Jak napisać dobry artykuł na blogu (kompletny poradnik)

by Dominik 17 grudnia, 2018
jak napisać dobry artykuł

Czy przypominasz sobie ten moment, w którym jakiś konkretny artykuł wywarł na Tobie niesamowite wrażenie?

A czy gdy przeczytałeś ten artykuł to miałeś nieodpartą chęć podzielenia się nim na portalach społecznościowych?

Zakładam, że rzadko zdarza Ci się czytać treści, które zapadają głęboko w pamięci (chyba że masz ulubionych blogerów, których posty czytasz regularnie).

Pośród milionów wpisów znajdujących się w internecie jest tylko niewielki procent tych, które chce się czytać od początku do końca.

A to oznacza, że większość tworzonych treści przepada bezpowrotnie w czeluściach internetu i już z nich nie wraca.

Jak w takim razie napisać dobry artykuł na blogu, który przyciągnie czytelników jak magnes?

To nie jest wcale takie trudne, jak się wydaje!

Jak nauczyć się pisać dobre artykuły?

Sztuka pisania dobrych artykułów na blogu wymaga praktyki.

Gdy zapisujesz się do szkoły tańca to nie zostaniesz od razu światowej klasy tancerzem wygrywającym wszystkie konkursy.

Musisz przejść przez wszystkie etapy, nauczyć się rytmu i dopasować do partnerki, z którą tańczysz. Dopiero wtedy masz szanse, żeby wygrywać zawody taneczne.

Ta zasada jest uniwersalna i dotyczy również pisania.

Im więcej piszesz, tym lepszy się w tym stajesz. To jest oczywiste.

Nawyk codziennego pisania jest pierwszą rzeczą, którą powinieneś opanować. Dzięki temu zwiększysz swoje umiejętności pisarskie.

Domyślam się, że wiele osób ma duży problem, żeby napisać nawet kilka zdań. Mają tzw. blokadę pisania, która uniemożliwia im swobodne przelewanie myśli.

Jeżeli nie masz wprawy w pisaniu i nie wiesz jak się do tego zabrać to napisz cokolwiek. Po prostu zacznij pisać krótkie treści na 300 słów. Nie ważne o czym będziesz pisać. Ważne że zaczniesz to robić.

Taka codzienna praktyka pisania sprawi, że przełamiesz blokady i z dnia na dzień będziesz tworzył coraz dłuższe i lepsze treści. Zanim się nie obejrzysz to bez problemu stworzysz dobry artykuł na blogu, który ma co najmniej 1500 słów.

Kim są Twoi czytelnicy?

“Hmm … dlaczego nikt nie czyta moich treści i nie udostępnia ich w portalach społecznościowych?” – to pytanie zadaje sobie wielu blogerów.

Jednak zanim stworzysz swój pierwszy wpis na blogu zastanów się kim są Twoi czytelnicy. Firmy tworzące kampanie marketingowe doskonale wiedzą, że ustalenie grupy docelowej to podstawa. Pominięcie tego kroku powoduje, że firma traci dużo pieniędzy, bo reklamy będą trafiać do nieodpowiednich odbiorców.

Musisz dokładnie wiedzieć kto będzie czytał Twoje treści. Żeby dokładniej określić obraz Twojego idealnego czytelnika odpowiedz na poniższe pytania:

  • Ile lat mają Twoi czytelnicy?
  • Czym się zajmują zawodowo? Co robią na co dzień?
  • Jakie mają zainteresowania?
  • Gdzie mieszkają?
  • Jakie treści lubią czytać najbardziej?

Precyzyjne odpowiedzi dadzą Ci lepszy obraz tego co masz napisać i jakiego języka używać w treści. Inaczej będziesz zwracać się do ludzi młodych, a inaczej do ludzi starszych.

Jeśli prowadzisz stronę internetową i masz już na niej ruch to pomocne będzie narzędzie Google Analytics, które dokładnie pokaże Ci, które osoby są Twoimi czytelnikami.

Gdy zalogujesz się w Google Analytics wejdź w zakładkę odbiorcy:

google analytics grupa demograficzna

Powyższe dane mówią nam, że stronę odwiedza więcej mężczyzn niż kobiet. Ponadto w Google Analytics znajdziesz informacje o wieku odbiorców, zainteresowaniach, miejscu zamieszkania, czy urządzeniach, z których korzystają.

To jest kopalnia wiedzy o Twoich czytelnikach!

Określ tematykę artykułu

Kolejnym etapem jest określenie tematu, o którym chcesz napisać.

Już wiesz, że powinieneś znać swoich czytelników, aby dopasować do nich odpowiednie treści. Jednak żeby zrobić to precyzyjnie należy sprawdzić, czy dany temat faktycznie będzie interesował Twoich odbiorców.

W tym celu skorzystaj z popularnego narzędzia Ubersuggest. Jeśli zajmujesz się szkoleniami dla przedsiębiorstw to w okno wyszukiwarki możesz wpisać “szkolenia dla firm”. Wybierz też polską wersję językową:

ubersuggest wyszukiwarka

Kliknij przycisk “Search”. Po chwili wyskoczą Ci słowa kluczowe i tematy, z których skorzystasz pisząc swój artykuł:

ubersuggest wyniki

Jak widzisz fraza, którą wybraliśmy jest oblegana. Wystarczy wpisać ją w Google, aby zobaczyć, że konkurencja jest ogromna. Prawie 37 milionów wyników wyszukiwań i pełno firm reklamujących się w Google Adwords:

wyszukiwania google

Skoro wiemy, że konkurencja jest duża to powinniśmy wybrać mniej konkurencyjne słowo kluczowe.

Na naszej liście Ubersuggest znajduje się słowo kluczowe pt. “szkolenia dla firm sprzątających”. Może ta fraza będzie lepsza?

Sprawdźmy to!

Wpisując ją w Google zauważysz, że mniej firm reklamuje się pod tą frazą. 540 tysięcy wyników wyszukiwania to zdecydowanie mniej od 37 milionów:

wyszukiwanie w google mniej konkurencyjna

To daje Tobie jasny sygnał, że warto napisać o tym dobry artykuł na swoim blogu!

Jeszcze innym narzędziem, które pomoże Ci w znalezieniu tematu jest Answer The Public.

W okienku wpisz interesującą Cię frazę:

answerthepublic pytanie

Kliknij przycisk “Get Questions”, aby otrzymać rozbudowaną listę powiązanych tematów będących inspiracją do napisania artykułu:

answerthepublick lista odpowiedzi

Wyszukanie tematu na bloga zajmuje trochę czasu. Najlepiej przygotować listę tematów z wyprzedzeniem i zapisać ją np. w Excelu.

W celu znalezienia tematu użyj również następujących sposobów:

  • Sprawdź popularne fora w Twojej niszy i określ z jakimi problemami borykają się forumowicze.
  • Przeanalizuj treści konkurencji. Czy jesteś w stanie opisać temat lepiej niż oni?
  • Regularnie sprawdzaj zagraniczne strony powiązane z Twoją tematyką.
  • Obserwuj rynek i obecne trendy.

Więcej informacji dotyczących szukania treści na blogu znajdziesz w tym artykule.

Znajdź przydatne informacje

Wybrałeś już temat do swojego artykułu? To świetnie!

Zanim omówię praktyczną część dotyczącą pisania dobrych artykułów na blogu, chciałbym wspomnieć o wyszukiwaniu informacji.

Jeśli zależy Ci na napisaniu doskonałego wpisu na blogu to powinieneś znaleźć informacje, które okażą się przydatne i będą cennym uzupełnieniem dla Twojego artykułu.

W jaki sposób to zrobić?

Najłatwiej jest sprawdzić działania konkurencji. Procedura wygląda następująco:

  1. Wybierz co najmniej 5 stron (polskich lub zagranicznych), które są powiązane tematycznie z Twoją niszą. Wpisz w wyszukiwarce Google słowo kluczowe, którego szukasz – dzięki czemu znajdziesz listę popularnych artykułów. Do wyszukania tematów możesz użyć też pomocnych narzędzi do content marketingu.
  2. Przeanalizuj treść, którą udostępnia konkurencja. Odpal Worda lub Google Docs i sporządź notatki. Zapisz tylko te rzeczy, które są najistotniejsze (np. badania naukowe wraz z przypisem, czy studium przypadku).
  3. Spójrz jeszcze raz na artykuł i zastanów się co możesz zrobić lepiej niż konkurencja. Zwróć uwagę na długość artykułu, styl pisania oraz elementy wizualne.

Zasady pisania dobrych artykułów na blogu

Zakładając, że ustaliłeś już tematykę artykułu i sporządziłeś notatki to pora przejść do praktycznej części – czyli pisania.

Muszę Cię jednak ostrzec. Jeśli zamierzasz potraktować pisanie artykułu po macoszemu to najlepiej odpuść sobie.

Napisanie kilku zdań bez włożenia jakiegokolwiek wysiłku nie da wymiernych rezultatów. Ludzie oczekują treści, która pomoże im rozwiązać problem, nauczy ich określonej umiejętności lub pobudzi emocje.

Artykuł napisany byle jak jest jak kiepski film klasy C; sztywne dialogi, brak efektów specjalnych i marny scenariusz – po prostu nuda!

Słabych treści w internecie jest pełno.

Daj sobie tyle czasu ile potrzebujesz na napisanie artykułu, a przekonasz się, że to będzie warte włożonego wysiłku.

Oczywiście jestem świadomy tego, że bez odpowiedniej reklamy i marketingu nawet najlepsza treść będzie niezauważona. Jednak wypuszczając do sieci coś niekompletnego narażasz się na to, że otrzymasz etykietkę niczym nie wyróżniającego się autora.

Jakość to podstawa i tego się trzymaj!

1. Przykuj uwagę czytelnika nagłówkiem

Zdradzę Ci jedną, ale niezwykle ważną tajemnicę. Gotowy?

Większość ludzi nie czyta całej treści. Oni czytają głównie nagłówki i lustrują artykuł w poszukiwaniu elementów wzbudzających ich ciekawość.

Nie oznacza to, że nie powinieneś skupiać się na treści. Oznacza to, że dużo czasu powinieneś poświęcić nagłówkom, którymi przykujesz uwagę czytelnika.

Po pierwsze skup się na nagłówku tytułowym. W artykule dotyczącym pisania chwytliwych nagłówków podałem kilkanaście przykładów, jak to robić dobrze.

Nagłówek tytułowy to najważniejszy element całego artykułu. Jeżeli jest nieciekawy to mało prawdopodobne, żeby czytelnik wszedł na Twoją stronę i przeczytał ją od początku do końca.

nagłówek tytułowy

Istnieją różne wersje nagłówków, które z powodzeniem możesz wykorzystać. Jedną z nich jest obietnica korzyści, jaką Twój czytelnik uzyska po przeczytaniu treści do końca.

Przykłady
Jak nauczyć się języka hiszpańskiego w miesiąc

5 zasad skutecznego programowania w HTMLU

Jak oszczędzić nawet 500 zł miesięcznie na rachunkach

Stwórz kilka wersji nagłówka tytułowego i wyślij je swoim znajomym, aby dowiedzieć się, który z nich wydaje im się najciekawszy. Zrób to przynajmniej na początku, dopóki nie nabierzesz większej wprawy w tworzeniu perswazyjnych nagłówków.

Podczas pisania treści na blogu pamiętaj też o tworzeniu nagłówków niższych rzędów (atrybuty H2-H4). Nagłówki w artykule powinny być krótkie i jasno komunikować co znajduje się poniżej w treści. Taki układ sprawi, że artykuł będzie wyglądać estetycznie.

nagłówki w tekście

2. Napisz dobry wstęp

Kolejnym krokiem jest napisanie wstępu, po którym czytelnik stwierdzi: “Acha, ten artykuł jest interesujący. Chce to przeczytać!”.

Zachowaj krótkie i mocne otwarcie. Na przekazanie głównej myśli przyjdzie czas w rozwinięciu artykułu.

Udowodnij swojemu czytelnikowi, że znasz problem, który omawiasz i zaproponuj mu konkretną korzyść, którą uzyska po przeczytaniu wpisu do końca.

Jeżeli zrobisz to dobrze to jest szansa, że większość czytelników przejdzie dalej.

Sposób na otwarcie

Najczęściej zaczynam od jednego konkretnego zdania (maksymalnie dwóch). Możesz to zrobić poprzez zadanie pytania, które pobudzi ciekawość.

Jeżeli piszesz artykuł na temat drukarek 3D to zacznij od:

“Czy zastanawiałeś się jakby wyglądał świat, gdyby drukarka 3D była dostępna na każdym rogu ulicy?”

Lub gdy piszemy o promocji świątecznej w naszym sklepie internetowym:

“Czy wiesz, że 67% prezentów, które wręczamy bliskiej osobie w czasie Świąt jest nietrafiona?”

Zamiast pytania możesz użyć krótkiego zdania, które jasno zakomunikuje czytelnikowi co znajduje się w tekście:

“To najbardziej kompletna lista strategii zarządzania czasem, jaką znajdziesz w internecie”.

Pisząc wstęp artykułu nie rozwlekaj się za bardzo. To miejsce, w którym przekonujesz czytelnika, że dalsza część artykułu rozwiąże jego problem.

To przypomina pracę przedstawiciela handlowego, który jeździ po firmach sprzedając swoje produkty. W większości przypadków ma tylko jedną szansę, by przekonać właściciela firmy (lub osobę decyzyjną) do skorzystania z jego usług lub zakupu produktu. Gdy mu się to uda to klient wraca po więcej.

Tak samo jest z treścią w artykule. Jeśli napiszesz mocny wstęp, to czytelnik przeczyta artykuł do samego końca i wróci po więcej.

3. Twórz krótkie akapity

Artykuł na blogu to nie książka. Tu ważny jest odpowiednio sformatowany tekst, który nie zmęczy ludzkiego oka podczas czytania.

O ile na komputerze tekst może być czytelny, o tyle na telefonie ludzie mogą mieć problem ze swobodnym czytaniem.

Pisząc treść na blogu podziel tekst na krótkie akapity, które zawierają maksymalnie 3-4 zdania. To sprawi, że treść stanie się łatwiejsza do przyswojenia.

odstępy między akapitami

Zwróć uwagę na artykuł, który teraz czytasz. Celowo rozbijam zdania, na krótkie części, aby czytanie było komfortowe.

Jedna myśl = jeden akapit.

Gdy skończę jedną myśl (która ma około 2 zdań) przechodzę do następnej. Robię tak w kółko, aż wyczerpie temat i przejdę do następnego rozdziału (nagłówka).

4. Pisz prostym językiem

Publikując artykuł w internecie użyj prostego języka, który będzie zrozumiały nawet dla 8 letniego dziecka.

Mitem jest informacja, że używanie fachowego i specyficznego języka zwiększa atrakcyjność tekstu. Pewnie w jakimś tam stopniu podnosi to autorytet osoby, która to pisze, ale z drugiej strony taki tekst potrafi zanudzić czytelnika.

Gdy studiowałem to często czytałem teksty, które powodowały u mnie zawroty głowy. Podręczniki były zrozumiałe tylko i wyłącznie dla samych autorów. To nie jest droga do zbudowania dobrej relacji z czytelnikiem.

Zakładając że nie piszesz pracy doktoranckiej lub Twoją grupą docelową nie są prawnicy ze specjalizacją prawa administracyjnego to staraj się pisać prostym i zrozumiałym językiem.

5. Unikaj błędów stylistycznych i ortograficznych

To jest oczywista oczywistość, że nie powinniśmy popełniać “baboli językowych”. Jednak nie wszyscy o tym wiedzą i niekiedy błędy ortograficzne pojawiają się nawet na blogach fachowców.

Uwierz mi, że taki błąd potrafi zepsuć cały efekt i sprawić, że ludzie wspomną o tym w komentarzach.

Nie chodzi mi tutaj o to, żeby pisać jak polonista, bo pewnie większość z nas zajmuje się zupełnie inną branżą.

Jednak pisanie tekstu pozbawionego błędów ortograficznych (bo one najbardziej rażą) spowoduje, że artykuł będzie wyglądać profesjonalnie.

Sam często popełniam błędy i daleko mi do profesora Bralczyka, jednak gdy czegoś nie jestem pewien to zaglądam do słownika języka polskiego PWN.

przykład ze słownika polskiego

W większości przypadków unikniesz błędów ortograficznych, bo edytor WordPress posiada algorytm, który automatycznie podkreśla źle napisane słowa kolorem czerwonym.

To ułatwia pracę, bo nie trzeba za każdym razem zaglądać do słownika i sprawdzać, czy dany wyraz jest napisany prawidłowo.

Błędy stylistyczne zdarzają się i zdarzać się będą, ponieważ nasz język nie jest łatwy w wymowie i piśmie.

Czasem ktoś nam wytknie błąd w sytuacji, w której użyliśmy niewłaściwego kontekstu. Czasem nie postawimy przecinka tam gdzie trzeba. I tak w koło Macieju 🙂

6. Grafika i elementy wizualne

obrazy w tekście

Jedno zdjęcie potrafi wyrazić więcej niż tysiąc słów. A jeśli tych zdjęć jest kilka albo kilkanaście?

Wtedy czytelnik czuje się jak ryba w wodzie. Większość ludzi to wzrokowcy i myśli obrazami.

Zrób następujący eksperyment: podczas rozmowy sprawdź jakich słów używa Twój rozmówca.

Z moich obserwacji wynika, że ludzie (w tym ja) często używają słów “widzę”, “zobaczymy” , “spójrz” itd.

Oni opowiadając historię kierują się obrazami pojawiającymi się w wyobraźni co ułatwia im przyswajanie informacji.

Wykorzystaj ten fakt na swoją korzyść i umieść w artykułach obiekty wizualne takie, jak zdjęcia czy screeny.

Zwróć uwagę (zwrot nawiązujący do reprezentacji wzrokowca), że w swoich artykułach często umieszczam screeny, które opisują jak coś zrobić.

Dzięki temu moi czytelnicy lepiej rozumieją o co mi chodzi i sami wiedzą w co należy kliknąć.

Aby zwiększyć atrakcyjność przekazywanych treści umieść w swoim artykule:

  • Statystyki i diagramy w formie wizualnej
  • Filmy
  • Prezentacje
  • Tabelki, podkreślenia, kolory

Elementy wizualne sprawią, że artykuł nabierze nowej jakości. Pamiętaj jednak, że jeśli wstawiasz zdjęcie lub miniaturkę to powinna pasować do omawianego tematu. Wstawianie przypadkowych zdjęć niepowiązanych z tematem może sprawić, że efekt będzie odwrotny. Miej to na uwadze!

7. Daj się lepiej poznać

Czy wiesz czego najbardziej brakuje w tekstach, które są najchętniej czytane?

Twojej osobistej historii.

Ludzie czytając tekst nie tylko chcą nauczyć się określonej umiejętności. Chcą przede wszystkim poznać Ciebie – autora artykułu.

Bezpłciowy tekst zawiera tylko puste ogólniki, które nie dają żadnych emocji czytelnikom. Takich tekstów jest pełno.

Sztuka polega na tym, żeby opowiedzieć czytelnikom o swoich wzlotach i upadkach. Ludzie uwielbiają historię typu “od zera do milionera”.

Jak myślisz, dlaczego autobiograficzna książka pt. “W pogoni za szczęściem” osiągnęła tak wielki sukces i szybko stała się światowym bestsellerem? Bo Chris Gardner opowiada w niej o swojej młodości, o tym jak z bezdomnego faceta stał się inwestorem i milionerem.

Powstał nawet film na podstawie książki, w którym główną rolę wcielił się Will Smith. Swoją drogą polecam zarówno książkę i film.

Powtórzę raz jeszcze. Napisz o sukcesach, które osiągnąłeś w życiu. Nie zapomnij wspomnieć o wyzwaniach, które musiałeś podjąć, aby znaleźć się w tym miejscu, w którym jesteś teraz.

Takie osobiste historie sprawiają, że pokazujesz się z ludzkiej strony i budujesz zaufanie wśród czytelników.

Storytelling

Jedną z najskuteczniejszych technik budowania więzi z klientem jest tzw. storytelling – czyli opowiadanie ciekawych historii. Badania pokazują, że opowieści lepiej wpływają na proces zapamiętywania i przywiązania do marki. Jest to skuteczny sposób na wypromowanie nowego lub istniejącego już produktu. 

8. Wyczerp temat do końca

Sztuka pisania dobrych artykułów na blogu polega na dogłębnym i gruntownym wyczerpaniu tematu do samego końca.

W internecie znajdziesz pełno inspiracji, badań, historii, które wykorzystasz w swoim artykule. Pamiętaj jednak, że jeśli coś cytujesz, lub odnosisz się do artykułu innego autora to powinieneś wstawić odnośnik do jego strony (lub źródła).

Artykuł powinien być jak książka. Znajdują się w nim rozdziały, które omawiasz dogłębnie, aż wyczerpiesz temat.

Daj dużą wartość czytelnikowi, a wróci po więcej. Przy pisaniu artykułów na blogu kieruj się zasadą, żeby robić to jak najlepiej potrafisz.

Sprawdź tekst przed publikacją

Zanim opublikujesz swój artykuł w internecie powinieneś sprawdzić, czy jest on poprawnie napisany tj. nie zawiera błędów stylistycznych, ortograficznych oraz innych błędów języków.

Przeczytaj artykuł co najmniej 3 razy przed publikacją.

Gdy skończę pisać artykuł to czytam go więcej niż 3 razy i za każdym razem wyłapuje jakieś błędy, na które nanoszę poprawki. Czasem umknie mi jakaś litera na końcu wyrazu, a czasem napisze zdanie, które nie jest do końca poprawne.

Generalnie staram się, żeby artykuł wyglądał estetycznie i nie zawierał rażących w oczy błędów.

Podczas sprawdzania artykułu może zdarzyć się, że zechcesz dodać nowe zdania lub przypomnisz sobie ważną historię, która idealnie wkomponuje się w treść artykułu.

Dla niektórych osób ten proces będzie żmudny i nie sprawi im żadnej satysfakcji. Jednak jeśli zależy Ci na napisaniu świetnego artykułu na blogu to nigdy nie pomijaj tego kroku.

Rób przerwy

W mojej pracy zdarzają się takie dni, że nie mam weny do pisania. Siedzę nad tekstem i zastanawiam się co dalej napisać. I wtedy uświadamiam sobie, że to jest właśnie czas na odpoczynek!

Wtedy wychodzę z domu i idę do parku na 20 minutowy spacer lub zajmuje się inną czynnością, dzięki której mogę ochłonąć. Gdy wracam z powrotem to nagle pisanie staje się łatwiejsze. Do głowy przychodzą mi nowe pomysły.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Stanforda wykazało, że spacer zwiększa naszą kreatywność. Według naukowców spędzanie czasu na świeżym powietrzu (chodząc) generuje ponad dwa razy więcej pomysłów niż siedzenie w jednym miejscu. 

Odpoczynek od pisania jest ważnym aspektem podnoszącym jakość i efektywność naszej pracy. Nikt nie jest w stanie napisać genialnego artykułu bez chwili odpoczynku.

Jeżeli czujesz, że w tym momencie pisanie idzie Ci opornie to odpocznij. Wyjdź na świeże powietrze, porozmawiaj ze znajomymi, zajmij się inną czynnością. Wróć do pisania wtedy, kiedy Twój umysł będzie wypoczęty. Tylko w taki sposób zaczniesz tworzyć lepsze treści.

Pisanie czyni mistrza

W tym artykule poznałeś zasady pisania dobrego tekstu. Od siebie dodam, że aby zostać mistrzem w jakiejś dziedzinie trzeba to robić regularnie.

Tak samo jest z pisaniem. Im większa regularność, tym szybciej nabierasz wprawy.

Początki są zawsze najtrudniejsze, ale gdy napiszesz 20 czy 30 dłuższych artykułów to stanie się to dla Ciebie łatwiejsze i przyjemniejsze.

Myśli same będą wypływały z Ciebie i nie będziesz już tak często zastanawiać się “co tu teraz napisać?”. Zaczniesz to robić z automatu.

Daj sobie czas na naukę, a na efekty nie będziesz musiał długo czekać.

5/5 - (1 vote)
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments