6 pomysłów jak stworzyć pierwszy wpis na blogu

Autor: Dominik 31/05/2019
pierwszy wpis na blogu

Zakładam, że skoro kliknąłeś w ten artykuł to planujesz napisać swój pierwszy wpis na blogu.

A może już od jakiegoś czasu prowadzisz bloga i nadal nie jesteś pewien, czy robisz to dobrze?

Już za chwilę poznasz najważniejsze zasady, które pomogą Ci zdjąć “blokadę pisarską” i sprawią, że pisanie tekstów w internecie stanie się efektywne.

Po przeczytaniu artykułu będziesz w stanie napisać swój nowy wpis na blogu.

Z poradnika skorzystają zarówno osoby prowadzące firmę, jak i początkujący blogerzy.

Do dzieła!

Czy prowadzenie bloga jest trudne?

Prowadzenie bloga w internecie nie jest wcale trudne, tak jak się niektórym wydaje.

To naturalne, że jeśli nigdy nie tworzyłeś żadnych treści w internecie, to będziesz mieć problemy, żeby napisać kilka zdań (nie mówiąc już o stworzeniu specjalistycznego artykułu zawierającego 3000 słów).

Gdyby 10 lat temu ktoś powiedział mi, że będę zajmował się seo copywritingiem, to nie uwierzyłbym mu na słowo.

Pamiętam jak będąc jeszcze w szkole średniej byłem nogą z języka polskiego.  Zawsze kiedy miałem napisać rozprawkę lub wypracowanie to otrzymywałem mierne oceny.

Jednak zazwyczaj pisałem na tematy, które mnie nie interesowały. Stąd też nie byłem odpowiednio zmotywowany do napisania genialnego dzieła, którego nie powstydziłby się Paulo Coelho.

Nasza motywacja jest niestety ograniczona. Dlatego też ciężko jest pisać o czymś co nie wywołuje w Tobie wielkiego entuzjazmu.

Lepiej znaleźć takie tematy, które wydają Ci się interesujące. Tu nie chodzi o napisanie kilku artykułów na blogu i pozostawieniu ich na pastwę losu. Tu chodzi o ciągły proces, w którym regularnie publikujesz nowe treści.

Pisząc z entuzjazmem na dany temat nigdy nie stracisz pomysłów na tworzenie kolejnego contentu. A i napisanie nowego artykułu na blogu będzie dla Ciebie czymś co zawsze będzie sprawiało Ci satysfakcję.

Prowadzisz firmę? Rozważ założenie bloga

Założenie bloga firmowego jest świetnym rozwiązaniem dla klientów szukających informacji i opinii o produktach.

Zwykła strona zawierająca tylko kilka podstron (“O nas”, “Kontakt”) będzie generowała mało ruchu. A gdy założysz na stronie bloga, którego sukcesywnie będziesz rozwijać, to zauważysz, że Twoją stronę będą odwiedzać nowe osoby.

Z moich obserwacji wynika, że roboty Google coraz lepiej radzą sobie z oceną treści na stronie. Treści, które są długie i merytoryczne są częściej premiowane w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście wysoka pozycja w rankingu Google nie jest zależna tylko od publikowania wartościowych treści. Żeby osiągać wysokie rankingi trzeba też zadbać o poprawną optymalizację strony internetowej.

Prowadząc bloga firmowego masz szeroki wachlarz możliwości. Możesz opisywać problemy ludzi oraz dawać skuteczne rozwiązania. Dzięki temu pan Jan, który wpisuje w Google hasło pt. “Jak wyciszyć pokój” znajdzie artykuły, które pomogą mu rozwiązać jego problemy:

wyniki wyszukiwań

Jeśli ma hałaśliwych sąsiadów oglądających głośno telewizję do późnych godzin, to znajdzie skuteczny sposób, dzięki któremu będzie spał spokojnie.

Jeśli rady wydadzą mu się atrakcyjne to rozważy zakup innych produktów w Twoim sklepie. W zależności od profilu działalności Twojej firmy możesz opisywać przeróżne tematy i oferować pomoc w rozwiązaniu problemów ( np. w postaci zakupu produktu lub usługi).

Reasumując; prowadzenie bloga sprawi, że zaczniesz budować większą bazę klientów i zwiększysz obroty w Twojej firmie. Nie nastąpi to od razu, ale regularne aktualizowanie strony zwiększy atrakcyjność firmy.

Zwróć uwagę na największe przedsiębiorstwa, takie jak Microsoft, Amazon czy General Electric. Niemal każda z tych firm prowadzi bloga i zatrudnia specjalistów, którzy są odpowiedzialni za tworzenie i promocję treści w wyszukiwarkach internetowych.

Oni doskonale wiedzą, że dobra treść pomagająca rozwiązać problem klienta sprawi, że wzrośnie zaufanie do firmy. A jak wiadomo jeden zadowolony klient opowie o tym dziesięciu innym.

Jak powinien wyglądać pierwszy wpis na blogu?

Pora przejść do sedna i dowiedzieć się jak stworzyć wpis na blogu.

Początkowo może się to okazać trudne, ale zapewniam Cię, że jak już napiszesz jeden artykuł to z kolejnymi wpisami pójdzie Ci łatwiej.

Poniżej znajdziesz pomysły, które pomogą Ci zaplanować pierwszy wpis na blogu.

1. Sprawdź kim jest Twoja konkurencja

Czy wiesz kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją?

Znajomość tego co oferują i o czym piszą inne firmy/blogerzy pozwoli Ci lepiej poznać temat. Jeśli chcesz prowadzić blog firmowy i znasz swoich pięciu rywali to zyskasz większą “orientację w terenie”.

Może się okazać, że firma, która konkuruje z Tobą na rynku lokalnym wcale nie prowadzi bloga, co daje Ci dużą przewagę i otwiera nowe możliwości.

Jeden ze starożytnych myślicieli dalekiego wschodu i twórca książki “Sztuka Wojny” Sun Tzu napisał: “Poznanie innych i poznanie siebie to zwycięstwo bez ryzyka.”

Zanim stworzysz swój pierwszy wpis na blogu dowiedz się:

  • O czym konkretnie pisze Twoja konkurencja?
  • Czy tematy pomagają rozwiązać problem klienta?
  • Od jak dawna prowadzą bloga?
  • W czym się specjalizują?
  • Jakie są ich silne i słabe strony?
  • Co ich wyróżnia na tle innych firm/blogerów działających w tym segmencie rynkowym?

Zbierz jak najwięcej informacji o tym kim jest jest Twoja konkurencja. Możesz także zadzwonić lub napisać do nich, żeby dowiedzieć się jak wygląda proces obsługi klienta. Im więcej posiadasz informacji na ich temat, tym łatwiej stworzysz nowe treści w internecie.

2. Sporządź notatki

Najlepsi blogerzy poświęcają dużo czasu na sporządzenie notatek i analizę tego co robi konkurencja. Przed napisaniem swojego pierwszego artykułu na blogu znajdź, jak najwięcej informacji dotyczących tematu, który omawiasz.

Weźmy pod lupę następujący przykład; załóżmy że zajmujesz się wystrojem wnętrz i chcesz napisać artykuł o tym, jak wybrać meble do salonu. W tym celu powinieneś wykonać trzy czynności:

Krok 1. Odpal Worda lub inny program służący do zapisywania notatek. Zanotuj wszystkie informacje, które znajdziesz w trakcie analizy stron powiązanych tematycznie z Twoją.

Krok 2. Wpisz w wyszukiwarkę Google hasło, którego szukasz. W celu sprawdzenia popularności danej frazy kluczowej możesz skorzystać np. z planera słów kluczowych Google. W naszym przypadku będzie to fraza “jak wybrać meble do salonu”. Jak widzisz hasło jest bardzo popularne o czym świadczą statystyki wyszukiwań:

wyszukiwanie słowa tematycznego

Krok 3. Następnie wybierz co najmniej 3 artykuły, które są powiązane tematycznie z Twoją stroną. W otwartym Wordzie (lub innym programie do sporządzania notatek) zapisz wszystkie kluczowe informacje, które będą przydatne podczas tworzenia artykułu.

Nie kopiuj wszystkiego co znajdziesz, lecz tylko to co jest najważniejsze. Mogą to być np. badania lub studium przypadku jakiejś firmy.

Pamiętaj o tym, że jeśli kogoś cytujesz to powinieneś podać przypis lub wstawić odnośnik do jego strony. Zapisywanie słowo w słowo wszystkiego co znajdziesz w internecie i publikowanie na swojej stronie może zostać odczytane jako plagiat.

Jeśli nie jesteś pewien, czy możesz skopiować część tekstu na swoją stronę internetową to napisz krótką wiadomość do właściciela strony i zapytaj go o zgodę.

3. Stwórz zarys artykułu

Gdy już sporządzisz notatki i zbierzesz wszystkie niezbędne informacje to pora na sporządzenie planu. Co rozumiem przez to słowo?

Zwróć uwagę, że kiedy otwierasz książkę to na początku znajduje się spis treści, a w nim rozdziały i podrozdziały. Podobnie jest z tworzeniem wpisów na stronie internetowej. Stwórz plan, w którym umieścisz wszystkie punkty, o których napiszesz w artykule.

Przykładowo:

plan wpisu na blogu

Forma, którą opisałem powyżej jest najprostsza. Możesz użyć też bardziej kreatywnych metod tworzenia spisu treści np. w formie mapy myśli, które służą do efektywnej nauki i tworzenia prezentacji. W celu stworzenia mapy myśli możesz użyć programu Canva.

tworzenie map myśli

W trakcie pisania artykułu może się zdarzyć, że będziesz chciał dodać jeszcze jakiś inny punkt, którego brakuje w spisie treści. Dlatego nie trzymaj się sztywno ram i bądź elastyczny podczas pisania artykułu.

Mi w trakcie pisania też zdarza się dodać coś nowego lub usunąć niepotrzebne punkty, które nie pasują do ogólnej koncepcji i zarysu artykułu.

Przed napisaniem zarysu zadaj sobie pytanie: jaką wartość otrzyma czytelnik po przeczytaniu artykułu? 

Ludzie szukający rozwiązania problemu chcą  jak najszybciej otrzymać odpowiedź (a najlepiej kilka). Wyczerp temat do końca i skup się na tworzeniu dobrej treści, a przekonasz się, że czytelnik wróci po więcej.

4. Pisz prostym i zrozumiałym językiem

Jeśli jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie i masz wieloletnie doświadczenie w tym co robisz to z pewnością daje Ci to dużą przewagę na rynku.

Jednak nawet eksperci mają problem z przekazywaniem wiedzy w prosty i zrozumiały sposób. Niektórzy eksperci komunikują się językiem bardzo technicznym co sprawia, że ciężko jest zrozumieć komunikat.

Dla osób “z branży” taki język będzie zrozumiały, lecz w głowie osoby, która dopiero poznaje temat zaświeci się czerwona lampka pt. “To jest zbyt trudne do zrozumienia. Może na na jakimś innym blogu znajdę odpowiedź”.

Jeden z największych specjalistów od reklamy i copywritingu David Ogilvy powiedział kiedyś, że jeżeli chcesz trafić do swojej publiki to używaj prostego i zrozumiałego języka. Nawet siedmioletnie dziecko powinno zrozumieć co masz do przekazania.

5. Dziel się swoimi osobistymi doświadczeniami

Nie ma nic gorszego niż pisanie w bezosobowej formie, pozbawionej emocji i własnych przemyśleń. Zakładając, że nie tworzysz naukowego artykułu opisującego technicznego zagadnienia pojazdu napędzanego energią elektryczną to włóż w napisanie tekstu część siebie.

marketing historii

Elon Musk, który posiada licencjat z fizyki i jest założycielem takich gigantów jak PayPal, czy Tesla w swoich wywiadach często opisuje wizje, które planuje wdrożyć w ciągu najbliższych lat np. kolonizacje Marsa – wyrażając przy tym dużo emocji.

Tworząc pierwsze artykuły na swoim blogu pamiętaj, że piszesz nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla ludzi. Jeżeli chcesz tworzyć genialne treści, które zbudują zaufanie to poruszaj tematy związane z Twoim doświadczeniem.

Chwal się swoimi sukcesami, ale nie zapominaj wspomnieć o chwilach, w których miałeś wątpliwości czy Ci się uda. Ludzie uwielbiają takie historie i chętnie rozmawiają o tym z innymi.

Jak zbudować dobrą relację z czytelnikiem?

Głównym celem skutecznego tekstu jest wywołanie emocji. Aby zbudować silniejszy przekaz skorzystaj z poniższych technik:

  • Opowiedz historię, która Ci się przytrafiła np. jak byłeś na wakacjach na Wyspach Kanaryjskich i zobaczyłeś coś co zapamiętasz do końca życia.
  • Opisz swoje słabości, które udało Ci się przezwyciężyć pomimo wielu prób.
  • W branży technologicznej, w której piszesz recenzje produktu, opisz swoje wrażenia zarówno pozytywne, jak i negatywne.
  • Pokaż się z ludzkiej strony. Bezosobowy tekst pozbawiony emocji nie wzbudzi zainteresowania.

6. Odrzuć perfekcjonizm

Specjaliści pracujący w najlepszych agencjach reklamowych poświęcają wiele tygodni nad wyborem odpowiedniej czcionki, tła oraz hasła, które będzie się sprzedawać. Zwykle dysponują wielkim budżetem reklamowym i są dobrze opłacani. Hasło reklamowe musi idealnie pasować do potrzeb klientów.

Perfekcjonizm w niektórych przypadkach jest dobry, bo dzięki temu możesz stworzyć genialny produkt. Jednak gdy zaczynasz pisać artykuły lub uczysz się języków obcych to perfekcjonizm jest szkodliwy.

W praktyce wygląda to tak, że zaczynasz coś robić, ale tracisz zapał, bo nie robisz tego wystarczająco dobrze. Porównujesz się z innymi graczami, którzy są na rynku od wielu lat. I to może sprawić, że porzucisz pisanie bloga, bo nie będziesz czuł się wystarczająco kompetentny.

Nie musisz być autorytetem, żeby pisać o tym co Cię interesuje. Każdy popełnia błędy, dlatego daj sobie czas na naukę i opanowanie umiejętności. Gdy zaczynałem uczęszczać na kurs prawa jazdy nie potrafiłem jeździć samochodem.

Wydawało mi się to niemożliwe, żeby nauczyć się tych wszystkich czynności manualnych, jak korzystanie ze sprzęgła, zmiany biegów i kierowania pojazdem. Jednak po 30 godzinach jazdy nie było to już takie trudne.

Powtórzę jeszcze raz: porzuć perfekcjonizm i staraj się pisać tak jak potrafisz. Na szlifowanie umiejętności i tworzenie genialnych treści wzbudzających emocje przyjdzie czas. Jak to się mówi: “trening czyni mistrza”.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Poznałeś już wszystkie najważniejsze punkty, dzięki którym napiszesz swój pierwszy wpis na blogu. Gdybym miał dodać jeszcze jeden punkt, który jest tak samo ważny, jak pozostałe byłoby to odczuwanie przyjemności z pisania.

W ciągu kilku lat pisania rozmaitych tekstów nauczyłem się, że najlepiej i najłatwiej jest opowiadać o czymś co Cię interesuje.

Pisząc o czymś co nie wzbudza w Tobie żadnych emocji nie będziesz w stanie robić tego przez dłuższy czas. A nawet, gdy będziesz to robił regularnie to tekst nie będzie tak dobry, jak w przypadku tematu, który lubisz i który wzbudza w Tobie pozytywne odczucia.

Pozostaje wziąć się do pracy i zacząć tworzyć!

Masz jakieś pytania lub chcesz podzielić się swoimi przemyśleniami dotyczącymi pisania tekstów na blogu? Napisz o tym w komentarzu i daj znać innym.

8
Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy
Powiadom o
Freja (tworząca pierwszy wpis)
Gość

Dzięki za sugestie, ale i tak zrobiłam rzecz po swojemu i wyprodukowałam właśnie w necie swój pierwszy wpis 🙂

Michał
Gość

Pamiętajmy o tym, że konkurencji ze świata realnego oraz wirtualnego mogą być różni, dlatego niekoniecznie firma dobrze prosperująca w tradycyjnych kanałach będzie dobrze funkcjonowała w internecie. Szukając inspiracji u konkurencji (wybierając wspólną tematykę) sprawdźmy w planerze słów kluczowych liczbę zapytań- jeżeli jest niska bądź zerowa być może trzeba się skupić na innym temacie.

Łukasz
Gość

Ja mam taki problem od 2 miesięcy próbuje wystartować i ciągle udoskonalam swoja myśl na pierwszy temat i dlatego się wydłuża.. Myślę ze jak zrobi się pierwszy wpis to będzie z góry. A może masz jakieś porady jak planować pisanie postów? Masz może jakiś złoty środek? Czy może zbierasz tematy i odkładasz na późniejsze rozwiniecie?

Justyna
Gość

Ja prowadzę bloga ale mam problem ze zdjęciami. Ciężko jest znaleźć coś sensownego, a na stockach ceny porażają.