6 Pomysłów Jak Stworzyć Pierwszy Wpis na Blogu

pierwszy wpis na blogu

Tworzenie dobrych wpisów na blogu zawsze było czymś co wielu osobom sprawiało trudności. Pewnie nie raz zdarzyło się, że nie miałeś pomysłu na nowy artykuł i uważałeś, że cała tematyka z Twojej niszy została wyczerpana. Podobnie mają osoby, które zaczynają prowadzić bloga i zastanawiają się jak powinny wyglądać ich pierwsze wpisy na blogu.

W tym artykule poznasz najważniejsze zasady, którymi kieruje się przy tworzeniu treści. Skorzystają z niego zarówno początkujący, jak i bardziej zaawansowani blogerzy, którzy szukają pomysłu na prowadzenie bloga.

Dlaczego warto prowadzić bloga?

Tworzenie bloga może być dla niektórych łatwe, a dla innych trudne. Niezależnie od tego kim jesteś i czym się zajmujesz blogowanie sprawi, że zaczniesz nabywać nowych umiejętności i staniesz się bardziej kreatywny.

To naturalne, że jeśli nigdy nie tworzyłeś żadnych treści w internecie możesz mieć problemy, żeby napisać kilka zdań (nie mówiąc już o stworzeniu specjalistycznego artykułu zawierającego 3000 słów).

Nie od razu Kraków zbudowano. Będąc jeszcze w szkole średniej byłem nogą z języka polskiego i zawsze, gdy miałem napisać jakąś rozprawkę lub wypracowanie otrzymywałem mierne oceny. Jednak zazwyczaj pisaliśmy na tematy, które zupełnie nas nie interesowały – stąd też nie byłem odpowiednio zmotywowany do napisania genialnego dzieła, którego nie powstydziłby się Paulo Coelho.

Co innego, gdy piszesz bloga na tematy, które Cię interesują – ale o tym w dalszej części artykułu.

Prowadzenie bloga firmowego

Jeżeli prowadzisz firmę to stworzenie bloga firmowego będzie świetnym rozwiązaniem, dla klientów poszukujących informacji o produktach lub usługach, które oferujesz. Jeśli masz zwykłą stronę firmową, w której znajduje się tylko kilka podstron (np. “O firmie” i “Kontakt”) to nic dziwnego, że nie masz na niej ruchu.

Z moich obserwacji wynika, że roboty Google coraz lepiej radzą sobie z oceną treści na stronie, dlatego warto aktualizować stronę nowymi wpisami.

Prowadząc bloga firmowego masz szeroki wachlarz możliwości. Możesz opisywać problemy ludzi oraz dawać skuteczne rozwiązania. Dzięki temu pan Jan, który wyszukuje w Google hasła pt. “Jak wyciszyć pokój” znajdzie artykuły, które pomogą mu rozwiązać jego problemy.

wyszukiwanie postów na blogu

Jeśli ma hałaśliwych sąsiadów, którzy oglądają głośno telewizję sprawdzi, jakie są sposoby na wyciszenie pokoju. Jeśli rady wydadzą mu się atrakcyjne to rozważy zakup produktów w Twoim sklepie. W zależności od profilu działalności Twojej firmy możesz opisywać przeróżne tematy i oferować pomoc w rozwiązaniu problemów ( np. w postaci zakupu Twojego produktu lub usługi).

Reasumując; prowadzenie bloga sprawi, że zaczniesz budować większą bazę klientów i zwiększysz obroty w Twojej firmie. Nie nastąpi to od razu, ale regularne aktualizowanie swojej strony zwiększy atrakcyjność firmy. Czasy kiedy to powstawały zwykłe wizytówki firm już dawno minęły.

Zwróć uwagę na największe firmy takie jak Microsoft, Amazon czy General Electric. Niemal każda z tych firm prowadzi bloga i zatrudnia specjalistów, którzy są odpowiedzialni za tworzenie i promocję treści w wyszukiwarkach internetowych. Oni doskonale wiedzą, że dobra treść, która pomoże rozwiązać problem klienta sprawi, że wzrośnie zaufanie do firmy. A jak wiadomo jeden zadowolony klient opowie o tym dziesięciu innym.

Blog osobisty

Nie prowadzisz firmy, a chciałbyś zacząć pisać bloga? Nic prostszego. Założenie bloga na platformie WordPress jest łatwe i dla średnio wprawionego internauty zajmie nie więcej niż 15 minut. O tym jak założyć bloga na platformie WordPress przeczytasz tutaj.

A może wykupiłeś już domenę internetową i hosting, ale nadal nie wiesz jak powinien wyglądać Twój pierwszy post? Zakładając, że masz już ogólny zarys tego, o czym będziesz pisał na swoim blogu musisz znaleźć kilka tematów, które zaczniesz omawiać. Pomoże Ci w tym bardziej techniczna dawka wiedzy, o której napisałem w artykule dotyczącym szukania pomysłów na blogu.

Jak powinien wyglądać pierwszy wpis na blogu?

Ok, pora przejść do sedna i dowiedzieć się jak stworzyć swój wpis na blogu. Początkowo może się to okazać trudne, ale zapewniam, że jak już raz napiszesz artykuł to z kolejnymi wpisami będzie łatwiej. Poniżej znajdziesz pomysły, dzięki którym będziesz dokładnie wiedział jak zaplanować swój artykuł i jakie elementy powinien zawierać.

1. Sprawdź kim jest Twoja konkurencja

Czy wiesz kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją? Znajomość tego co oferują i o czym piszą inne firmy/blogerzy pozwoli Ci zaznajomić się z tematem, którym będziesz się zajmował. Jeśli chcesz prowadzić blog firmowy i znasz swoich pięciu rywali to będziesz miał większą orientację w tym co robisz.

Może się okazać, że firma, która konkuruje z Tobą na rynku lokalnym wcale nie prowadzi bloga, co daje Ci dużą przewagę i otwiera nowe możliwości. Jeden ze starożytnych myślicieli dalekiego wschodu i twórca książki “Sztuka Wojny” Sun Tzu napisał: “Poznanie innych i poznanie siebie to zwycięstwo bez ryzyka.”

kim jest twoja konkurencja

Zanim stworzysz swój pierwszy wpis na blogu dowiedz się:

  • O czym konkretnie pisze Twoja konkurencja? Czy te tematy pomagają rozwiązać problem?
  • Od jak dawna prowadzą bloga?
  • W czym się specjalizują? Jakie są ich silne i słabe strony?
  • Co ich wyróżnia na tle innych firm/blogerów działających w tym segmencie rynkowym?

Zbierz jak najwięcej informacji o tym kim jest jest Twoja konkurencja. Możesz także zadzwonić lub napisać do nich, żeby dowiedzieć się jak wygląda proces obsługi klienta. Im więcej posiadasz informacji na ich temat, tym szybciej zaczniesz tworzyć nowe treści w internecie.

2. Sporządź notatki

Najlepsi blogerzy poświęcają najwięcej czasu na sporządzenie notatek i analizę tego co robi konkurencja. Przed napisaniem swojego pierwszego artykułu na blogu sporządź, jak najwięcej informacji dotyczących tematu, który omawiasz.

Weźmy pod lupę następujący przykład; załóżmy że zajmujesz się wystrojem wnętrz i chcesz napisać artykuł o tym, jak wybrać meble do salonu. W tym celu skorzystaj z poniższej listy.

Krok 1. Odpal Worda lub inny program służący do zapisywania notatek. W tym programie zanotujesz wszystkie informacje, które znajdziesz w trakcie analizy stron powiązanych tematycznie z Twoją.

Krok 2. Wpisz w wyszukiwarkę Google hasło, którego szukasz. W celu sprawdzenia popularności danej frazy kluczowej możesz skorzystać np. z planera słów kluczowych Google. W naszym przypadku będzie to fraza “jak wybrać meble do salonu”. Jak widzisz hasło jest bardzo popularne o czym świadczą statystyki wyszukiwań.

wyszukiwanie słowa tematycznego

Krok 3. Następnie wybierz co najmniej 3 artykuły, które są powiązane tematycznie z Twoją stroną. W otwartym Wordzie (lub innym programie do sporządzania notatek) zapisujesz wszystkie kluczowe informacje, które będą przydatne do tworzenia artykułu. Nie kopiuj wszystkiego co znajdziesz lecz tylko to co jest najważniejsze. Mogą to być np. badania lub studium przypadku jakiejś firmy.

Pamiętaj o tym, że jeśli kogoś cytujesz to powinieneś podać przypis lub odnośnik do jego strony. Zapisywanie słowo w słowo wszystkiego co znajdziesz w internecie i publikowanie na swojej stronie może zostać odczytane jako plagiat.

Jeśli nie jesteś pewien, czy możesz użyć treści na swojej stronie internetowej to napisz do tej osoby i zapytaj się, czy możesz wstawić zdjęcie lub zacytować fragment jego artykułu.

przypisy i odnośniki do stron zewnętrznych

W swoich artykułach wstawiam odnośniki do stron zewnętrznych, które mogą zainteresować czytelnika.

3. Stwórz zarys artykułu

Gdy już sporządzisz notatki i zbierzesz wszystkie niezbędne informacje to pora na sporządzenie planu. Co rozumiem przez to słowo?

Jak otwierasz książkę to na początku widzisz spis treści, w którym znajdują się wszystkie omawiane zagadnienia. Podobnie jest z tworzeniem wpisów na stronie internetowej. Stwórz plan, w którym znajdą się wszystkie punkty, o których napiszesz w artykule. Przykładowo:

plan wpisu na blogu

Forma, którą opisałem powyżej jest najprostsza. Możesz użyć też bardziej kreatywnych form tworzenia spisu treści np. w formie mapy myśli, które służą do nauki oraz tworzenia prezentacji. W celu stworzenia mapy myśli możesz użyć programu Canva.

tworzenie map myśli

W trakcie pisania artykułu może się zdarzyć, że będziesz chciał dodać jeszcze jakiś inny punkt, którego brakuje w spisie treści. Dlatego nie trzymaj się sztywno ram i bądź elastyczny w stosunku do tego co piszesz. Mi osobiście też zdarza się w trakcie pisania dodawać coś nowego lub usuwać niepotrzebne punkty, które nie pasują do ogólnej koncepcji i zarysu artykułu.

Przed napisaniem zarysu zadaj sobie pytanie: jaką wartość otrzyma czytelnik po przeczytaniu artykułu? Gdy ludzie szukają rozwiązania problemu chcą  jak najszybciej otrzymać odpowiedź (a najlepiej kilka). Wyczerp temat do końca i skup się na tworzeniu, jak najlepszej treści a przekonasz się, ze czytelnik wróci po więcej.

4. Pisz prostym i zrozumiałym językiem

Jeśli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie i masz wieloletnie doświadczenie w tym co robisz to świetnie. Jednak nawet eksperci mają problem z przekazaniem wiedzy w sposób prosty i zrozumiały dla zwykłego zjadacza chleba. Niektórzy eksperci komunikują się językiem bardzo technicznym co sprawia, że ciężko zrozumieć komunikat.

Dla osób “z branży” taki język będzie zrozumiały, lecz dla osoby, która dopiero zaczyna uczyć się tematu będzie to zupełnie niejasne. Jeden z największych specjalistów od reklamy i copywritingu David Ogilvy powiedział kiedyś, że jeżeli chcesz trafić do swojej publiki to stosuj prosty i zrozumiały język. Ta zasad jest ponadczasowa.

5. Dziel się swoimi osobistymi doświadczeniami

Nie ma nic gorszego niż pisanie w bezosobowej formie, pozbawionej emocji i własnych przemyśleń. Zakładając, że nie tworzysz naukowego artykułu opisującego techniczne zagadnienia pojazdu napędzającego energią elektryczną włóż w napisanie tekstu część siebie.

Elon Musk, który posiada licencjat z fizyki i jest założycielem takich gigantów jak PayPal, czy Tesla w swoich wywiadach często opisuje wizję, którą planuje wdrożyć w ciągu najbliższych lat np. kolonizacje Marsa – wyrażając przy tym dużo emocji.

Tworząc pierwsze artykuły na swoim blogu pamiętaj, że piszesz nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla ludzi. Jeżeli chcesz tworzyć genialne treści, które zbudują zaufanie nie zapominaj o pisaniu o sobie. Chwal się swoimi sukcesami, ale nie zapominaj wspomnieć o chwilach, w których miałeś wątpliwości czy Ci się uda. Ludzie uwielbiają takie historie i będą chętnie dzielić się tym z innymi.

opisywanie własnych doświadczeń

Aby zbudować dobrą relację z czytelnikiem opisuj:

  • Historie, które Cię spotkały np. jak byłeś na wakacjach na Wyspach Kanaryjskich i zobaczyłeś coś co zapamiętasz do końca życia.
  • Opisz swoje słabości, które udało Ci się przezwyciężyć pomimo wielu prób.
  • W branży technologicznej, w której piszesz recenzje produktu, opisz swoje wrażenia zarówno pozytywne, jak i negatywne.
  • Pokaż się z ludzkiej strony. Bezosobowy tekst pozbawiony emocji nie wzbudzi zainteresowania.

6. Odrzuć perfekcjonizm

Specjaliści, którzy pracują w agencjach reklamowych spędzają wiele tygodni nad wyborem odpowiedniej czcionki, tła oraz hasła, które będzie się sprzedawać. Zazwyczaj dysponują wielkimi budżetami i są dobrze opłacani dlatego mogą pozwolić sobie na taką strategię.

Perfekcjonizm w niektórych przypadkach jest dobry, bo dzięki temu możesz stworzyć genialny produkt. Jednak gdy zaczynasz pisanie artykułów lub uczysz się języków obcych perfekcjonizm jest szkodliwy.

W praktyce wygląda to tak, że zaczynasz coś robić, ale tracisz zapał, bo nie robisz tego wystarczająco dobrze. Porównujesz się z innymi graczami, którzy są na rynku od wielu lat. I to może sprawić, że porzucisz pisanie bloga, bo nie będziesz czuł się wystarczająco kompetentny.

Nie musisz być autorytetem, żeby pisać o tym co Cię interesuje. Każdy popełnia błędy, dlatego daj sobie czas na naukę i opanowanie umiejętności. Gdy zaczynałem uczęszczać na kurs prawa jazdy nie potrafiłem jeździć samochodem.

Wydawało mi się to niemożliwe, żeby nauczyć się tych wszystkich czynności manualnych, jak korzystanie ze sprzęgła, zmiana biegów i kierowanie pojazdem. Jednak po 30 godzinach jazdy nie było to już takie trudne.

Powtórzę jeszcze raz: porzuć perfekcjonizm i staraj się pisać tak jak potrafisz. Na szlifowanie umiejętności i tworzenia genialnych treści wzbudzających emocje przyjdzie czas.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Poznałeś już wszystkie najważniejsze punkty, dzięki którym napiszesz swój pierwszy wpis na blogu. Gdybym miał dodać jeszcze jeden punkt, który jest tak samo ważny, jak pozostałe byłoby to odczuwanie przyjemności z tego co robisz.

W ciągu kilku lat pisania rozmaitych tekstów nauczyłem się, że najlepiej i najłatwiej opowiadać o czymś co Cię interesuje.

Pisząc o czymś co nie wzbudza w Tobie żadnych emocji nie będziesz w stanie robić tego przez dłuższy czas. A nawet gdy będziesz to robił regularnie to tekst nie będzie tak dobry, jak w przypadku tematu, który lubisz i który wzbudza w Tobie pozytywne emocje.

Pozostaje wziąć się do pracy i zacząć tworzyć!

Masz jakieś pytania lub chcesz podzielić się swoimi przemyśleniami dotyczącymi tworzenia artykułów? Napisz o tym w komentarzu i daj znać innym.

Zostaw błyskotliwy komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij