11 niezawodnych narzędzi w content marketingu

Które narzędzia w content marketingu są najlepsze?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ to zależy od tego jak wygląda charakter Twojej pracy.
W zależności od tego, czy zajmujesz się copywritingiem, pozycjonowaniem stron, social media czy wszystkim naraz … to narzędzia, które dla Ciebie przygotowałem pomogą Ci w codziennej pracy.
Spis Treści
Pomocne narzędzia w content marketingu
Świadomie nie opisałem tutaj 100 narzędzi w content marketingu tylko skupiłem się na tych, które wykorzystuje w swojej pracy na co dzień.
Poniższa lista nie zawiera narzędzi, które są stricte związane z pozycjonowaniem i robieniem audytów, bo do tego należałoby stworzyć osobny artykuł.
Lista zawiera narzędzia, które służą do analizy konkurencji, tworzenia lepszych treści na stronie oraz poprawienia efektywności pracy.
1. Google Trends
Chcesz sprawdzić rokowania i trendy dotyczące niszy, którą promujesz?
W takim wypadku powinieneś skorzystać z narzędzia Google Trends.
Jest to narzędzie, za pomocą którego sprawdzisz jaka jest sezonowość produktu. Dzięki temu zaplanujesz kampanie w odpowiednim czasie (czyli wtedy kiedy popyt jest największy).
Na stronie głównej Google Trends znajdziesz pole, w którym wpisujesz to czego szukasz. Może to być np. “pielęgnacja ogrodu”:
Po kliknięciu “enter” pojawi się wykres pokazujący dane sezonowości w ujęciu rocznym. W celu sprawdzenia bardziej szczegółowych danych wybierz opcje: “Ostatnie 5 lat”:
Twoim oczom ukaże się szczegółowy wykres sezonowości usług ogrodniczych w różnych okresach czasowych:
Co taki wykres nam mówi?
Jeśli przyjrzysz się danym bliżej zauważysz, że największa popularność usług pielęgnacyjnych ogrodu przypada na przełomie marca i kwietnia.
To oznacza, że w tym czasie klienci są najbardziej zaangażowani i poszukują firm zajmujących się usługami ogrodniczymi.
Oczywiście jest to tylko jeden z przykładów, który wzięliśmy pod lupę.
Na pierwszy rzut oka taki wykres może wydawać się skomplikowany, jednak nic bardziej mylnego.
Po krótkim zaznajomieniu się z Google Trends bez problemu zaczniesz odczytywać dane sezonowości produktów. A jak wiadomo jest to kluczowa czynność pod kątem stworzenia udanej kampanii sprzedażowej!
2. Buzzsumo
Działanie Buzzsumo opisywałem już we wpisie dotyczącym szukania pomysłu na bloga.
W kontekście content marketingu to narzędzie spisuje się wzorowo, ponieważ dzięki niemu sprawdzisz, które tematy są najbardziej popularne w mediach społecznościowych.
W szarym polu wpisz interesującą Cię frazę używając słowa kluczowego:
Po chwili otrzymasz listę stron, które zdobyły najwięcej udostępnień w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Pinterest i Reddit):
Czasami dane, które otrzymasz nie do końca zgadzają się z obecną rzeczywistością, ponieważ wiele osób manipuluje wynikami kupując polubienia czy udostępnienia. Trzeba zachować czujność.
Jednak jeżeli szukasz inspirujących tematów na swojego bloga to Buzzsumo z pewnością okaże się przydatnym narzędziem.
3. AllTop
AllTop to serwis, w którym znajdziesz najciekawsze treści z takich serwisów jak Reddit, New York Times, BBC News itd.
Z pewnością zainteresuje to osoby, które szukają informacji z pierwszej ręki. Do wyboru mamy takie kategorie jak: sport, rozrywka, zdrowie, styl życia, czy biznes.
4. Canva
Na początku swojej przygody z blogowaniem nie wiedziałem, że istnieją narzędzia, które w tak znacznym stopniu potrafią ułatwić pracę.
Jednym z nich jest Canva – narzędzie, z którego korzystam tworząc miniaturki, infografiki oraz obrazki w social media. To doskonała alternatywa dla nieco bardziej skomplikowanego Adobe Photoshopa.
Canva posiada wersję darmową, która powinna zadowolić nawet najbardziej wymagającą osobę. Masz do wyboru tysiące różnych szablonów przystosowanych do Facebooka, Instagrama, Twittera, Youtube itd.
Edytor kreacji jest prosty w obsłudze i poradzi sobie z nim nawet największy laik. Tworząc swój projekt możesz dodawać obrazki, zmieniać styl i wielkość czcionki, filtry, efekty wizualne itd.
Jest tego naprawdę dużo!
Korzystając z Canvy uatrakcyjnisz swoje treści w internecie. A to jest podstawa skutecznego content marketingu!
5. Tomato Timer
Znasz technikę pomodoro? Jeśli nigdy o niej nie słyszałeś, a chciałbyś zwiększyć swoją produktywność to z pewnością Cię zainteresuje.
Twórcą tej metody jest Francesco Cirillo. Sama technika polega na zrobieniu listy zadań i ustawieniu czasomierza na 25 minut.
W ciągu tych 25 minut pracujesz nad zadaniem, które masz do wykonania. Gdy je wykonasz robisz sobie 5 minut przerwy i z powrotem do niego wracasz.
Po 4 sekwencjach (po 25 minut) robisz dłuższą przerwę – co najmniej 10 minut.
Dzięki tej technice staniesz się bardziej produktywny, a co za tym idzie zadanie, które masz do wykonania zrealizujesz znacznie szybciej!
W tradycyjnym modelu pracy istnieje dużo rozpraszaczy i dystraktorów, które sprawiają, że efektywność spada. Tworząc np. artykuł możesz mieć nieodpartą chęć spojrzenia na Facebooka co zaburza proces pracy.
Pracując nad jednym zadaniem przez 25 minut wzrasta Twój poziom skupienia, a co za tym idzie zadanie wykonasz w krótszym czasie.
Jeśli pracujesz długo przed komputerem to narzędzie do content marketingu o nazwie TomatoTimer ułatwi Ci pracę.
Wystarczy kliknąć przycisk “Start” aby włączyć czasomierz. Gdy czas dobiegnie końca zostaniesz powiadomiony dźwiękiem sygnalizującym, że pierwszy etap pracy został ukończony.
Następnie wybierasz zakładki “Short Break” lub “Long Break” i robisz sobie przerwę.
To proste narzędzie doskonale sprawdzi się podczas tworzenia treści na blogu lub wykonywania innych zadań przed komputerem.
6. Whitepress
O możliwościach narzędzia Whitepress napisałem osobny artykuł, który znajdziesz tutaj.
Czasem zdarza się, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego zrobić sami lub nasza praca wiążę się z innymi czynnościami wymagającymi większego skupienia.
W takim wypadku najlepszą możliwą opcją jest zlecenie zadania komuś kto zrobi to za nas. I tutaj z pomocą przychodzi narzędzie do content marketingu Whitepress.
W Whitepress zlecisz napisanie artykułu copywriterom, pozyskasz wartościowe linki na swoją stronę lub zdobędziesz darmowe posty na swojego bloga w zamian za dodanie linku autora (w stopce).
Możliwości jakie oferuje ta platforma są ogromne i z pewnością każdy znajdzie tu coś dla siebie.
7. Word Counter
Szukasz alternatywy dla Microsoft Word?
Już znalazłeś! Word Counter to edytor tekstu, który automatycznie liczy słowa i znaki ze spacjami. Edytor pokazuje także ilość słów kluczowych, których użyliśmy w tekście.
Świetnie sprawdzi się dla każdego copywritera, który zajmuje się pisaniem tekstów na zlecenie.
8. Google Docs
Inną alternatywą dla content marketera jest edytor tekstu Google Docs.
Dzięki niemu stworzysz notatki, lub napiszesz artykuły, które znajdą się w bezpiecznym miejscu i będą zawsze pod ręką – wystarczy mieć tylko dostęp do internetu.
Edytor oferuje duże możliwości w postaci formatowania tekstu i dodawania obrazków. Aby skorzystać z tego narzędzia należy założyć konto w Gmailu.
9. Pixabay
Zdjęcia i grafika to elementy, bez których strona traci w oczach czytelnika.
Wiele badań przeprowadzonych wśród internautów wykazało, że artykuły nie posiadające ani jednego zdjęcia są rzadziej czytane do końca i udostępniane w social media.
Zwróć uwagę, że łatwiej czyta się poradnik, w którym są przedstawione screeny (np. jak coś zrobić) niż zwykły tekst pozbawiony jakiejkolwiek grafiki.
To normalne, że dla ludzkiego umysłu obiekty wizualne (zdjęcia, filmy, animacje) są atrakcyjniejsze niż zwykły tekst. Dzięki nim jesteś w stanie dłużej zatrzymać swojego czytelnika na swojej stronie.
Mając ten fakt na uwadze warto znaleźć portal, na którym znajdziesz darmowe zdjęcia na stronę do użytku komercyjnego i niekomercyjnego.
Jednym z lepszych portali tego typu jest Pixabay. Oferuje on setki tysięcy zdjęć wysokiej jakości, które wykorzystasz na swojej stronie internetowej.
Zdjęcia są podzielone na kategorie. Pixabay posiada także własną wyszukiwarkę. Wystarczy wpisać słowo kluczowe, aby otrzymać listę dostępnych zdjęć do pobrania.
10. Optimizilla
Jak już jesteśmy przy zdjęciach to należałoby wspomnieć o narzędziu jakim jest Optimizilla.
Jeżeli na swojej stronie udostępniasz dużo zdjęć to powinieneś w pierwszej kolejności zadbać o poprawną optymalizację strony. Zdjęcia które są udostępniane w internecie często mają zbyt duży rozmiar co niekorzystnie wpływa na szybkość wczytywania strony.
Czas to pieniądz. Dlatego gdy potencjalny klient wejdzie na stronę, która wczytuje się wolno i jest przeładowana dużymi zdjęciami to z pewnością kliknie “strzałkę wstecz”.
Co w takim razie zrobić, żeby błyskawicznie zmniejszyć rozmiar zdjęcia?
Skorzystać z narzędzia Optimizilla. Jest ona banalnie prosta w obsłudze i co najważniejsze zupełnie darmowa.
Wystarczy kliknąć “Upload files” aby zoptymalizować wybrane zdjęcie. W ustawieniach możesz też zmienić jakość danego zdjęcia.
Optimizilla potrafi zmniejszyć rozmiar zdjęcia nawet kilkukrotnie, dzięki czemu grafika na Twojej stronie zacznie wczytywać się znacznie szybciej.
11. Camtasia Studio
To rozbudowane narzędzie do tworzenia prezentacji oraz materiałów szkoleniowych. Dzięki nim Twoje video będzie wyróżniać się, jak nigdy dotąd.
Dla każdego blogera, który potrzebuje przerobić filmik i wrzucić go na bloga lub Youtube, program Camtasia Studio będzie idealny.
Obsługa programu jest intuicyjna i wystarczą dwa dni nauki, aby opanować go w stopniu umożliwiającym swobodne użytkowanie.
Dzięki niemu dodasz efekty specjalne, ramki, przejścia między scenami oraz inne elementy, które sprawią, że video stanie się bardziej atrakcyjne dla odbiorcy.
Camtasia Studio niestety jest płatny, ale istnieje możliwość ściągnięcia 30-dniowego darmowego triala, w którym przetestujesz pełną moc możliwości tego programu.
Używasz któregoś z powyższych narzędzi? Napisz o tym w komentarzu!
Whitepress znam i polecam. Co prawda artykuły nie są tanie, ale przynajmniej idzie to w parze z wysoką jakością. Czas realizacji bardzo szybki.
Z wymienionych narzędzi znam praktycznie wszystkie, ale nie z wszystkich korzystam.
Do samej optymalizacji treści dodałbym SurferSeo.
Miałem okazję przetestować Surfera i przyznam, że fajne narzędzie do optymalizacji – dobra alternatywa dla Ahrefsa 🙂