15 sekretów jak pisać chwytliwe nagłówki

Autor: Dominik 09/12/2018
chwytliwe nagłówki

Czy wiesz, że dobrze skonstruowany nagłówek potrafi zwiększyć liczbę kliknięć nawet o 500%?

Wydaje się to niewiarygodne! Jednak jak pokazują niektóre badania i statystyki stworzenie chwytliwego nagłówka na stronie potrafi znacząco zwiększyć sprzedaż.

Nie ważne czy planujesz napisanie nowego artykułu na blogu czy stworzenie perswazyjnego przekazu reklamowego.

Czytelnik zanim kliknie w link, najpierw przeczyta nagłówek. Jeśli wyda mu się interesujący to przejdzie dalej.

Treść może być wciągająca niczym książki Stephena Kinga, lecz jeśli nagłówek będzie mało atrakcyjny to nie osiągniesz zamierzonego rezultatu.

Cel nagłówka

Zanim przystąpisz do napisania nagłówka powinieneś zadać sobie pytanie do kogo będzie on skierowany.

Ustalenie grupy docelowej jest istotne z tego względu, że dzięki temu łatwiej dostosujesz się do języka i sposobu myślenia Twojego czytelnika.

Inaczej będzie wyglądał nagłówek skłaniający do zakupu nowoczesnego smartfona młodych ludzi, którzy niedawno ukończyli szkołę średnią, a inaczej do przedsiębiorców poszukujących porad o inwestowaniu na giełdzie.

Dopasowanie się do grupy docelowej to klucz pozwalający zwiększyć skuteczność.

Przed napisaniem nagłówka skorzystaj z poniższych pytań:

  • Jaki jest cel artykułu? Czy ma charakter sprzedażowy czy informacyjny?
  • Jaki jest największy problem czytelnika/klienta?
  • Czy treść/produkt/usługa, którą oferujesz rozwiązuje problem czytelnika/klienta lub zaspokaja jego potrzebę?
  • Gdybyś był czytelnikiem/klientem to jak oceniłbyś swój nagłówek w skali od 1 do 10?

Te pytania pomogą Ci zdefiniować problem oraz ustalić jaki będzie cel nagłówka. Im więcej informacji zdobędziesz tym skuteczniej trafisz do umysłu Twojego odbiorcy.

Poniżej znajdziesz listę schematów, dzięki którym stworzysz lepsze nagłówki:

1. Liczby

Czy wiesz, że nagłówek, który posiada na początku liczbę jest jednym z najczęściej klikalnych przekazów reklamowych?

Tworzenie list, sposobów i metod składających się z liczb pobudza w ludziach naturalną ciekawość.

Przykład nagłówka czasopisma “Cosmopolitan”:

przykład cosmopolitan

Badanie przeprowadzone przez Startup Moon pokazało, że im większa liczba metod, tym artykuł szybciej rozprzestrzeni się wirusowo.

Przykłady
50 przydatnych narzędzi, których używają największe firmy na świecie

8 prostych wskazówek jak napisać pracę magisterską

25 sztuczek którymi zaskoczysz każdą kobietę na pierwszej randce

2. Nietypowe przymiotniki

Dobrym sposobem zwiększającym siłę przekazu nagłówka jest dodanie nietypowego przymiotnika.

Wykorzystuj słowa takie jak: darmowy, łatwy, niewiarygodny, prosty, aby pobudzić emocje czytelnika.

Przykłady

Darmowy poradnik: jak wyszukiwać tanich biletów lotniczych

Ten film o gadającym psie podbija internet!

Prosty sposób na zrzucenie 5 kilogramów w tydzień!

3. Słowo jak

Nagłówki zaczynające się od słowa “jak” bazują na informacji, którą powinniśmy poznać.

Tworząc nagłówek ze strukturą “jak” powinieneś podkreślić efekt jaki uzyska osoba, gdy kliknie w link.

Korzyścią będzie zarobienie określonej sumy pieniędzy, czy nauka wybranej umiejętności.

Przykłady

Jak błyskawicznie nauczyć się języka chińskiego

Jak zbudować naturalną pewność siebie w 30 dni

Jak zainstalować bloga w WordPressie w mniej niż 5 minut

4. Odkrywanie

Każdy z nas lub odkrywać “sekrety”, “metody” czy “tajniki” dotyczące nieznanej wiedzy.

Brzmi to trochę jak informacja, do której dostęp mają tylko nieliczni. To sprawia, że nagłówek staje się atrakcyjny dla czytelnika i przyciąga jego uwagę.

Skoro wiemy, że to działa to czemu nie zastosujemy tej struktury tworząc skuteczny nagłówek?

Tip: Dodając liczbę zwiększysz siłę oddziaływania nagłówka.

Przykłady

30 metod na szybsze zasypianie w nocy

20 lekcji, których nauczyłem się w klasztorze Shaolin

5 sekretów najbogatszych ludzi na świecie

5. Śmiała obietnica

Sztuka budowania perswazyjnych nagłówków polega na pobudzaniu emocji czytelnika. Zrobisz to poprzez złożenie śmiałej obietnicy, dzięki której czytelnik uzyska konkretną korzyść.

Korzyścią może być szybsze osiąganie celów zawodowych, tworzenie skuteczniejszych reklam w social media, czy nauka gry na gitarze elektrycznej.

Korzyść musi być ściśle powiązana z potrzebami Twoich klientów.

Przykłady

Naucz się skuteczniej sprzedawać na Allegro w 30 dni.

Zarabiaj 6 tysięcy złotych miesięcznie w programach partnerskich.

Zdobądź praktyczną wiedzę z zakresu programowania C++

6. Słowo nie

Już wiesz, że ludzie uwielbiają poznawać sekrety i tajemnice. Istnieje pewien zabieg, który pozwala pobudzić ciekawość jeszcze mocniej.

Wystarczy użyć słowa “nie” w kontekście konkretnej informacji. Dzięki temu stawiasz wyzwanie odbiorcy, który z ciekawości kliknie w nagłówek, aby skonfrontować swoją wiedzę z faktami.

Przykłady

15 błędów językowych, których nie znają nawet poloniści

Nietypowa metoda szybkiego zapamiętywania, której nie nauczyli Cię w szkole

Mroczny sekret gwiazd Hollywood, o którym nie miałeś pojęcia

7. Szokujące fakty

To co wywołuje kontrowersje i szokuje czytelników wzbudza największe zainteresowanie.

Popatrz tylko na czasopisma typu “Fakt” i ich nagłówki:

nagłówki w czasopiśmie

Wszelkie plotki, metamorfozy, oraz niewiarygodne fakty sprawiają, że czytelnik nie potrafi przejść obok takiego nagłówka obojętnie.

Dzięki temu zabiegowi portale, które publikują informacje z pierwszej ręki cieszą się tak dużą popularnością i potrafią przykuć uwagę czytelnika na wiele godzin.

Przykłady

Przepłynął kajakiem ocean atlantycki w 30 dni!

Student medycyny odkrył lek na zwalczenie cellulitu.

Przekroczył dopuszczalną prędkość o 0.5 km. Stracił prawo jazdy!

8. Prowokujące pytania

Siła prowokujących pytań ma do to siebie, że konfrontuje czytelnika z bieżącymi faktami.

Jeżeli zadasz pytanie, które zainteresuje odbiorce to jest duże prawdopodobieństwo, że kliknie w nagłówek, aby sprawdzić, czy posiada aktualne informacje na dany temat.

Konstruując prowokujące pytanie zawsze zaczynaj od słowa “czy”.

Przykłady

Czy wiesz jak obniżyć rachunki za mieszkanie nawet o 400 zł?

Czy odebrałeś już darmowy poradnik o zarabianiu w nieruchomościach?

Czy Ty też popełniasz te błędy językowe mówiąc po angielsku?

9. Wydanie komendy

Chcesz coś jasno zakomunikować czytelnikowi i zwrócić jego uwagę?

Wydaj mu komendę skłaniającą go do podjęcia działania.

W tym celu użyj czasownika określającego przyszłość np. “stań się”, “zbuduj”, “naucz się” i dodaj do tego okres czasowy, po którym cel zostanie zrealizowany np. 7 dni.

Przykłady

Stań się dobrym copywriterem w 30 dni

Zbuduj 7 kg masy mięśniowej w 40 dni

Naucz się grać na gitarze elektrycznej w ciągu miesiąca

10. Rekomendacje

Zwróć uwagę, że w reklamach często pojawiają się osoby znane i lubiane. Jest to zabieg, który ma na celu wzbudzić zaufanie klienta i tym samym skłonić go do kupienia produktu.

Od lat twarzą banku ING jest znany aktor Marek Kondrat, który opisuje nam jakie korzyści uzyskamy zakładając tam konto.

Klienci chętniej kupują od osób, którym znają i ufają, niż od firm, które dopiero wchodzą na rynek. Nawet jeśli firma nie cieszy się dobrą reputacją to często zatrudnia znanego aktora lub piosenkarza, aby podreperować swój wizerunek.

To samo dotyczy nagłówków reklamowych, w których znajduje się opinia osoby znanej i lubianej.

Przykłady

Profesor Allen: “Ten cudowny lek zwiększy skuteczność w walce z depresją”

“Dzięki temu pakietowi dzwonię do znajomych za darmo” – Jan Kowalski

Dyrektor generalny Apple: “Nowy Iphone zrewolucjonizuje rynek amerykański”

11. Newsy

Wiadomości z pierwszej ręki zawsze cieszą się dużą popularnością. Większość ludzi lubi wiedzieć co się dzieje w kraju i na świecie.

Wystarczy spojrzeć na popularne portale typu Onet, czy Wirtualna Polska. Oni cały czas używają tego typu nagłówków, aby zatrzymać czytelnika jak najdłużej.

Tworząc nagłówek typu news pamiętaj, żeby był aktualny. Jeszcze lepiej, jeżeli napiszesz o tym pierwszy w swojej branży.

Przykłady

Microsoft planuje wprowadzić w 2025 roku nowego Windowsa.

Kultowy aktor znanego serialu kończy z aktorstwem

Piłkarz Realu Madryt przechodzi do Bayernu Monachium

12. Kontrowersyjne teorie

Kontrowersyjne nagłówki są zabiegiem podobnym do szokujących faktów, w których opisujesz coś co jest nieprawdopodobne.

Przykład nagłówka “Focusa”:

focus nagłówek

Ludzie od zawsze lubili wierzyć w coś co nie jest do końca zbadane np. życie pozagrobowe, duchy, istoty pozaziemskie itd.

Korzystając z tego zabiegu tworzenia nagłówków tworzysz teorię, która nie jest do końca jasna. Taki tytuł zaciekawi czytelnika i zmusi go do refleksji.

Przykłady

Czy Adolf Hitler przeżył II Wojnę Światową? Historyk odpowiada

“Nie jesteśmy sami we wszechświecie” – Stephen Hawking

“Gdy umierałam zobaczyłam światełko w tunelu” – Anna Kowalska

13. Naj

Przymiotniki, które zaczynają się od słowa “naj” mają dużą siłę oddziaływania na czytelnika.

To co jest “najlepsze”, “najskuteczniejsze”, “najszybsze” potrafi przykuć uwagę i wzbudzić chęć posiadania.

Przykłady

Najlepsza domowa metoda na zrobienie kaloryfera na brzuchu

Najskuteczniejszy sposób na zarobienie 3 tysięcy złotych w tydzień

Oto najszybszy motor na świecie

14. Porównanie

Czy przypominasz sobie sytuację, w której zastanawiałeś się, który produkt kupić? Pewnie nieraz czytałeś recenzje, oglądałeś filmiki na Youtube, pytałeś znajomych …

Chciałeś mieć pewność, że produkt, który wybierzesz spełni Twoje oczekiwania.

Metodę porównań stosują portale związane z nowinkami technologicznymi. Przeglądając takie strony natkniesz się na nagłówki, w których recenzent porównuje dwa produkty i radzi, który z nich będzie dla Ciebie lepszy.

Przykład artykułu ze strony Antyweb:

porównanie produktów

Jest to doskonały sposób, żeby rozwiać wątpliwości klienta i pomóc mu w podjęciu decyzji zakupowej.

Przykłady

Samsung Galaxy S9 vs Iphone X. Test smartfonów.

Czy serialowy “Wiedźmin” będzie lepszy od “Gry o Tron”?

Uber czy Taxify? Sprawdzamy gdzie taniej.

15. Odniesienie do siebie

Osoby kreujące się na ekspertów i marketerzy często stosują nagłówki w odniesieniu do siebie.

Jednym z najbardziej kultowych nagłówków w historii jest ten stworzony przez Johna Caplesa: “Śmiali się, gdy usiadłem przed fortepianem. Ale kiedy zacząłem grać …”.

Do dzisiaj ten nagłówek jest używany w różnych wersjach przez największe firmy na świecie.

Wykorzystując nagłówek w odniesieniu do siebie powinieneś pochwalić się danym osiągnięciem np. wygenerowaniem rekordowego dochodu w ciągu dwóch dni lub zdobyciem pierwszego miejsca na zawodach sportowych.

Przykłady

Jak zarobiłem 10 tysięcy złotych podczas podróży po Azji

Jak zdobyłem pierwsze miejsce w biegu na 10 km

10 lekcji o zarządzaniu, które przekazał mi Brian Tracy

Czy istnieje przepis na idealny nagłówek?

Nie ma idealnych nagłówków, które działają na każdego.

Działając w konkretnej branży powinieneś najpierw poznać swoich potencjalnych klientów i dowiedzieć się, jakie mają oczekiwania względem Ciebie lub produktu, który oferujesz.

Gdy już to będziesz wiedział to zaczniesz tworzyć lepsze nagłówki, które wywołają pożądane rezultaty.

Istotną kwestią jest też sprawdzenie nagłówka przed publikacją. Najlepiej zrobić to w następujący sposób:

  1. Wybierz temat, który chcesz opisać.
  2. Stwórz 5 różnych nagłówków pasujących do tematu.
  3. Wyślij kilku osobom na messengerze propozycje tych nagłówków. Zapytaj ich, który nagłówek najbardziej im się podoba.
  4. Testuj i zmieniaj nagłówki, aby znaleźć ten, który sprawdzi się najlepiej.

Każdego dnia, na całym świecie publikowanych jest kilkadziesiąt milionów postów na blogach. Sukces polega na tym, żeby się wyróżniać i robić to lepiej.

To na co powinieneś zwrócić uwagę to wzbudzanie emocji i tworzenie nietypowych nagłówków, które zapadną w pamięć czytelnikom. Tylko dzięki temu staniesz się zauważalny.

Napisz w komentarzu jaki jest Twój przepis na chwytiliwy nagłówek.

15 sekretów jak pisać chwytliwe nagłówki
5 (100%) 2 ocen

4
Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
Magda
Gość
Magda

Świetny i bardzo pomocny artykuł, wiedza w pigułce i te przykłady, dziękuję!

Barbara
Gość

Świetny blog i artykuł – konkretnie, przejrzyście, zrozumiale i na temat 🙂