4 Przykłady Content Marketingu Do Zastosowania na Blogu

przykłady content marketingu

Każdego roku pojawia się coraz więcej przykładów content marketingu. Według Flipcreator 93% specjalistów zajmujących się sprzedażą przez internet wykorzystuje marketing treści. Tylko 42% z nich uważa, że są w tym skuteczni.

Content marketing polega na publikowaniu treści, które będą atrakcyjne dla internauty. Marketing treści bazuje na długotrwałej relacji, co oznacza, że jeśli chcemy zbudować dobrą interakcję powinniśmy dostarczyć odbiorcom wysokiej jakości materiały.

Jest to oczywiście związane z zaufaniem. Jeśli podejdzie do Ciebie człowiek na ulicy i powie „Stój. Mam dla Ciebie coś fajnego” to prawdopodobnie odpali Ci się w głowie myśl pt. „Ten człowiek chce mi coś sprzedać” – tak działa dużo firm w Polsce olewając dobrą jakość, licząc tylko na zysk.

Taka strategia jest krótkoterminowa. Jeżeli zależy Ci na stworzeniu poczytnego bloga, świetnego sklepu internetowego, czy wykreowaniu osoby, to musisz dać ludziom coś wartościowego, ponieważ dzięki temu zaczniesz budować zaufanie i autorytet.

Wielokrotne badania pokazały, że chętniej kupujemy od ludzi, których znamy i których lubimy. Z kolei mniej ufamy ludziom, których widzimy pierwszy raz na oczy. Nie wiemy jakie są ich intencje i czy możemy im zaufać.

Chętniej zaufamy osobie, którą znamy nawet z widzenia. Zwróć uwagę na reklamy największych marek na świecie. Tam są zatrudniani aktorzy, piosenkarze, artyści, sportowcy, czyli ludzie którzy wzbudzają w nas jakiś autorytet. Agencje reklamowe znają tą zasadę nie od dziś i dobrze wiedzą, że to napędza większą sprzedaż.

Wdrożenie dobrej strategii content marketingu nie trwa chwile. To jest długotrwały proces, który przynosi jednak zaskakująco dobre rezultaty.

Jak tworzyć wartościowe treści?

Ile to razy zastanawiałem się, o czym napisać na blogu, aby czytelnicy wracali po więcej. Tworzenie ciekawych treści, które będą wywierały wpływ na czytelników to umiejętność. Tej umiejętności można, a nawet trzeba się nauczyć jeśli myśli się o „zbieraniu plonów” w przyszłości.

Jaki jest jeden z najważniejszych elementów, który sprawia, że mówimy sobie: „ten blog ma w sobie to coś”?

Tym elementem jest wypracowanie unikalnego stylu tworzenia treści. Zawsze powtarzam, że tworzenie byle jakiego materiału zawsze będzie przynosiło mierne rezultaty.

Świetnie ujął to francuski komik internetowy Remi Gaillard mówiąc: „Robiąc byle co, stajesz się byle kim”.

Content is King

Nastała era content marketingu, w którym treści, które nie wzbudzają zainteresowania trafiają do oceanu nicości, z którego już nie wypływają. Treści które wzbudzają emocje i pomagają innym rozwiązać problemy częściej są udostępniane i wyżej oceniane w rankingu Google.

Badanie przeprowadzone przez Buzzsumo na 10 tysiącach najczęściej udostępnianych artykułów pokazało, że najpopularniejsze są materiały, które wzbudzają strach. Za nimi lokują się takie emocje jak śmiech, rozrywka, radość.

diagram emocji

To samo badanie pokazało, że dłuższe artykuły częściej są udostępniane przez internautów.

Co ciekawe Neil Patel, specjalista marketingowy i anioł biznesu przeprowadził testy na podstawie 327 artykułów na swoim blogu, aby sprawdzić korelację między długością wpisu, a udostępnieniami na portalach społecznościowych.

Wpisy które miały poniżej 1500 słów otrzymały ok. 175 tweetów i 59 polubień na facebooku. Posty które miały powyżej 1500 słów otrzymały 293 tweety i 72 polubienia na faceeboku. Wniosek z tego jest następujący: artykuł który ma więcej niż 1500 słów otrzymuje 68.1% więcej tweetów i 22.6% więcej polubień na facebooku niż artykuł poniżej 1500 słów.

