliwość sprawdzenia, które tematy są najczęściej odwiedzane lub komentowane:

co jest komentowane

Dobra analiza tematów zajmuje więcej czasu niż pisanie artykułu. Znając potrzeby Twoich czytelników z pewnością będziesz wiedział jak zacząć pisać bloga, który będzie promowany w Internecie.

4. Rozwijaj umiejętności pisarskie

Tworzenie świetnych tekstów to kolejny element, dzięki któremu wejdziesz na wyższy poziom blogowania. Przydatną umiejętnością będzie sztuka tworzenia perswazyjnych tekstów nakłaniających do podjęcia odpowiedniego działania. Mowa o copywritingu.

Dobry copywriter jest w stanie kilkoma zdaniami pobudzić emocje czytelnika i sprawić, że niczym nie wyróżniający się produkt stanie się wartościowy i pożądany. Wartość produktu może wzrosnąć nawet kilkukrotnie.

Najlepszym sposobem nauki tworzenia tekstów jest … pisanie. Tak samo jak piłkarz musi trenować, aby przejść do lepszego klubu, Ty powinieneś nieustannie szlifować swoje umiejętności pisarskie.

Tip: Dobrym pomysłem, który poznałem na jednym ze szkoleń copywritingu jest założenie zeszytu i zapisywanie swoich myśli na papierze. Piszesz wszystko co Ci przyjdzie do głowy. Po pierwsze dzięki temu ćwiczysz pisanie, po drugie oczyszczasz umysł ze wszystkich śmieci, które panoszą się w Twoim umyśle. Po miesiącu takiego nieustannego przelewania myśli na kartce papieru zdziwisz się, jak łatwo będziesz operował słowem pisanym.

5. Wypracuj swój własny styl prowadzenia bloga

W zależności czy prowadzisz blog osobisty czy firmowy, powinieneś wypracować własny styl tworzenia artykułów na blogu. Tworzenie postów na zasadzie „kopiuj” – „wklej” odpada. Ludzie nie tylko chcą się dowiedzieć, jak rozwiązać dany problem, ale także chcą poczuć rozrywkę.

Twoje posty powinny być udostępniane dalej na zasadzie marketingu wirusowego poprzez portale społecznościowe (np. Facebook, Twitter). Jonah Berger, profesor Uniwersytetu Wharton, powiedział że treści, które pobudzają emocje są najczęściej udostępniane. W rzeczywistości gdy ludzie się śmieją lub czują rozrywkę to jest większe prawdopodobieństwo, że udostępnią daną treść dalej.

Jeszcze kilka lat temu ludzie tworzyli artykuły naszpikowane słowami kluczowymi, aby osiągnąć jak najwyższą pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Dzisiaj nastała era content marketingu, co oznacza, że trzeba włożyć pewny wysiłek w napisanie dobrej treści. To dzięki temu będziesz się wyróżniał na tle innych, szarych blogów.

6. Zadbaj o dobry wygląd bloga

Zanim zaczniesz promować swojego bloga w Internecie, popracuj nad nim. Skup uwagę na tym, jak się prezentuje i czy jest wygodny w obsłudze dla internautów. Jeżeli uważasz, że dany element na stronie jest zbędny, usuń go. Dzięki temu Twoja strona będzie szybciej się wczytywała.

Sprawdź jak blog prezentuje się w innych przeglądarkach internetowych oraz urządzeniach mobilnych. Szablon powinien być responsywny, a więc dostosowany do smartphonów oraz tabletów, tym bardziej że ten czynnik jest brany pod uwagę w wynikach wyszukiwania Google na urządzeniach mobilnych.

Internauta pierwsze co robi, gdy wchodzi na Twojego bloga to ocenia jego wygląd. Jeśli wizualnie blog nie będzie się prezentował dobrze szybko zamknie Twoją stronę.

Tip: Dopracuj w pierwszej kolejności górną część Twojej strony, ponieważ to na nią internauta zwraca największą uwagę. Zwróć uwagę na nagłówek, logo oraz pasek boczny.

7. Publikuj regularnie posty

Ile to razy widziałem blogi, które były dobrze prowadzone, ale autor od kilku miesięcy nie opublikował żadnego postu. Może stracił motywacje?

Regularne tworzenie artykułów to jeden z najważniejszych wyznaczników sukcesu w Internecie. Jeśli nie będziesz regularnie publikował postów na blogu nie rozwiniesz się. Twoje treści nie będą widoczne w wyszukiwarkach. Kluczowe jest trafne wybranie tematu, który będzie Cię interesował, ponieważ dzięki temu będziesz miał więcej chęci, aby tworzyć nowe treści.

Ustal sobie cel, który chcesz osiągnąć. Gdzie chcesz być za 2 lata od teraz? Dllaczego w ogóle blogujesz? Twoim celem może być np. zarabianie na nim w przyszłości na zasadzie dochodu pasywnego lub stworzenie społeczności dzięki której zaczniesz poznawać nowe osoby i organizować wyjazdy zagraniczne. Powinieneś widzieć w tym większy sens.

Co zrobić jeśli nie masz czasu publikować postów na blogu?

WordPress posiada tą funkcję, że wpisy, które mają pojawić się na blogu możesz sobie dowolnie zaplanować. Jeśli nie masz czasu na siedzenie i pisanie artykułów w tygodniu, bo pracujesz, to możesz usiąść nad tym w weekend napisać dwa lub trzy artykuły i zaplanować datę ich publikacji.

Jak często publikować wpisy?

Marcus Sheridan, amerykański bloger i specjalista ds. marketingu zwiększył zasięg swojej strony z 10000 do 80000 miesięcznych wizyt w ciągu 6 miesięcy, dzięki temu, że regularnie tworzył artykuły 2-3 razy w tygodniu.

Według mnie raz w tygodniu, to absolutne minimum – szczególnie gdy od niedawna prowadzisz bloga.

Wnioski

Przed założeniem bloga w Internecie powinieneś dokładnie zbadać temat, który Cię interesuje oraz ustalić grupę, do której będzie kierowana treść. Większość osób tego nie robi przez co ich strony po roku znikają z Internetu. Dokładna analiza zajmuje trochę czasu, ale dzięki temu będziesz ponad konkurencją.

Zakładając blog na WordPressie powinieneś tworzyć jak najlepszą treść, aby się wyróżnić. To jest podstawa egzystencji internetowej w XXI wieku. Tworzenie pomocnych treści będzie nie tylko skutkowało tym, że będziesz pomagał ludziom rozwiązywać ich problemy, ale również zaczną Twoje treści udostępniać dalej i polecać Cię swoim znajomym.

Wykorzystaj powyższe punkty a prowadzenie bloga stanie się dla Ciebie łatwiejsze i przyjemniejsze!

Chcesz podzielić się swoimi przemyśleniami lub masz jakieś pytania? Zapraszam do komentowania poniżej.

 

Zostaw błyskotliwy komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij