Jak Wykorzystać Kolory w Marketingu Internetowym

Czy wykorzystując kolory w marketingu internetowym można zyskać przewagę konkurencyjną i generować wyższe dochody?
Oczywiście, że tak. Jak pokazują najnowsze badania, nawet minimalny zabieg w postaci zmiany koloru przycisku do podjęcia akcji może znacząco przyczynić się do wyższej konwersji.
Psychologia kolorów jest dziedziną, która jest przedmiotem sporów w marketingu, ponieważ wiele osób bardziej preferuje kolor granatowy od pomarańczowego lub odwrotnie. Nawet bliźnięta jednojajowe mogą preferować inne kolory.
Zrozumienie znaczenia kolorów w marketingu internetowym pozwala osiągać lepsze efekty. Nie ważne ile masz lat, jakie masz wykształcenie, czy w jakiej branży pracujesz. Oddziaływanie kolorów wpływa na podejmowanie decyzji. Cały proces często zachodzi bez naszej świadomości.
Ludzie podczas dokonywania zakupów kierują się intuicją, a więc wyglądem, skojarzeniami, zapachem i kolorystyką.
Każdego roku firmy wydają setki tysięcy złotych na reklamę i marketing. Wiedza na temat kolorów pozwala im uzyskać przewagę konkurencyjną.
Gdy zrozumiesz jak działają kolory w marketingu internetowym zaczniesz:
- Lepiej oddziaływać na Twoich klientów, co z kolei przełoży się na lepszy odbiór Twojej witryny w środowisku internetowym.
- Będziesz lepiej komunikować się czytelnikami bloga, ponieważ kolor, którego zaczniesz używać będzie powiązany z ich potrzebami.
- Zaczniesz szybciej budować bazę mailingową i generować wyższe dochody. Zmiana jednego koloru może podnieść skuteczność konwersji nawet dwukrotnie.
Spis Treści
Które kolory w marketingu internetowym są najlepsze?
Nie ma takiego koloru. Jeśli natkniesz się na materiał, w którym ktoś napisze, że dany kolor jest najlepszy to wiedz, że jest to mit. Oczywiście są branże, w których jeden kolor działa lepiej od innych, ale nie ma uniwersalnego koloru, który działa jednakowo na wszystkie osoby.
Badania, które przeprowadził Philip Cohen z Uniwersytetu Maryland pokazały, że kolor niebieski jest najlepiej odbierany zarówno przez kobiety jak i mężczyzn. Jednak z innych badań wynika, że jeśli pomalujemy ściany na kolor niebieski to apetyt zmniejsza się nawet o 33%!
Kolor żółty
Kojarzy się ze słońcem oraz ciepłem. Z drugiej strony ludzie często kojarzą kolor żółty ze znakami ostrzegawczymi na ulicy. Poleca się go osobom, które unikają podejmowania decyzji.
Żółty jest wykorzystywany do produkcji i promocji zabawek dla dzieci. Firma LEGO jest znana na całym świecie z produkcji klocków oraz ludzików.
Obecnie w Stanach Zjednoczonych sprzedawanych jest 75% ołówków koloru żółtego.
Na stronach internetowych kolor żółty jest wykorzystywany do podkreślenia istotnych elementów mających zwrócić naszą uwagę np. znak rabatowy na stronie biura turystycznego TUI.
Często jest wykorzystywany w sieciach fast food, ponieważ według licznych badań wzmacnia apetyt. Wystarczy spojrzeć na logo McDonald’s i jego dwóch charakterystycznych łuków. Ta sieć doskonale wykorzystuje potencjał koloru żółtego.
Ponadto żółty jest związany ze szczęściem i zwiększa gotowość podjęcia akcji.
Kolor pomarańczowy
Kolor radości i energii. Jest połączeniem koloru czerwonego i żółtego. Kojarzy się z młodością, nowoczesnością oraz otwartością.
Kolor pomarańczowy jest wykorzystywany przez Orange oraz bank ING:
Kolor czerwony
Czerwień jest związana z emocjami. Kojarzy się z miłością oraz pożądaniem. Czerwień jest również wyznacznikiem siły oraz agresji.
Gdy Coca Cola powstawała ponad 125 lat temu użyto pogrubionego, klasycznego koloru do podkreślenia marki.
Zwróć uwagę na słynną markę samochodów Ferrari. Ostatnio wypuścili nowy model 488 GT, które pojawiło się w głębokiej czerwieni. Według twórców miało to zwiększyć szybkość bicia serca i pobudzić do działania.
Innym produktem, który wykorzystuje kolor czerwony jest firma Heinz. Firma sprzedała ponad 10 milionów butelek z keczupem w ciągu 7 miesięcy. Ich fabryki musiały pracować 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, aby wyrobić się z produkcją. Łącznie firma wygenerowała około 23 milionów dolarów zysku.
W badaniach przeprowadzonych przez Raviego Meht oraz Rui Zhu udowodniono, że kolor czerwony potrafi pobudzić motywacje. Ma także istotny wpływ na sposób rozwiązywania zadań wymagających koncentracji na detalach.
Kolor czerwony dobrze sprawdza się przy stosowaniu nagłówków, które informują o okazji lub zakupie.
Ciekawostka: Przy czerwonym oświetleniu reakcje człowieka są o 12% szybsze niż normalnie.
Kolor niebieski
Niebieski pojawia się na większości stron internetowych. Według badań kolor niebieski postrzegany jest jako wzbudzający zaufanie. Jest mocno związany z biznesem oraz nowoczesnymi technologiami.
Kancelarie prawnicze, firmy transportowe orzaz firmy farmaceutyczne często używają koloru niebieskiego, aby podkreślić rzetelność oraz skuteczność działania
Popularny sklep Ralph Lauren również używa koloru niebieskiego, aby podkreślić poczucie zaufania:
Biura podróży korzystają z koloru niebieskiego, aby zaakcentować doznania związane z morzem i wypoczynkiem w ciepłych krajach:
Ciekawostka: 33% ze stu największych marek na świecie wybrało niebieski jako kolorystykę firmową. Pozostałe 29% to kolor czerwony, 18% czarny i 13% żółty.
Kolor zielony
Kolor natury i spokoju. Kojarzy się z ekologią, zdrowiem i dobrym samopoczuciem.
Firmy zajmujące się sprzedażą zdrowej żywności często używają koloru zielonego jako kolorystyki na swojej stronie internetowej np. firma Organic.
Badania pokazują, że pokój z zielonym tłem wpływa na lepszą komunikacje z innymi ludźmi.
Kolor zielony może kojarzyć się ze szczęściem, czyli czterolistną koniczyną i pieniędzmi (dolar amerykański).
Kolor fioletowy
Kolor, który kojarzy się z mistycyzmem oraz sztuką. Często jest przedstawiany w materiałach związanych z duchowością.
Firma Play wybrała kolor fioletowy, aby podkreślić swoją kreatywność:
Kolor różowy
Różowy kojarzy się z kobiecością oraz uczuciowością. Według Bourne Creative różowy oznacza prawdziwą miłość do siebie i innych osób. Może stanowić entuzjazm, przyjaźń, harmonię i spokój wewnętrzny.
Kolor fioletowy – szczególnie kobietom – kojarzy się z make-upem i stylizacją. Na stronie Make-up wykorzystywana jest następująca szata graficzna:
Zbytnia przesada z wykorzystaniem koloru różowego może być uznawana przez ludzi za obciach.
Różowy często jest wykorzystywany przez magazyny plotkarskie np. logo Pudelka.
Kolor brązowy
Jest kolorem ziemi. Zapewnia poczucie bezpieczeństwa, ciepło rodzinne i wytrwałość. Brązowy kojarzy się również z przeszłością.
Brąz wykorzystywany jest przez sklepy zajmujące się sprzedażą mebli oraz antyków.
Brązowy kojarzy się także z ciężką pracą i starannością wykonania. Popularna firma kurierska UPS wykorzystuje ten kolor w swoim logo:
Kolor biały
Biel kojarzy się z uroczystymi chwilami oraz czystością. Na większości stron internetowych kolor biały jest używany jako tło (ok. 80% stron na świecie).
Biel jest wykorzystywana przez firmy zajmujące się organizacją wesel oraz sprzedażą sukni ślubnych.
Popularna firma Apple wykorzystuje potencjał koloru białego na swojej stronie internetowej, ponieważ symbolizuje on elegancję oraz unikalny styl wykonania.
Ciekawostka: W kulturze zachodu biel kojarzy się z czystością i niewinnością. Z kolei w kulturze hinduskiej biel jest kolorem żałoby i śmierci.
Kolor szary
Szarość kojarzy się ze spokojem oraz dystansem. Często mówi się o kimś „szara myszka”.
Szary sumiennie jest wykorzystywany do tworzenia garniturów, które podkreślają elegancje, styl oraz profesjonalizm.
Zbyt intensywne zastosowanie koloru szarego może oznaczać brak pewności siebie oraz obawę przed pokazaniem własnych uczuć.
Zarówno kolor szary jak i biały są najczęściej wykorzystywane do tworzenia tła. Graficy oraz fotografowie używają koloru szarego do przyciemnianych zdjęć w swoim portfolio.
Kolor srebrny jest utożsamiany z technologią oraz wysokim standardem np. Honda.
Kolor czarny
Czarny to kolor siły i luksusu. Oznacza powagę oraz koncentracje na sobie. Czarny może być odbierany również jako kolor smutku i śmierci.
Kolor Czarny jest wykorzystywany przez ekskluzywne marki takie jak Dolce&Gabbana:
Oraz Lamborghini:
Czerń jest wykorzystywana przez zakłady pogrzebowe. Przykład zakładu Archon:
Kolor czarny kojarzy się również z fantazją i namiętnością. Wystarczy spojrzeć na stronę popularnego producenta bielizny Agent Provocateur:
Jak wykorzystać odpowiedni kolor na blogu lub stronie internetowej
Na początku musisz ustalić tematykę treści, którą będziesz rozwijał i promował. Jeżeli zajmujesz się poważnymi sprawami i chcesz być postrzegany jako poważna osoba lub marka to postaw na kolory, które świadczą o profesjonalizmie np. niebieski, czarny, biały.
Jeśli Twoim celem jest stworzenie kreatywnego miejsca, a tematyka którą tworzysz ma być odbierana z dystansem to postaw na kolory ciepłe, takie jak pomarańczowy, fioletowy, zielony.
Odpowiednia kolorystyka serwisu ma duże znaczenie, szczególnie gdy internauta pierwszy raz zagląda na Twoją witrynę. Twoim celem powinno być zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, w którym podświadomie przekazujesz czytelnikom, że znaleźli się w dobrym miejscu.
Stworzenie strony dla kancelarii prawniczej w kolorze różowym nie będzie najlepszym pomysłem. Wyobraź sobie kto konkretnie wchodzi na taką stronę i jakie ma oczekiwania. Ustalenie grupy docelowej pomoże Ci w określeniu odpowiedniej kolorystyki.
Które kolory w marketingu zwracają największą uwagę?
Tworząc witrynę internetową możesz wykorzystać kolory, które według badań najlepiej przykuwają ludzkie oko. Mowa tutaj o kolorze żółtym, pomarańczowym oraz czerwonym.
Dwa pierwsze kolory kojarzą się z ludziom z ostrzeżeniem, dlatego gdy chcesz coś mocno zaakcentować wykorzystaj te kolory. Oczywiście muszą pasować do koncepcji, którą stosujesz na stronach internetowych.
Badania Go Globe wykazały, że 47% stron z jasnymi kolorami przycisków wezwania do akcji (np. „Zapisz się na newsletter”) zajmują internaucie mniej niż 3 sekundy na podjęcie działania.
Z kolei inne badanie, które zostało opisane na Hubspot pokazuje, że zmiana przycisku z zielonego na czerwony poprawiła konwersje o 21%.
Wszystko zależy od kolorystyki. Jeżeli nasza strona będzie miała jednolity kolor np. niebieski i umieścimy na niej przycisk do zapisania się na newsletter koloru pomarańczowego to będzie on bardziej widoczny niż gdybyśmy umieścili na stronie przycisk takiego samego koloru, a więc niebieskiego.
Ciekawostka: Często stosowanym zabiegiem w reklamach jest stworzenie ramki. Badania pokazują, że jeśli zdjęcie zostanie obramowane czerwoną ramką to więcej ludzie kliknie w reklamę niż gdyby nie użyto w ogóle ramki.
Wnioski
Celem niniejszego artykułu było przedstawienie podstawowych zasad na temat kolorów oraz pokazania jak możesz wykorzystać je w marketingu internetowym, aby zwiększać wiarygodność oraz konwersje sprzedaży.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat znaczenia barw to proponuje zapoznać się z literaturą na temat psychologii kolorów.
Tak jak już powiedziałem wcześniej nie ma idealnego koloru, który sprawdzałby się w każdej niszy czy kampanii. Do tego potrzebujesz testów, aby sprawdzić który kolor będzie lepiej odbierany przez internautów.
Gdy znajdziesz optymalne rozwiązanie efekty mogą Cię zaskoczyć.
Zapraszam do dyskusji na temat kolorów w marketingu internetowym i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami oraz opiniami.
Nigdy nie zastanawiałem się nad tym dlaczego logo McDonald’s składa się z kolorów żółtego i czerwonego. Teraz już wiem. Czerwony wzmaga pożądanie a żółty apetyt. Trzeba przyznać, że to ciekawe połączenie. Taki klient będąc w lokalu o odpowiednich barwach może zostawić więcej pieniędzy w kasie, bo jego apetyt będzie większy niż przy bardziej stonowanych barwach. Co równie ciekawe natknąłem się na wpis na innym blogu w którym wymieniono kolory do oznaczania znaków towarowych które dostały rejestrację. Można go przeczytać tutaj: [link został usunięty] Myślę, że dobrze to uzupełnia treść tego artykułu.
Odpowiednie kolory to klucz dobrej reklamy 🙂