7 złotych zasad jak prowadzić bloga w internecie

Autor: Dominik 24/05/2019
jak prowadzić bloga

Czy prowadzenie bloga firmowego jest konieczne? A może wystarczy tylko zwykła strona z adresem kontaktowym, aby przyciągnąć nowych klientów?

W tym artykule opowiem Ci o moich doświadczeniach związanych z blogowaniem – a sięgają one 2012 roku.

Dowiesz się na co zwrócić uwagę prowadząc bloga oraz co zrobić, żeby ludzie chcieli go czytać!

Bez zbędnego przedłużania. Zapraszam do lektury!

Czy warto prowadzić blog?

Domyślasz się pewnie, że gdyby nie warto było prowadzić bloga to nie czytałbyś tego artykułu. Dzisiaj pisanie poradników i tworzenie merytorycznych treści jest na czasie. W zasadzie każda dobrze prosperująca strona firmowa prowadzi bloga.

Prowadzenie bloga to szansa na zyskanie większego ruchu na stronie, zbudowania bazy mailingowej i wygenerowania dodatkowej sprzedaży. Plusów jest oczywiście więcej.

Zwróć uwagę na blog Michała Szafrańskiego dotyczący oszczędzania pieniędzy. Gdyby publikował on na stronie tylko rankingi z kontami oszczędnościowymi i kartami kredytowymi z nastawianiem na natychmiastowy zysk to nie zbudowałby tak dużej grupy odbiorców, jaką ma teraz.

Najpierw zbudował wartość i zaufanie wśród osób czytających jego treści, a dopiero później zaczął porównywać i rekomendować różne produkty bankowe w programach partnerskich. Efekt jest taki, że jego blog czyta regularnie kilkaset tysięcy osób miesięcznie.

jakoszczedzacpieniadze liczba subskrybentów

Takich przykładów w Polsce i na świecie jest więcej. Odpowiadając na pytanie: czy warto prowadzić blog, odpowiem następująco: oczywiście, że tak! Nie wyobrażam sobie mieć strony firmowej, która nie publikuje żadnej dodatkowej treści. To strata potencjału!

Jakie korzyści daje prowadzenie bloga?

Blog daje wiele różnych korzyści, które można wymieniać bardzo długo. Do najpopularniejszych należy:

  • Generowanie nowych odwiedzin na stronie. Zwykła strona firmowa lub osobista nie będzie generowała tak dużej ilości nowych użytkowników jak prowadzenie bloga. Nowe wpisy na blogu są indeksowane w wyszukiwarce Google, dzięki czemu masz dodatkowy ruch na stronie.
  • Możliwość pozyskiwania nowych klientów. Nawet jeśli prowadzisz sklep internetowy, to dobrze prowadzony blog sprawi, że zwiększysz liczbę zamówień. Największe sklepy internetowe na świecie, takie jak Amazon regularnie publikują nowe treści na blogu.
  • Większa społeczność. Kiedy prowadzisz kampanię reklamową na Facebooku lub innym portalu społecznościowym, to musisz płacić za każdego pozyskanego fana. W konkurencyjnych branżach nie są to wcale małe pieniądze. Gdy dodasz na swojej stronie przyciski społecznościowe zachęcające do polubienia fanpage’a lub obserwowania profilu na Twitterze, to zyskujesz darmowych fanów pozyskanych z wyników organicznych wyszukiwarki Google.
  • Możliwość nawiązania współpracy. Prowadząc bloga zwiększasz szansę na to, że ktoś Cię zauważy i zaproponuje współpracę. To dobra okazja na nawiązanie nowych znajomości i zarobienia dodatkowej ilości pieniędzy np. z reklam lub artykułów sponsorowanych.

Jak prowadzić bloga?

Jerzy Stuhr, znany polski aktor filmowy (i piosenkarz!) czterdzieści lat temu w Opolu śpiewał: “Śpiewać każdy może trochę lepiej, lub trochę gorzej …”.

Podobnie jest z prowadzeniem bloga w internecie. Możesz to robić nieumiejętnie i tracić wielu potencjalnych klientów.

A możesz robić to lepiej niż inni, dzięki czemu grono czytelników stale się powiększa.

Poniżej znajdziesz rady, które sam stosuje i które pomogą Ci stale rozwijać bloga.

1. Zadbaj o estetyczną szatę graficzną

Czy wiesz, że wystarczy tylko kilka sekund, żeby osoba odwiedzająca stronę wyrobiła sobie o niej opinię?

Kolory w marketingu internetowym i wygląd szaty graficznej mają duży wpływ na to jak będzie odbierany Twój blog. Dlatego proponuje, żeby poświęcić trochę czasu i zaprojektować stronę tak, żeby dobrze się prezentowała.

Korzystając z WordPressa sprawa jest prosta. Do wyboru masz tysiące darmowych i płatnych szablonów WordPress, które możesz zainstalować na swojej stronie.

W przypadku, gdy korzystasz z innych systemów zarządzania treścią (CMS) lub skryptów sklepowych, to także powinieneś poszukać motywów, które będą dobrze się prezentować.

A co jeśli się na tym nie znasz lub nie chcesz tego robić?

W takim przypadku proponuje zlecić to firmie programistycznej. Zanim jednak to zrobisz, zapytaj programistę o doświadczenie związane z tworzeniem blogów i koniecznie sprawdź jego portfolio.

Tańszym rozwiązaniem będzie kupno gotowego szablonu przystosowanego do Twojego systemu zarządzania treścią, niż stworzenie motywu od podstaw.

2. Regularne prowadzenie bloga

Regularność jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w blogowaniu. Jeśli nigdy nie prowadziłeś bloga i zamierzasz założyć stronę internetową, to musisz przygotować się na to, że początki będą trudne.

Nie spodziewaj się, że ludzie w pierwszym tygodniu będą dobijać się na Twoją stronę drzwiami i oknami. Z reguły jest tak, że początkowe blogi muszą być rozwijane przez jakiś czas zanim znajdą grono stałych czytelników.

Dysponując dużym budżetem reklamowym możesz przeprowadzić kampanię na Facebooku lub Google Ads i szybciej zbudować liczbę czytelników. Jeżeli takiego budżetu nie posiadasz, to niestety czeka Cię więcej pracy.

Załóż sobie, że będziesz pisać co najmniej raz w tygodniu na temat związany z Twoją niszą. Oczywiście jestem zdania, że lepiej jest pisać częściej, lecz jak się to mówi “lepszy rydz, niż nic”. Jak napiszesz jeden artykuł na blogu raz w tygodniu to będzie OK.

Jak nie masz czasu na prowadzenie bloga, to proponuje zlecić to osobie, która zna zasady SEO Copywritingu (np. mi – wystarczy, że skontaktujesz się ze mną przez formularz kontaktowy). Dzięki temu zyskasz  pewność, że artykuły będą pisane zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki Google i na czas!

Jak automatycznie publikować posty na blogu w WordPressie?

Czy wiesz, że w WordPressie możesz publikować posty z wyprzedzeniem? Podczas tworzenia nowego wpisu, po prawej stronie znajdziesz okienko “Opublikuj”.

Kliknij w napis “Edytuj” i wpisz wybraną datę publikacji. Tym sposobem zaplanujesz publikację wielu wpisów w różnych odstępach czasowych.

publikacja postów w wordpressie z wyprzedzeniem

3. Nie wymagaj od siebie perfekcjonizmu

Tworzenie tekstów na stronie wymaga praktyki. Im dłużej prowadzisz bloga, tym większej nabierasz wprawy.

Na początku nie bądź dla siebie zbyt surowy i nie zrażaj się tym, że Ci nie idzie lub, że nie masz do tego talentu!

Gdybym piętnaście lat temu pomyślał, że będę zajmował się pisaniem tekstów na zlecenie, to nie uwierzyłbym w to!

Nie miałem żadnego talentu do pisania i do dziś pamiętam, że w szkole podstawowej i gimnazjum, kiedy pisałem wypracowanie mogłem liczyć co najwyżej na tróje z dwoma minusami (i to przy optymistycznym założeniu).

Powtórzę jeszcze raz: daj sobie czas na naukę.

Ustal sobie, że na początku napiszesz kilka tekstów na 500-600 słów. Wraz ze zdobytym doświadczeniem zwiększaj ilość tekstu i pisz coraz dłuższe artykuły. Z czasem zauważysz, że pisanie dłuższych tekstów nie będzie stanowiło dla Ciebie większego problemu.

4. Opisz temat lepiej niż konkurencja

Odkąd zacząłem czytać zagraniczne blogi na temat marketingu internetowego uświadomiłem sobie, że trzeba robić to lepiej niż konkurencja. Zwykły tekst napisany w 10 minut “na kolanie” nie ma szans, żeby się przebić w internecie.

Każdego dnia publikowanych jest kilka milionów wpisów na całym świecie. Tylko niewielki procent z nich ma szanse osiągnąć zamierzony rezultat.

Tak jak wspomniałem wcześniej, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z blogowaniem lub uważasz, że nie masz talentu do pisania, to powinieneś przynajmniej spróbować napisać dobry artykuł.

Jak prowadzić blog lepiej niż konkurencja?

  • Zrób przegląd konkurencyjnych stron. Zwróć uwagę na to, jakie treści udostępniają na blogu, ile mają komentarzy i udostępnień w social media. Czy artykuły, które tworzą są interesujące i rozwiązują problem klienta?
  • Co możesz zrobić lepiej niż oni? Wymaga to dużego zaangażowania w proces analizy konkurencji. Przed udostępnieniem artykułu na blogu zawsze przekopuje internet w poszukiwaniu ciekawych informacji na omawiany temat. W tym celu robię też notatki, które służą mi jako punkt wyjściowy. Uwierz mi, że dzięki temu łatwiej jest napisać artykuł na jakikolwiek temat.
  • Zawsze kieruj się zasadą content marketingu i twórz wartościowe treści. Powiedzenie content is king jest nadal aktualne.

5. Nie bądź zbyt formalny

cytat reklama ogilvy

Prawnicy i lekarze z reguły są uważani za autorytety. A według społeczeństwa autorytet powinien być zawsze poważny, używać języka formalnego adekwatnego do jego profesji i nigdy nie żartować.

A swoją drogą wyobrażasz sobie żartującego lekarza opowiadającego dowcip o blondynkach? Szczerze mówiąc nie spotkałem jeszcze takiego … a szkoda.

Zwróć uwagę, że coraz więcej firm zatrudnia w reklamach blogerów i youtuberów. Znany polski youtuber Radosław Kotarski (twórca Polimatów) od kilku lat jest twarzą banku Millenium. Z kolei jeden z twórców kanału “Jeleniejaja” występuje w kampaniach reklamowych promując markę Wix.

Dlaczego o tym pisze?

Aby uświadomić Cię, że firmy wykorzystują przeróżne sposoby, żeby zbudować zaufanie wśród potencjalnych klientów. Anonimowy pracownik banku nie będzie wywierał tak silnego przekazu, jak znany aktor np. Marek Kondrat, czy Piotr Adamczyk. A skoro Ci aktorzy występują w reklamach telewizyjnych już od tylu lat, to znaczy, że reklama działa doskonale.

Coraz częściej firmy odchodzą od swoich sztywnych reguł. Pokazują, że nie obce jest im poczucie humor i niekonwencjonalne podejście do tematu.

Nie zrozum mnie źle. Jeśli prowadzisz kancelarię prawniczą lub gabinet stomatologiczny, to normalne jest, że musisz pokazać swój profesjonalizm, żeby klient Ci zaufał. W końcu idąc do lekarza, czy prawnika oczekujemy fachowej pomocy.

Jednak gdy używasz specyficznego język, który jest zrozumiały tylko i wyłącznie dla ludzi z Twojego kręgu, to zmniejszasz szanse na przyciągnięcie klienta.

Aby zbudować lepszą relację z czytelnikiem kieruj się dwiema zasadami:

Po pierwsze używaj prostego języka, dzięki któremu czytelnik lepiej Cię zrozumie. David Ogilvy, copywriter i jeden z najlepszych specjalistów od reklamy powiedział kiedyś, że aby przekonać do siebie klienta powinieneś używać krótkich zdań i akapitów.

Wiele osób myśli, że jeśli zacznie używać branżowego żargonu i skomplikowanego słownictwa, to dzięki temu zbuduje zaufanie i ludzie kupią od niego produkt lub usługę. Niestety, ale tak nie jest.

Używanie niezrozumiałego dla klienta słownictwa może mieć skutek odwrotny od zamierzonego. Dlatego posługuj się językiem, którego używa się w codziennych rozmowach.

Po drugie pisząc post na blogu zwracaj się bezpośrednio do czytelnika. Nie używaj słów ogólnych, tak jakbyś przemawiał w wielkiej auli, gdzie znajduje się tysiąc osób. Pisz tak, jakby siedziała obok Ciebie osoba, którą lubisz i szanujesz. Dzięki temu tekst zostanie lepiej zrozumiany.

6. Odpowiadaj na komentarze i wiadomości prywatne

Przyznam Ci się szczerze, że nie zawsze odpowiadałem na komentarze na blogu. Myślałem, że nawet, jeśli odpowiem na taki komentarz, to nie będzie to miało większego znaczenia dla osoby, która go napisała.

Myliłem się.

Przeglądając zachodnie blogi o marketingu internetowym zauważyłem, że ich autorzy odpowiadają na niemal każdy komentarz. Nawet jeśli komentarzy jest 300 pod jednym artykułem, to autor nie pozostawia ich bez odpowiedzi.

Dlatego też, gdy na Twoim blogu pojawi się nowy komentarz postaraj się na niego odpowiedzieć. Dzięki temu pokazujesz, że zależy Ci na osobach przeglądających Twoją stronę internetową.

Wyjątkiem od tej reguły są komentarze w stylu “dzięki za artykuł”, a osobie piszącej zależało tylko na zostawieniu linka do swojej strony. W takim przypadku nie jest wymagana odpowiedź.

Natomiast jeśli w komentarzach pojawi się pytanie to karygodnym błędem jest zignorowanie go. Odpisz merytorycznie, żeby osoba komentująca poznała rozwiązanie swojego problemu.

odpowiadanie na komentarze blogowe

To samo dotyczy wiadomości prywatnych otrzymywanych drogą elektroniczną. Zawsze odpowiadaj na takie wiadomości najlepiej jak potrafisz. Nikt nie lubi otrzymywać zdawkowych odpowiedzi.

Stosując się do powyższych porad sprawisz, że ludzie będą widzieli w Tobie eksperta, który ma czas dla swoich czytelników i potrafi rzetelnie odpowiedzieć na zadane pytanie.

A jeśli ludzie zaczną Ci ufać to bądź pewien, że powrócą na Twoją stronę ponownie i powiedzą o tym swoim znajomym. A to oznacza, że zyskasz wiernych czytelników.

7. Buduj pozytywny wizerunek

W zasadzie ten punkt mógłby być rozwinięciem dwóch poprzednich, ale zależało mi na tym, żeby napisać o nim nieco więcej.

Budowanie pozytywnego wizerunku to szeroki temat, z którego można stworzyć serię artykułów lub napisać książkę. Generalnie zasada jest następująca: spraw, żeby ludzie Cię znali i darzyli sympatią.

W jaki sposób to zrobić?

Zacznij od dodania kilku elementów na swoim blogu. Nie bądź anonimowy i napisz kilka zdań o sobie. Wstaw zdjęcie profilowe, na którym dobrze się prezentujesz. Upewnij się, żeby zdjęcie i opis były widoczne na dole strony pod każdym artykułem. Dzięki temu czytelnik widzi kto jest jego autorem.

Jak promować bloga?

Żeby być bardziej rozpoznawalnym i zbudować zaufanie wśród czytelników zastosuj także następujące wskazówki:

  • Pisz komentarze na stronach powiązanych tematycznie z Twoją. Dobrze, żeby komentarz był długi i merytoryczny. Pokaż innym, że masz coś do powiedzenia i znasz się na temacie. Komentarze na stronach WordPressa umożliwiają zostawienie linku zwrotnego do Twojej strony. A to generuje dodatkowy ruch.
  • Udzielaj się na forach dyskusyjnych. To także dobry sposób na zbudowanie autorytetu. Udzielając się na branżowych forach dyskusyjnych pomagaj innym w rozwiązaniu problemów. Na wielu forach masz możliwość zostawienia linku do swojej strony internetowej np. w stopce.
  • Dyskusja na portalach społecznościowych. Istnieje wiele popularnych kanałów social media, w których możesz prowadzić dyskusję. Do najpopularniejszych należy Facebook, Linkedin i Twitter.
  • Pisanie artykułów gościnnych. To jedna z lepszych metod budowania pozycji eksperta. Miejsc do publikacji artykułów gościnnych możesz szukać na własną rękę lub zarejestrować się w Whitepress i skorzystać ze stron tematycznych dostępnych na portalu.
  • Szkolenia stacjonarne i webinary. Prowadząc szkolenie lub będąc na spotkaniach networkingowych masz możliwość zarekomendowania swojego bloga. To nie tylko możliwość darmowej reklamy, ale również sposób na nawiązanie ciekawych znajomości.

Podsumowanie

O tym jak prowadzić bloga w internecie powstało już wiele materiałów. Jeśli prowadzisz stronę firmową lub sklep internetowy to założenie bloga będzie najlepszą decyzją jaką możesz podjąć.

Dobrze prowadzony blog sprawi, że zwiększysz świadomość i rozpoznawalność marki. To także szansa na pozyskanie dodatkowego ruchu z wyszukiwarki Google i zdobycia nowych klientów.

Najważniejsza jest jednak regularność. Publikowanie nowych wpisów na blogu przynajmniej raz w tygodniu zapewni Ci stały rozwój. A jeśli zaczniesz publikować i promować dobre materiały częściej, to szybciej osiągniesz wyznaczony cel.

Ciekawy jestem, jakie Ty masz doświadczenia w prowadzeniu bloga? Napisz o tym poniżej w komentarzu i daj znać innym!

2
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
Adwave
Gość

Święta prawda! Wszystkie złote zasady w jednym miejscu 🙂

Maria Pisanie
Gość

Niestety (patrząc ze strony blogera), konkurencja jest olbrzymia.