Co ciekawe testy, które zostały przeprowadzone przez serpiq pokazały, że teksty powyżej 2000 słów znalazły się wyżej w rankingu Google.

Badanie Buzzsumo potwierdziło również, że:

  • Artykuły posiadające co najmniej jeden obrazek podwajają liczbę udostępnień na portalach społecznościowych.
  • Miniaturki Facebooka i Twittera zwiększają liczbę polubień, udostępnień i tweetów w internecie.
  • Infografiki i artykuły, których nagłówki zaczynają się od liczb np. „20 sposobów …” to dwa najczęściej udostępniane formy artykułów w internecie.

Przykłady content marketingu

Gary Halbert, znany copywriter powiedział kiedyś, że potrzebujesz głodnego tłumu ludzi, aby pobudzić ich do określonego działania.

Miał rację, ponieważ znajomość naszych odbiorców to podstawa dobrej strategii w content marketingu. Musisz wiedzieć jakie są ich oczekiwania i preferencje. Dzięki temu dostosujesz odpowiednią komunikacje.

Prowadzenie blogów firmowych i osobistych różni się od siebie pod kilkoma względami. Prowadzenie bloga firmowego wymaga pewnych działań takich jak przedstawienie faktów, danych, wykresów, statystyk oraz sukcesów na rynku. Nie twierdze, że w każdej niszy takie informacje są potrzebne, ale taka treść znacząco zwiększa wiarygodność i postrzeganie marki.

Prowadzenie blogów osobistych również polega na kreowaniu marek, lecz głównym aktorem jesteś Ty. Ludzie wchodząc na stronę IBM nie skupiają się na konkretnych nazwiskach tylko na sukcesach i działaniach firmy.

Na blogu osobistym budujesz swoją markę poprzez własne doświadczenie oraz subiektywne opinie na dany temat. Ludzie wchodząc na bloga zaczynają Cię kojarzyć. Wiedzą, że jesteś wiarygodny i dostarczasz im pomocną treść. Takie działanie jest długofalowe.

Jak budować dobrą treść?

Poniżej przedstawiam kilka przykładów content marketingu, które możesz zastosować na swoim blogu:

1. Obraz jest warty więcej niż tysiąc słów

Czy wiesz, że ludzie przetwarzają obrazy 60 000 razy szybciej niż słowa? Dlatego jedną ze strategii w content marketingu powinno być tworzenie treści, której integralną częścią będą obrazy.

Jak dowiedziałeś się z wcześniejszego badania przeprowadzonego przez Buzzsumo obrazy znacząco zwiększają ilość udostępnień na facebooku, twitterze, czy innych portalach społecznościowych.

Dlatego dobra strategia polega na umieszczaniu obrazów i grafiki, które będą zwiększały zainteresowanie czytelników.

Oto kilka przykładów:

Infografika

Infografika polega na graficznym przedstawieniu danych, statystyk oraz wykresów. Obecnie infografika jest jedną z najlepszych metod zwiększania zaangażowania czytelników. Na polskim rynku jest to w tym momencie rzadko stosowana metoda, choć coraz więcej osób zaczyna z niej korzystać.

Stworzenie profesjonalnej infografiki to koszt powyżej 100 zł, choć zapewne znajdzie się na fiverze ktoś kto zrobi to taniej.

Co ciekawe możesz samemu stworzyć infografikę wykorzystując następujące narzędzia:

Przykładowa infografika:

przykładowa infografika

Screenshoty

Najzwyczajniejsze zrzuty ekranów, które są formą przedstawienia treści wizualnych – screenshoty stosowane są podczas tworzenia poradników.

Sam korzystam z tej metody prezentacji treści na swoim blogu, gdy chce pokazać jak coś zrobić lub w co konkretnie trzeba kliknąć. Dzięki temu wszystko jest prostsze w użyciu.

inny przykład

Zdjęcia

Podstawowa forma przedstawiania treści wizualnych często wykorzystywana przez fotografów i kreatorów mody.

Na blogu możesz wykorzystać tę formę, aby przedstawić coś w niekonwencjonalny sposób. Możesz także pochwalić się swoimi zdjęciami za granicą.

Popularną formą zdjęć są również memy – czyli zdjęcia z napisami np. demotywatory.

Przykład wykorzystania śmiesznego obrazka ze strony memy.pl:

mem słaba grafika

Wykresy i diagramy

Gdy chcesz przedstawić dane np. zarobków w Europie, możesz wykorzystać wykresy i diagramy. Te dane możesz stworzyć przy użyciu oprogramowania Microsoft Office lub Open Office.

Prezentacje

Kolejna ciekawa forma przedstawiania treści wizualnych. W prezentacji możesz umieszczać treść oraz obrazki. Popularnym narzędziem, które umożliwia umieszczenie prezentacji w sieci jest Slideshare, które obsługuje formaty PowerPoint, PDF, Keynote i OpenDocument.

2. Video

Czy w 2015 roku tworzenie video jest nadal popularną strategią do wdrożenia w content marketingu?

Oczywiście, że tak. Szczególnie popularni są ostatnio YouTuberzy, którzy wrzucają filmiki na swój kanał YouTube. Co ciekawe wielu z nich dzięki temu promuje swoje sklepy internetowe i utrzymuje się z reklam.

Według highQ video stanowi obecnie 50% ruchu mobilnego. 78% ludzi ogląda video w każdym tygodniu. 55% osób robi to codziennie.

93% marketerów korzysta z video do:

  • Marketingu online
  • Sprzedaży
  • Komunikacji

Co ciekawe użycie słowa „video” w tytule e-maila potrafi zwiększyć otwieralność wiadomości o prawie 20%.

Jak przygotować dobre video?

Istnieje kilka metod tworzenia materiałów video. Poniżej omówię kilka z nich:

Kamera i statyw

Pierwszą czynnością jest zaopatrzenie się w kamerę i statyw. Pomocne są także softboxy lub parasolki softboxowe, które służą do zmiany charakteru oświetlenia przez zmniejszenie lub eliminację cieni.

Na początku sztuka wystąpień przed kamerą może się okazać trudna, szczególnie gdy popełniamy błędy i widzimy to na ekranie. Jednak to sprawia, że widzimy co musimy poprawić, a co wyeliminować. Dzięki temu każdy kolejny występ staje się coraz lepszy.

Ta metoda jest szczególnie przydatna dla osób, które chcą być rozpoznawalne w sieci.

Camtasia Studio

Inną metodą, która nie wymaga posiadania kamery jest wykorzystanie oprogramowania Camtasia Studio, które służy do tworzenia prezentacji i demonstracji szkoleniowych.

Camtasia umożliwia przechwytywanie tego co się dzieje na ekranie naszego komputera, dzięki czemu możemy je zapisać, a następie edytować – dodawać dźwięki, animacje, ramki itd. Ten program jest często wykorzystywany do tworzenia poradników czy video-recenzji np. gier komputerowych czy kursów graficznych w Photoshopie.

Webinary

Popularną metodą wykorzystywaną do przekazywania treści i sprzedaży produktów w internecie są webinary. Polega to na tym, że wykupujesz pokój w specjalnej platformie webinarowej np. na 100 osób, zapraszasz internautów i przeprowadzasz spotkanie na żywo.

Jest to bardzo podobne do szkolenia stacjonarnego, z tą różnicą, że wszystko odbywa się przez internet. Na Webinarze masz możliwość pokazywania slajdów, odtwarzania video ora obrazu z komputera.

Platforma, na której możesz wykupić pokój webinarowy to m.in. Clickmeeting.

Animacje

Inną nieco zaawansowaną metodą komunikacji content marketingowej jest tworzenie animacji w specjalnych programach np. przy pomocy Adobe After Effects. Jest to skomplikowana metoda, która wymaga wielu godzin nauki, ale efekty i animacje, które można tworzyć są wspaniałe.

Świetnie się to sprawdza, gdy chcemy stworzyć intro lub profesjonalną wizualizację naszej firmy.

Według mnie najlepiej taką animację zlecić profesjonaliście np. na Fiverr lub Oferii.

Ciekawostka: Zobacz jak wygląda animacja popularnego serialu „Gra o tron”:

https://www.youtube.com/watch?t=64&v=el8Ydwh0QlQ

3. Podcasty

To forma przekazywania treści za pomocą dźwięku w postaci odcinków, z zastosowaniem technologii RSS.

W Polsce podcasty nie są tak popularne jak na zachodzie. Stacje CNN i BBC wykorzystują podcasty do przekazywania najnowszych wiadomości.

Michael Hyatt to osoba, która swoją sławę zawdzięcza m.in. stworzeniu serii podctastów. Jego „This is your life” jest pobierane średnio 250 000 razy w ciągu miesiąca.

Jak stworzyć podcast możesz dowiedzieć się na tej stronie.

4. Newsletter

Świetna metoda, która dynamicznie rozwija się w Polsce. Przez wielu ekspertów jest uważana za najbardziej dochodową formę budowania ebiznesu.

Newsletter jest przykładem content marketingu, ponieważ dzięki niemu możesz przekazywać wartościowe treści subskrybentom za pomocą wiadomości mailowych.

Według raportu Sare 90% osób subskrybuje różne newslettery.

Newsletter działa następująco: internauta wchodzi na Twoją stronę internetową, zostawia swój adres e-mail, dzięki czemu jest zapisany do bazy mailingowej. To oznacza, że możesz wysyłać mu najnowsze informacje, które pojawiły się na blogu oraz wysyłać komercyjne wiadomości np. związane z promocją produktu.

Jeżeli chcesz pozyskać subskrybenta do swojej bazy mailingowej musisz coś mu dać – najlepiej za darmo. Doskonale sprawdzają się poradniki, raporty, ebooki oraz filmiki. Możesz stworzyć kolejkę automatycznych wiadomości wykorzystując autoresponder, który będzie przesyłał treści do subskrybentów zapisanych na liście mailingowej (np. raz w tygodniu).

Przykładowe autorespondery:

Jak emocje działają na odbiorcę

Wyżej opisałem popularne przykłady stosowane w content marketingu. Należy jednak pamiętać, że najważniejszą rolę odgrywają emocje. To oznacza, że powinieneś tworzyć treść w taki sposób, aby ludzie odczuwali, że ten materiał im pomógł.

Możesz wykorzystać moc opowiadania historii, które znakomicie się sprawdzają zarówno na blogach osobistych jak i firmowych.

Eksperci z Havard Buisness Review twierdzą, że opowiadanie historii skłania organizm do produkcji okscytocyny, czyli hormonu odpowiadającego za dobre samopoczucie.

Opowiadanie historii znacząco różni się od przedstawiania tylko suchych faktów, ponieważ buduje napięcie. Chyba każdy lubi słuchać o ludziach, którzy osiągnęli sukces w życiu.

W debacie prezydenckiej, która odbyła się w 1980 roku Jimmy Carter posługiwał się tylko faktami, statystykami i danymi chcąc pokazać swoją eksperckość. Ronald Regan potrafił przemówić do publiczności i pobudzić ich emocjonalnie, dzięki czemu wygrał wybory i został prezydentem Stanów Zjednoczonych.

Bądź nieprzewidywalny, działaj na emocje i zaskocz swoich czytelników.

Wnioski

Tworzenie dobrej treści wymaga czasu i wytężonej pracy. Wystarczy popatrzeć na ludzi, którzy osiągają ponadprzeciętne wyniki w swojej dziedzinie.

Michael Phelps zanim został najlepszym pływakiem na świecie spędzał godziny na basenie szlifując swoje umiejętności. W swojej biografii opisuje, że miał chwilę zwątpienia, ale nigdy się nie poddał i osiągnął spektakularny sukces w pływaniu.

Tam gdzie inni mówili, że „to nie ma sensu” Steve Jobs szukał nieszablonowych rozwiązań, które doskonale się sprawdzały. Wypromował firmę Apple, która jest uważana za jedną z najbardziej kreatywnych marek na świecie.

Podobnie jest z tworzeniem treści. Wykorzystując powyższe przykłady content marketingu wybierz kanał komunikacji, z którym czujesz się najlepiej i twórz wartościowe treści.

Używaj faktów, przytaczaj statystyki, ale nie zapominaj o wizualizacji materiałów w formie graficznej, ponieważ to one są siłą napędową dobrze prosperującego biznesu w internecie.

Czy na swoim blogu wykorzystujesz powyższe strategie w oparciu o content marketing? Podziel się swoimi przemyśleniami poniżej.

 

Zostaw błyskotliwy komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij