12 Sposobów Jak Znaleźć Dobry Pomysł na Bloga

pomysł na bloga

Czy dobry pomysł na bloga to gwarancja sukcesu w internecie?

Z jednej strony tak, ponieważ wybranie dobrego tematu pozwala wyróżnić się wśród konkurencji. Z drugiej jednak strony, gdy już wybrałeś dobry temat to musisz podjąć działania, aby blog zaczął się rozwijać.

Promocja, budowanie bazy mailingowej, czy optymalizacja kodu pod kątem wyszukiwarek to tylko niektóre działania, które trzeba podjąć, aby być widocznym w internecie.

Większość blogów zapomina o jednej, niezwykle ważnej rzeczy. Jest nią tworzenie świetnej treści, a więc content marketing. Możesz wybrać najlepszy temat, który będzie budził zainteresowanie, ale jeśli nie będziesz tworzył dobrej treści to nie ma szans, żeby się rozwijać.

Dzisiaj liczy się jakość. Ten kto tworzy dobre treści szybko zdobywa uznanie widowni. Ten kto tworzy treści byle jakie tonie wraz z innymi w morskich odmętach internetu.

Jakich narzędzi użyć, aby znaleźć pomysł na bloga?

Postanowiłem stworzyć listę 12 sposobów, dzięki którym znalezienie tematu będzie łatwiejsze. Jest to lista wyselekcjonowanych sposobów, które sam sprawdziłem i które działają. Narzędzia, które opisałem poniżej pomogą Ci znaleźć niszę, w której będziesz działał.

Dzięki temu będziesz miał pewność, że treści, które tworzysz będą czytane i udostępniane dalej.

1. Sprawdź o czym piszą na forach internetowych

Fora internetowe charakteryzuj się tym, że tworzą się na nich społeczności. Czasem są to wielotysięczne społeczności, dzięki którym możesz dowiedzieć się jak znaleźć dobry pomysł na bloga.

Załóżmy, że interesujesz się bieganiem. W wyszukiwarce Google wpisz słowa: bieganie + „forum”. Pojawi się lista wszystkich for internetowych związanych z bieganiem.

jak znaleźć świetny pomysł na bloga

Wybierz któreś forum internetowe i sprawdź, który dział jest najpopularniejszy. Możesz to sprawdzić m.in. po ilości wątków i tematów:

wyszukiwanie tematów

Wejdź w dział, który jest najpopularniejszy i sprawdź, które tematy są najczęściej komentowane i wyświetlane:

najczęściej wyświetlane

Forum to świetne miejsce, dzięki któremu możesz zbadać atrakcyjność niszy oraz znaleźć temat na artykuł bloga. Oprócz tego powinieneś sprawdzić jakiego języka komunikacji używają internauci. Dzięki temu dostosujesz się do nich pod kątem publikowania treści na Twoim blogu.

2. Planer słów kluczowych Google

Planer służy do sprawdzania, jak często dana fraza jest wpisywana w wyszukiwarce Google. Aby zalogować się do planera słów kluczowych musisz założyć darmowe konto na Google (co zajmuje średnio 2 minuty).

Kliknij zakładkę „Narzędzia” i wybierz „Planer słów kluczowych”:

google adwords

 

W okienku poniżej pojawi się opcja „Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”. Kliknij na nią. W białym okienku wpisujesz interesującą frazę.

sprawdź słowa

Załóżmy, że chce założyć bloga o rozwoju osobistym i szukam wąskiego segmentu w tej niszy. Możesz również ustalić bardziej precyzyjne kryteria wyszukiwania takie jak język, lokalizacje czy wykluczające słowa kluczowe.

Gdy już to zrobisz kliknij „Wyświetl propozycje”:

wyświetl propozycje

Następnie przejdź do zakładki „Propozycje słów kluczowych” i kliknij w „Śr. miesięczna liczba wyszukiwań”. Poniżej zobaczysz wszystkie tematy powiązane z rozwojem osobistym oraz średnią ilością wyszukiwań miesięcznie:

narzędzia planera dzięki któremu można wyszukać pomysł na bloga

Narzędzie planera słów kluczowych idealnie nadaje się do sprawdzania popularności danych fraz. Jeżeli wpiszesz frazę, która nie jest w ogóle wyszukiwana to oznacza, że jest mało popularna i trzeba znaleźć inną.

Zabawa planerem wymaga trochę czasu, natomiast dzięki temu narzędziu będziesz dokładnie wiedział, które frazy są popularne i z których powinieneś zrezygnować.

Wskazówka: Nie wybieraj tematu ogólnego, ponieważ wszyscy to robią. Skup się na wąskim segmencie niszy, dzięki czemu będziesz miał mniejszą konkurencję i łatwiej się wypromujesz.

3. Google Trends

Narzędzie umożliwiające zbadanie tendencji danego słowa kluczowego w określonym horyzoncie czasowym. Jest to szczególnie przydatne narzędzie, gdy zamierzasz sprzedawać produkty przez internet i chcesz sprawdzić sezonowość.

Wejdź do wyszukiwarki Google Trends. Następnie wpisz słowo, którego szukasz. Dla przykładu posłużę się słowem „zdrowe odżywianie”.

Gdy klikniesz w „lupkę” pojawią się następujące dane:

google trends

W pierwszym przykładzie masz „Zainteresowanie w ujęciu czasowym”. Te dane pokazują czy jest tendencja wzrostowa czy spadkowa. Możesz także dodać inne hasło i porównać tendencję. W przypadku „zdrowego odżywiania” tendencja jest wahająca.

Zwróć uwagę, że w lipcu jest najmniejsze zainteresowanie „zdrowym odżywianiem”. Jak wiesz lipiec to okres wakacji i relaksu. Ludzie często wyjeżdżają i zapominają o zdrowym odżywianiu się.

Gdy wpiszemy inną frazę np. „rower górski”, to tendencja będzie wzrostowa. Kwiecień, maj i czerwiec są bardziej popularne od miesięcy zimowych. Wynika to z tego, że gdy się robi ciepło ludzie chętniej kupują rowery górskie.

porównania

Poniżej znajduje się sekcja „Zainteresowanie regionalne”, w której możesz sprawdzić jakie są trendy w danym regionie. W zakładce „Podobne wyszukiwania” znajdziesz pokrewne frazy.

pokrewne frazy

4. Buzzsumo

To narzędzie służy do sprawdzania fraz, które mają najwięcej udostępnień na portalach społecznościowych. Jest to jedno z najlepszych narzędzi jakie znam. Niestety, aby korzystać z pełnych możliwości tego narzędzia trzeba wykupić abonament.

Wejdź na stronę Buzzsumo i wpisz frazę, której szukasz. Np. „jak się zmotywować”. Kliknij „Go!”:

buzzsumo do wyszukiwania pomysłów na bloga

Po chwili pojawią się najpopularniejsze tematy. Po prawej stronie znajdziesz informację o ilości udostępnień na Facebooku, Linkedinie, Twitterze, Pintereście oraz Google +.

sygnały społecznościowe na buzzsumo

Warto zaznaczyć, że w darmowej wersji możesz użyć filtra, dzięki któremu posortujesz strony według daty (np. w ciągu ostatnich 6 miesięcy).

5. KWfinder

To narzędzie jest bardzo podobne w działaniu do planera słów kluczowych firmy Google. Na górze w prostokątnym okienku wpisujesz poszukiwaną frazę. Musisz również wybrać kraj: „Poland” oraz język „Polish (Polski)”.

kw finder

Poniżej wyświetli się lista fraz. Klikając „Search” możesz posortować je według tych, które mają największą liczbę wyszukiwań miesięcznie.

lista popularnych fraz

Po prawej stronie znajdują się popularne strony internetowe, które pozycjonują się na frazę, której szukasz. W tym miejscu możesz sprawdzić takie czynniki jak PageRank czy TrustFlow, które są odpowiedzialne za renomę danej strony internetowej.

wykres kw finder

6. Ubersuggest

Na Ubersuggest znajdziesz propozycje słów kluczowych, które są posortowane od A do Z. Wystarczy wpisać poszukiwane słowo, zaznaczyć „Polish” i kliknąć „Suggest”:

ubersuggest

Po chwili otrzymasz całą listę słów, dzięki którym łatwiej będzie Ci znaleźć dobry pomysł na bloga:

info o frazach

7. UDEMY

Na portalu UDEMY znajdziesz tysiące kursów z różnej tematyki tworzonych przez autorów z całego świata. UDEMY nie tylko służy do nauki kursów, ale również do poszukiwań pomysłu na bloga w internecie.

Korzystając z UDEMY powinieneś znać angielski w stopniu co najmniej podstawowym. W innym wypadku możesz użyć translatora Google. Na stronie głównej portalu wpisz poszukiwaną frazę (po angielsku):

serwis udemy

Następnie w prawym rogu ekranu kliknij zakładkę „SORT” i wybierz „Popularity”. Po chwili pojawią się najpopularniejsze kursy z danej tematyki.

dalsze sprawdzanie nisz na bloga

Klikając w interesujący Ciebie kurs będziesz miał dostęp do opisu i zagadnień, które są w nim poruszane. Jest to genialny sposób, aby znaleźć pomysł oraz tematy, o których będziesz pisał na blogu:

bezpośrednie sprawdzanie fraz kluczowych

8. Bezpośrednie sprawdzanie blogów

Ta metoda zajmuje więcej czasu, ale jest dokładniejsza. Wpisz w wyszukiwarce Google poszukiwaną frazę kluczową, a następnie wybierz 10-20 blogów, które mogą być Twoją potencjalną konkurencją.

Sprawdź, które tematy są najpopularniejsze. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  1. Sprawdź tematy na pasku bocznym (sidebarze). Często blogerzy na swoich paskach bocznych umieszczają listę najpopularniejszych tematów:
  2. Znajdź tematy, które są najczęściej komentowane.
  3. Znajdź tematy, które są najczęściej udostępniane i linkowane. Do wyszukiwania tematów możesz wykorzystać narzędzia Market Samurai lub ahrefs.

Gdy już znajdziesz najpopularniejsze tematy, sprawdź czy jest możliwość stworzenia z nich wąskiej niszy.

Wskazówka: Dla tematu „Jak zwiększyć swoją pewność siebie” możesz stworzyć bloga, który będzie poruszał tematykę pewności siebie. Tak naprawdę to masz bardzo duże pole do manewru, tylko najpierw musisz sprawdzić jaka jest popularność danej frazy. Możesz użyć do tego wcześniej wspomnianego planera słów kluczowych.

 

9. Strony i grupy na Facebooku

Cennym źródłem informacji są grupy i strony na portalu społecznościowym Facebook. Jak sprawdzić czy dany pomysł na bloga będzie strzałem w dziesiątkę?

Zaloguj się na swoim koncie facebookowym. W wyszukiwarce wpisz poszukiwaną frazę np. „zdrowie”. Po lewej stronie będziesz miał zakładkę „Typ rezultatu”. Wybierz opcję „Strony”:

sprawdzanie pomysłów na bloga na youtube

Po chwili wyświetlą się popularne strony na Facebooku:

na fb

Wybierz stronę, która jest popularna i sprawdź, które tematy są najczęściej komentowane i udostępniane. Może któryś z tych tematów zainspiruje Cię do nowego pomysłu dla Twojego bloga?

Facebooka możesz użyć również, do wyszukiwania grup. W tym celu wpisz frazę do wyszukiwarki i w zakładce “Typ rezultatu” wybierz “Grupy”.

Wskazówka: Dołącz do wszystkich grup związanych z tematyką, którą masz zamiar się zajmować. Przeanalizuj tematy i sprawdź o czym piszą członkowie. Dzięki temu będziesz miał dostęp do najnowszych treści.

10. YouTube

Wejdź na YouTube. W wyszukiwarce wpisz frazę, której poszukujesz.

Następnie kliknij w „Filtry” i wybierz opcje „Sortuj według Wyświetlenia” (według poniższego obrazka):

coś o youtube

 

Poniżej pojawią się najczęściej wyświetlane filmiki na YouTube według wyszukiwanej frazy.

11. Zlecenia

Jeśli nie masz czasu lub nie jesteś pewny czy dany temat będzie dobry na prowadzenie bloga możesz to komuś zlecić. Popularnym polskim portalem, na którym znajdziesz firmy oraz freelancerów, którzy zrobią Ci badanie rynku to Oferia.

Portalem zagranicznym, na którym możesz zlecać badania rynku jest Fiverr.

Możesz także wyszukać w internecie agencji interaktywnych, które zrobią to za Ciebie. Jeżeli zamierzasz komuś zlecić badanie rynku sugeruje najpierw zapoznać się ze stroną firmy, doświadczeniem oraz rekomendacjami.

Za dobre badanie rynku zapłacisz od kilku stówek do nawet kilku tysięcy złotych, natomiast zaprocentuje Ci to w przyszłości. Ten sposób polecam szczególnie osobą, które mają wyższy budżet i chcą skupić się na intensywnych działaniach marketingowych.

12. Kartka i długopis

Czas przejść do innej, nieco metody, która rozrusza Twoje szare komórki i pomoże Ci znaleźć pomysł na bloga.

# Krok 1:Weź do ręki kartkę i długopis.

# Krok 2:Wypisz na kartce wszystkie tematy, które Cię interesują. Może to być np. bieganie, gotowanie, gry komputerowe, siłownia, literatura piękna. Wypisz wszystkie pomysły, które wpadną Ci do głowy.

# Krok 3: Następnie wybierz 3 tematy, które Cię najbardziej interesują. Teraz czas na małą wizualizacje. Wyobraź sobie, jak piszesz bloga na ten temat. Czy sprawia Ci to przyjemność? Czy czujesz, że to jest właśnie ten temat, który chciałbyś omawiać przez następne kilka lat?

# Krok 4: Teraz wypisz co najmniej 50 tematów, na które mógłbyś stworzyć artykuły. Jeżeli chcesz założyć bloga o zdrowym odżywianiu to możesz napisać np. o produktach spożywczych podnoszących energię czy owocach zawierających największą ilość witamin. To ma być lista co najmniej 50 tematów.

Pamiętam, że gdy robiłem to ćwiczenie przed snem to 50 tematów udało mi się wypisać w 20 minut. Jeżeli jakiś temat Cię interesuje lub pasjonuje to z pewnością nie będziesz miał problemu, aby stworzyć taką listę.

Co zrobić gdy znajdziesz pomysł na bloga?

Gdy już będziesz wiedział, że dany temat jest dla Ciebie interesujący i chcesz o nim pisać powinieneś wiedzieć, kim będzie Twoja grupa docelowa. Szerzej opisałem to w artykule na temat pisania bloga.

Musisz wiedzieć:

  • Kim są Twoi czytelnicy?
  • Czego chcą się dowiedzieć?
  • Jakie są ich problemy, potrzeby i wyzwania?
  • Jakie są ich marzenia?
  • Na co zwracają uwagę?
  • Jakiego języka używają?

Nieznajomość grupy docelowej skutkuje tym, że nie wiesz czy piszesz do Pana Tadeusza, który ma 48 lat i jest prezesem dużej spółki akcyjnej, czy do Pani Krystyny, która zajmuje się podróżowaniem autostopem po świecie.

Precyzyjne określenie grupy docelowej pomoże Ci tworzyć dobre treści na blogu. Dzięki temu zaczniesz szybciej i więcej zarabiać, ponieważ będziesz wiedział „Kto konkretnie” od Ciebie kupuje.

Jak duża jest konkurencja

Ostatnim etapem jest ustalenie konkurencyjności danej niszy. Jeżeli zamierzasz pisać o produktach bankowych to bądź pewien, że w takim segmencie istnieje duża konkurencja. Czasami bardzo trudno jest się przebić, dlatego po pierwsze powinieneś:

  1. Skupić się na wąskim temacie. Dla przykładu jeśli chcesz pisać o produktach bankowych, powinieneś użyć planera słów kluczowych do określenia wąskiej niszy. Znany bloger Michał Szafrański wybrał niszę o oszczędzaniu pieniędzy, w której dokonuje analizy różnych produktów bankowych.
  2. Sprawdź o czym pisze konkurencja. Zadaj sobie pytania: Co możesz zrobić inaczej lub co mógłbyś zrobić lepiej niż oni?
  3. Wybierz temat, który lubisz. Jeszcze lepiej gdyby ten temat Cię ekscytował, ponieważ dzięki temu nie stracisz motywacji do działania. To co sprawia, że jedni ludzie osiągają sukces w życiu, a inni klepią biedę i są nieszczęśliwi to pasja. Jeśli zapytasz setkę najbogatszych ludzi według magazynu Forbes, o to co sprawia, że osiągają ponadprzeciętne wyniki to większość z nich odpowie, że to co robią nie jest dla nich pracą, lecz pasją.

Ustalenie celu daje przewagę

Ostatnim punktem jest ustalenie celu. Musisz wiedzieć, gdzie chcesz się znaleźć za 2 lata od teraz. Większość blogerów traci motywację po roku i przestaje działać. Często wynika to z braku jasno określonego celu.

Jeśli będziesz wiedział, w którym kierunku chcesz podążać, zaczniesz osiągać lepsze wyniki. Zadaj sobie trzy kluczowe pytania:

  • Co Ci daje prowadzenie bloga?
  • Jaka jest wizja bloga?
  • W którym miejscu chcesz się znaleźć za 2 lata od teraz?

Wnioski

Znając temat i grupę docelową Twoich czytelników jesteś o krok dalej od innych. 80% blogów po roku działania w internecie zawiesza swoją działalność. Wynika to z faktu, że nie poświęcili wystarczającej ilości czasu na przeanalizowanie rynku internetowego.

Wykorzystując powyższe wskazówki znajdziesz pomysł na bloga, dzięki któremu już niedługo masz szanse stać się ekspertem w swojej dziedzinie.

Czy uważasz, że w tym zestawieniu czegoś brakuje? Zapraszam do komentowania pod spodem.

 

1 komentarzZostaw komentarz

  • Jeśli nie mam pomysłu na bloga, a chciałabym pisać o sobie, o tym co akurat przychodzi mi do głowy… stworzyć taki blog o wszystkim, czym miałabym się kierować?
    Czy to dobry pomysł?
    Jeśli macie dla mnie jakieś wskazówki proszę o pomoc 🙂 i z góry szczerze dziękuję.

Zostaw błyskotliwy komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij