Jak dokonać samodzielnej optymalizacji strony internetowej

Planujesz przeprowadzenie optymalizacji strony internetowej i nie wiesz jak się za to zabrać? Istnieje kilka kluczowych czynników, dzięki którym zrobisz to dobrze i co najważniejsze – samodzielnie.
Gdy wpiszesz w wyszukiwarkę Google frazę “optymalizacja stron internetowych” to pojawi się mnóstwo firm, które oferują swoje usługi. Jednak nie wszystkie z nich przeprowadzą optymalizację w sposób kompletny.
W zależności, czy samemu będziesz dokonywał optymalizacji, czy też skorzystasz z usług firmy zewnętrznej to warto, żebyś przeczytał ten artykuł i dowiedział się jak to zrobić poprawnie, aby uzyskać dobre wyniki w wyszukiwarkach internetowych.
Spis Treści
Czym jest optymalizacja strony internetowej?
Optymalizacja jest inaczej nazywana SEO (Search Engine Optimization) i oznacza dostosowanie strony internetowej do standardów wyszukiwarek internetowych.
Mówiąc prościej chodzi o to, żeby poprzez prawidłową optymalizację osiągnąć, jak najwyższą pozycję w wyszukiwarkach internetowych.
W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google (prawie 98% rynku), więc w tym artykule skupimy się głównie na niej.
Poprawnie zoptymalizowana strona powinna spełniać wszelkie wytyczne opisane na stronie Google. Spełnienie tych wytycznych zwiększy prawdopodobieństwo uzyskania lepszych pozycji w wyszukiwarce Google, w zależności od frazy, którą wybierze internauta.
Stworzenie strony z myślą o użytkownikach
Żyjemy w dobie content marketingu i należy przykładać dużą wagę do tego jakie treści tworzymy.
Treści które są pisane dla użytkownika są częściej udostępniane w portalach społecznościowych i osiągają lepsze pozycje od tych, które są naładowane słowami kluczowymi i zsynonimozowanym tekstem.
Doskonale zdaje sobie sprawę, że nie każdy zgodzi się ze mną w tej kwestii i napisze, że można łatwo wypozycjonować stronę, która nie ma unikalnego tekstu.
Ja jednak myślę długoterminowo i w ostatnich latach zauważyłem, że algorytmy Google coraz trafniej potrafią odróżnić teksty pisane przez człowieka i przez synonimzator.
Spotkałem się nawet z kilkoma przypadkami, w których strona osiągająca topowe pozycje przez wiele lat (i zarabiająca pasywnie niemałe pieniądze) otrzymała filtr algorytmiczny za tworzenie mało wartościowych tekstów stworzonych przez synonimizator tekstu.
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej rozwijana dlatego to kwestia czasu zanim wyszukiwarki będą trafnie oceniały jakość prezentowanej treści.
Dlatego moja opinia jest taka, żeby tworzyć stronę przyjazną dla użytkownika, która pomoże mu znaleźć odpowiedź na nurtujący problem.
Skupianie się na samym linkowaniu
Nikt nie zna algorytmów, którymi kierują się roboty Google przy ustalaniu rankingu oprócz pracowników, którzy są zatrudnieni w tej organizacji.
Jednak każdy zgodzi się z tym, że linkowanie jest jednym z najważniejszych procesów, dzięki któremu możesz uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych.
Linkowanie i zdobywanie wartościowych linków jest OK, pod warunkiem, że zajmujesz się także tworzeniem dobrej treści na swojej stronie.
Ciężko sobie wyobrazić, żeby jakakolwiek strona osiągnęła dobrą pozycje w rankingu nie posiadając choćby jednego wartościowego linku zwrotnego.
Jednak samo linkowanie bez odpowiedniej optymalizacji to za mało. Wiele osób popełnia ten błąd, że od razu zaczyna brać się za linkowanie serwisu bez wcześniejszej optymalizacji.
Taka droga jest z góry skazana na niepowodzenie.
Według mnie najpierw powinno się przeprowadzić optymalizację strony, a następnie zdobywać linki. Tylko taka strategia gwarantuje sukces.
Stosowanie zakazanych praktyk
Tak jak już napisałem wcześniej – strona powinna być pisana z myślą dla użytkowników.
Upychanie na siłę słów kluczowych, reklam, bannerów drażni nie tylko potencjalnych klientów, którzy przeglądają Twoją stronę, ale również roboty, które nieustannie oceniają całą infrastrukturę i treść, która tam się znajduje.
Po ostatnich zmianach wprowadzonych przez Google wielu reklamodawcom się oberwało. Obecnie bardzo agresywne reklamy z automatycznymi przekierowaniami do innych stroną nie mają już racji bytu.
Zamiast tego lepiej umieścić mniej inwazyjne reklamy, które tak bardzo nie irytują podczas przeglądania strony. Szczególną popularność zdobywa teraz reklama natywna, która jest naturalnie wkomponowana w treść.
Badania przeprowadzone przez IPG Media Lab pokazały, że reklama natywna potrafi przyciągnąć uwagę dwukrotnie częściej niż zwykła reklama bannerowa.
Zastosowanie reklamy natywnej na stronie internetowej może być doskonałą strategią, aby przyciągnąć więcej klientów niż w przypadku tradycyjnych reklam, gdzie internautom często towarzyszy efekt “ślepoty bannerowej”.
Optymalizacja stron internetowych – jak to zrobić dobrze
Teraz czas na opisanie najważniejszych metod, dzięki którym zoptymalizujesz swoją stronę w prawidłowy sposób. Przez kilka lat przetestowałem różne techniki optymalizacyjne i stworzyłem listę tych najważniejszych, które powinny zostać wdrożone na każdej stronie.
Poprawne rozmieszczanie nagłówków
Tworząc treści i artykuły na stronie często używamy nagłówków h1, h2, h3.
Według obecnych standardów treść artykułu powinna przypominać trochę instrukcję, która uczy Cię jak opanować jakąś manualną czynność.
Dlatego najwyżej powinien znajdować się tylko jeden nagłówek h1 – który najczęściej jest tytułem wpisu np. “Jak wykonać optymalizację strony internetowej.”
Niżej powinny znaleźć się nagłówki h2, h3, h4.
Gdy opisujesz ważny temat to powinieneś zastosować nagłówek h2. Dzięki temu czytelnik będzie wiedział, że tekst znajdujący się pod nim jest wart przeczytania.
Gdy chcesz rozwinąć dany temat z nagłówka h2 to umieszczasz pod nim nagłówki h3 i h4. Cała struktura powinna wyglądać następująco:
Dzięki temu dajesz do zrozumienia robotom wyszukiwarek, że Twoja strona jest czytelna, przejrzysta i usystematyzowana co gwarantuje zdobycie większego zaufania i lepszej pozycji w rankingach.
Czy wiesz, że większość internautów przeglądających Twoją stronę internetową pomija większość tekstu i skupia się głównie na nagłówkach?
Mając to na uwadze warto zadbać o to, żeby nagłówki przyciągały wzrok i budziły emocje. Więcej informacji jak pisać dobre nagłówki na stronie znajdziesz tutaj.
Umieszczanie słów kluczowych
Słowa kluczowe oraz ich synonimy powinny być umieszczone w strategicznych miejscach: w tytule strony, w nagłówkach oraz treści.
Należy to oczywiście robić z głową i nie przesadzać. Ostatnio spotkałem się z zagranicznymi testami specjalistów SEO, którzy opisywali, że słowa kluczowe nie mają już takiej wartości jak kiedyś.
Jest to spowodowane tym, że kiedyś wystarczyło nasycić stronę wybranym słowem kluczowym i odpowiednio podlinkować, aby uzyskać wysokie pozycje.
Obecnie to już nie jest możliwe i nawet nasycenie treści słowem kluczowym nie gwarantuje wysokiej pozycji.
Najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie słowa kluczowego i jego synonimów tylko kilka razy w tekście.
Zbyt częste używanie słowa kluczowego może być uznane przez roboty jako działanie mające na celu sztuczne wypozycjonowanie strony.
W całym procesie należy podejść ze szczególną ostrożnością i wyczuciem.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Dobrym pomysłem dla optymalizacji strony internetowej będzie użycie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.
W linkowaniu wewnętrznym chodzi o to, żeby przekierować czytelnika do wybranej podstrony. Może to być np. powiązany artykuł, lub w przypadku sklepu internetowego produkt, który oferujesz.
W swoich artykułach na blogu często stosuję linkowanie wewnętrzne, aby przekierować czytelnika do interesujących i wpisów.
Dzięki dobrze wykonanemu linkowaniu wewnętrznemu rośnie także moc Twoich podstron co przekłada się na wyższe pozycje w wyszukiwarkach.
Linkowanie zewnętrzne polega na przekierowaniu czytelnika do stron znajdujących się na innej domenie. Może to być np. strona powiązana tematycznie z Twoją. Czasem nie ma sensu rozwijać jakiegoś tematu i wystarczy przekierować czytelnika na inną stronę, która została szczegółowo opisana.
Jak linkować wewnętrznie i zewnętrznie?
Najlepiej zastosować anchor lub link brandowy, w którym przekierowujesz czytelnika do strony wewnętrznej lub zewnętrznej.
Linkując zewnętrznie możesz użyć atrybutu target=”_blank” , dzięki któremu w przeglądarce internetowej pojawi się nowe okienko z docelową stroną internetową.
Gdybyś linkował w tradycyjny sposób bez tego atrybutu to czytelnik kliknąłby w link i zostałby przekierowany do nowej strony internetowej opuszczając Twoją.
Minus takiej czynności byłby taki, że mógłby zapomnieć kliknąć wstecz i przez to straciłbyś klienta.
Korzystanie z wcześniejszego atrybutu sprawi, że Twoja witryna nadal będzie dostępna w osobnej zakładce.
Cała procedura dotyczy osób korzystających z komputerów stacjonarnych i laptopów. W większości smartfonów przekierowanie oznacza całkowite opuszczenie Twojej strony.
Linkować do innych stron możesz na wiele sposobów wstawiając teksty typu: “kliknij tutaj” lub “wpis dotyczące optymalizacji”. Testuj i sprawdzaj co daje najlepsze rezultaty i konwersje.
Obrazki
Jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów – jak mówi stare chińskie przysłowie.
Z pewnością obrazki pomagają w optymalizacji strony internetowej, a dodatkowo budują emocję i zaangażowanie.
Wystarczy spojrzeć na portal społecznościowy Instagram, który składa się głównie ze zdjęć i fotografii. Ludzie z całego świata opierają na nim swoje biznesy.
Obrazki powinny być wykorzystywane w artykułach oraz podstronach, w których chcesz przekazać jakąś wartość.
Pamiętaj o dodaniu opisu obrazka w atrybucie “alt”. Dzięki temu Twoja strona będzie lepiej zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek.
To o czym należy należy też pamiętać to wielkość obrazka. Gdy jest za duży to wpłynie to na szybkość wczytywania strony.
Dlatego przed wstawieniem zdjęcia lub screena zmniejsz wielkość obrazka lub wykorzystaj wtyczkę do optymalizacji obrazów w WordPressie np. WP Smush.
Tytuł i opisy
Kolejnym krokiem jest upewnienie się, czy Twoja strona poprawnie wyświetla się w wyszukiwarkach internetowych. W tym celu trzeba zadbać o ustawienie tytułów i opisów naszych podstron.
W WordPressie istnieje wtyczka o nazwie Yoast SEO, dzięki której ustawimy opis, meta tagi oraz inne atrybuty. Jednym słowem, dzięki tej wtyczce możesz skutecznie zoptymalizować stronę i dostosować ją do wyszukiwarki Google.
Ponadto wtyczka umożliwia wygenerowanie okruszków (breadcrumbs) oraz mapy strony w formacie xml, którą później należy przesłać do Google Search Console.
Wtyczka posiada przewodnik w konfiguracji dlatego nawet mało doświadczona osoba poradzi sobie z ustawieniami.
Duplikacja treści
Skoro jesteśmy przy opisach to warto też nadmienić, że tekst powinien wyróżniać się unikalnością. To znaczy, że nie powinien być powielany kilkukrotnie na wielu stronach, ponieważ może zostać uznany jako duplikacja treści.
Ten problem tyczy się głównie sklepów internetowych, gdzie strony z produktami tworzone są na jedno kopyto metodą “kopiuj-wklej”. Opisy są kopiowane i niczym nie wyróżniają się od stron produktowych przez co tracą wiarygodność.
Nie będę wspominał oczywiście o kopiowaniu artykułu ze strony właściciela bez jego zgody, bo to jest zwykła kradzież.
Podsumowując: zadbaj o oryginalnie napisane treści. Dotyczy to kategorii, opisów produktów i wpisów, które zamieszczasz na swoim blogu.
Szybkość wczytywania strony
Jednym z czynników rankingowych, które roboty Google oceniają pod kątem optymalizacji jest szybkość wczytywania się strony.
Jeżeli strona wczytuje się bardzo wolno to otrzymuje ujemne punkty, które będą skutkowały niższą pozycją w rankingu.
W zależności, czy prowadzisz sklep internetowy, stronę firmową, czy zwykłego bloga to treści na stronie powinny wczytywać się szybko.
Jeśli korzystasz z WordPressa to warto zainteresować się profesjonalnymi szablonami przystosowanymi do obecnych trendów.
Dobrze zakodowana strona i szablon do podstawa. W WordPressie przetestowałem dziesiątki różnych szablonów i według mnie najlepiej wybrać taki, który został przetestowany i jest na bieżąco aktualizowany. Dodatkowo nie powinien być zbyt ciężki, aby nie obciążyć strony.
Szybkość wczytywania strony możesz sprawdzić korzystając z narzędzia Pingdom.
W jaki sposób poprawić szybkość
Poniżej znajdziesz kilka szybkich porad, dzięki którym poprawisz szybkość wczytywania swojej strony internetowej:
- Korzystaj ze sprawdzonych szablonów, które mają dużo pozytywnych opinii.
- Unikaj ciężkich szablonów, które są naładowane zbędnymi wtyczkami i modyfikacjami.
- Korzystaj z usług dobrego dostawcy hostingowego.
- Zainstaluj wtyczkę do zmniejszania zużycia serwera np. WP Super Cache.
- Zadbaj o najnowszą wersję PHP.
- Nie przesadzaj z reklamami i pop-upami, ponieważ zbyt duża ilość potrafi zmniejszyć szybkość ładowania strony.
- Optymalizuj grafikę i zdjęcia. W tym celu użyj wtyczki do optymalizacji obrazów lub skorzystaj z popularnych programów graficznych np. Adobe Photoshop.
Pamiętaj o wersji mobilnej strony
Nastała era, w której internauci częściej korzystają z urządzeń mobilnych niż tradycyjnych komputerów. Google oraz inni giganci o tym wiedzą dlatego tak dużo mówi się o przystosowaniu strony do smartfonów i tabletów.
Większość nowoczesnych szablonów do WordPressa, PrestaShop, czy Joomla posiada szablony, które są dostosowane do urządzeń mobilnych.
Jednak istnieją takie, które tego nie mają. Tyczy się to szczególnie darmowych i nieaktualizowanych od dawna szablonów.
Jeżeli Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych to tak jakby jej w ogóle nie było. Optymalizacja strony internetowej dla smartfonów to jedna z pierwszych rzeczy, którą należałoby należycie wykonać.
W celu dostosowania strony do wersji mobilnej weź pod uwagę:
- Szybkość wczytywania witryny mobilnej.
- Wielkość strony.
- Responsywność czyli dopasowanie do ekranu smartfona.
- Jakość kodu.
Aby sprawdzić czy Twoja strona jest dostosowana do smartfonów skorzystaj z tego narzędzia.
Lepsza optymalizacja strony mobilnej będzie oznaczała osiąganie lepszych wyników w wyszukiwarkach internetowych.
Podsumowanie
Poprawna optymalizacja stron internetowych to jedna z czynności, którą należy wdrożyć na początku, zanim zaczniemy promować swoje produkty lub usługi w sieci.
Dzięki poprawnej optymalizacji jesteś w stanie uzyskiwać lepsze pozycje w wyszukiwarkach internetowych oraz mieć lepsze konwersję wynikające z szybkości wczytywania się strony.
Sam dużą wagę przywiązuje do odczuć dotyczących stron – jeśli wczytuje się za długo to jest małe prawdopodobieństwo, że zajrzę tam ponownie. Jeżeli wczytuje się szybko to jestem w stanie szybciej odnaleźć przydatne dla mnie informacje.
Nie należy zapominać też o urządzeniach mobilnych. Ba! Powinniśmy w pierwszej kolejności upewnić się, że nasza strona jest w pełni przystosowana do smartfonów.
Obecnie większość ludzi korzysta ze urządzeń przenośnych nie tylko w domu, ale również w pracy, w autobusie, czy w parku. Należy dać im ten komfort i sprawić, żeby stała się przyjemna w użytkowaniu. To zaprocentuje w przyszłości.
A czy Ty przykładasz dużą wagę do optymalizacji stron internetowych? Podziel się swoją opinią i przemyśleniami w komentarzu.