SEO Copywriting. Najlepsze techniki pisania dobrych tekstów.

SEO copywriting to nie tylko tworzenie treści pod wyszukiwarki internetowe. To również sposób, dzięki któremu przekonasz niezdecydowanego klienta do podjęcia działania.
Dzisiaj pokaże Ci jak zbudować dobre treści i jednocześnie wykorzystać aspekty techniczne, które sprawią, że wyszukiwarka Google pokocha Twoją stronę!
Przygotowałem dla Ciebie także kilka smaczków, o których nie mówią głośno specjaliści SEO …
Zaczynamy!
Spis Treści
Co to jest SEO Copywriting?
Kiedy słyszymy o SEO copywritingu, to najczęściej myślimy o tekście, który jest przygotowany specjalnie pod wyszukiwarki internetowe. Dla wielu SEO copywriterów taki tekst to upychanie słów kluczowych w miejscach, gdzie popadnie.
W mojej opinii tekst powinien być tworzony przede wszystkim dla człowieka, a dopiero potem pod wyszukiwarki internetowe. Nie mówię tu o tekstach zapleczowych – bo to jest zupełnie inny temat.
W praktyce artykuł na blogu lub oferta sprzedażowa powinny być tak skonstruowane, żeby zachęcić odbiorcę do podjęcia określonego działania. Należy też umiejętnie wdrożyć aspekty techniczne, które pomogą zoptymalizować treść.
Pewnie zastanawiasz się teraz, jak to połączyć w całość?
Spokojnie! Czytając dalej dowiesz się wszystkiego co jest potrzebne, aby tworzyć dobre teksty. A i wyszukiwarki internetowe takie jak Bing czy Google dadzą Ci wielkiego bonusa!
Najpierw zrób rozeznanie
Zanim poznasz skuteczne metody SEO copywritingu powinieneś “zrobić rozeznanie terenu”. To co wyróżnia świetne treści od tych przeciętnych, to najczęściej efekt ciężkiej pracy i zorientowania się, jakie treści tworzy konkurencja.
To nie są czasy kiedy internet raczkuje i nikt nie reklamuje się w internecie. To czasy, w których konkurencja działa bezpardonowo i wykorzysta każdy możliwy chwyt, aby tylko “położyć łapy na swojej części łupu”.
Wyobraź sobie, że każdego dnia na całym świecie jest publikowanych ponad 4 miliony artykułów.
Tylko 22% firm jest zadowolonych z ilości sprzedaży, które osiąga. Reszta musi cieszyć się tylko okruszkami po zjedzonym torcie …
Co wynika z powyższych statystyk?
Musisz tworzyć treści lepiej od innych. Jack Trout znany autorytet marketingu i zarządzania powiedział kiedyś żartobliwie w wywiadzie, że jeśli nie wyróżniasz się niczym na rynku, to lepiej by było, gdybyś oferował niskie ceny i liczył na to, że ktoś z litości kupi od Ciebie produkt.
Kim jest Twój odbiorca?
Przechodząc do sedna: powinieneś wiedzieć kim jest osoba, która będzie czytać Twoją treść. W tym celu weź kartę papieru i długopis lub skorzystaj z narzędzia do notowania. Zapisz odpowiedzi na następujące pytania:
- Ile lat ma Twój potencjalny klient?
- Gdzie pracuje?
- Ile zarabia?
- Jakie są jego zainteresowania?
- Z czym ma największy problem?
- Czy treści, które stworzysz zaspokoją jego potrzeby?
Analiza treści i poszukiwanie słów kluczowych
Domyślam się, że nie pominąłeś poprzedniego kroku i wiesz do kogo piszesz?
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś to proszę zatrzymaj się na moment i zrób to. Wykreuj obraz osoby, która siedzi przed ekranem monitora lub smartfona i czyta Twoje wypociny. Daj sobie na to tyle czasu ile potrzebujesz.
Wiedząc już, kto będzie Twoim idealnym klientem łatwiej stworzysz treści, które pokochają internauci!
To jest absolutny rdzeń skutecznego SEO copywritingu.
Ok przejdźmy teraz do praktycznych rzeczy, a mianowicie do analizy treści i poszukiwania słów kluczowych. Zakładam, że chcesz być wyżej w wyszukiwarce Google, prawda?
W tym celu musisz znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, które będą odpowiadały treści, którą chcesz przekazać. Najlepiej szukać fraz z długiego ogona (tzw. long tail keywords), które nie są tak bardzo konkurencyjne jak ogólne i popularne słowa kluczowe.
Jeżeli zamierzasz przebić się na frazę “pożyczki” to czeka Cię bardzo długa droga … Bardzo długa!
Taka fraza jest prawdopodobnie oblegana przez firmy z wielomilionowym budżetem reklamowym. Nie mówię, że nie da się ich przeskoczyć w wyszukiwarce Google na frazę “pożyczki”, ale może to być nie warte zachodu.
Lepiej być sprytniejszym i wykorzystać budżet reklamowy na działania, które przyniosą więcej korzyści.
Weźmy następujący przykład:
Pisząc artykuł o rowerach lepiej użyć słowa “męski rower górski” niż zwyczajnego słowa “rower”. Popularne słowa kluczowe takie jak “rower” mówią bardzo mało o tym, czego konkretnie szuka internauta. A pisząc artykuł o rowerze górskim dla mężczyzn, precyzyjniej określasz grupę docelową, do której skierowana jest oferta.
Dodatkowo na takie słowa kluczowe łatwiej jest się przebić. To są właśnie słowa kluczowe z długiego ogona.
Planer słów kluczowych Google
Znanym narzędziem do wyszukiwania fraz jest niezawodny planer słów kluczowych Google.
Przejdź do planera i wpisz poszukiwane słowo kluczowe. Dla przykładu użyje słowa “lokaty długoterminowe”. Kliknij przycisk “Rozpocznij”.
Zmień lokalizację i język na polski (lub inny). Na dole pojawią się powiązane słowa kluczowe, których możesz użyć w tekście lub stworzyć nowy artykuł:
Ubersuggest
Słowa kluczowe sprawdzisz też w narzędziu Ubersuggest. Wpisz wybrane słowo w pomarańczowym okienku i po prawej stronie zmień lokalizacje. Kliknij przycisk “Search”:
Na dole znajdziesz informacje o ilości wyszukiwań danej frazy oraz szacowanej konkurencyjności:
Poniżej znajduje się lista słów kluczowych. Kliknij przycisk “View all keywords ideas”, aby rozwinąć listę:
Korzystając z tych dwóch darmowych narzędzi nie potrzebujesz już niczego innego do wyszukiwania słów kluczowych. Poświęć trochę czasu, aby przyjrzeć się wybranym frazom. Wybierz te z długiego ogona.
Dzięki narzędziu Ubersuggest sprawdzisz też konkurencyjne strony, które są najwyżej w rankingu Google na wybrane słowa kluczowe. Znajdziesz tam informacje o ilości linków, udostępnieniach w social media i szacowanej ilości wejść z danej frazy:
Analiza konkurencji i fraz kluczowych zajmuje trochę czasu. Ale dzięki temu masz wszystkie informacje podane na tacy i łatwiej jest stworzyć dobry artykuł lub ofertę handlową.
Zasady SEO Copywritingu
Przejdźmy do praktycznych spraw związanych z pisaniem treści.
To co zaraz przeczytasz zabrzmi dość niewiarygodnie. Jednak zapewniam Cię, że jest prawdziwe. Nawet najlepszy copywriter nic na to nie poradzi – bo taka jest natura ludzka.
Gotowy na poznanie wielkiej tajemnicy?
Stwórz chwytliwy nagłówek
Otóż większość ludzi nie przeczyta tego co napiszesz.
Tak dobrze przeczytałeś! Ludzie nie czytają treści od początku do końca.
Zamiast tego skanują tekst w poszukiwaniu interesujących fragmentów i zatrzymują wzrok na nagłówkach. Jeżeli treść nagłówka wyda im się ciekawa, to czytają tekst znajdujący pod spodem.
To oznacza, że zanim opublikujesz tekst w internecie powinieneś popracować nad stworzeniem chwytliwych nagłówków.
Najważniejszy jest oczywiście nagłówek tytułowy. Powinien on wzbudzać emocje i dawać określone korzyści. Jeśli piszesz tekst o butach do biegania, to powinieneś w pierwszej kolejności zastanowić się nad tym, co zyska klient, jeśli kupi takie buty.
Korzyścią może być np. komfort biegania. Dzięki materiałowi, który przepuszcza powietrze stopa jest rozluźniona. Jesteś w stanie przebiec dłuższy dystans i uniknąć kontuzji.
Nagłówek w stylu: “Jak wybrać buty do biegania” będzie średnim pomysłem, bo nie wzbudza dużych emocji i jest oklepany. Wpisując takie zapytanie w Google zauważysz, że wiele firm nie mając pomysłu co napisać wykorzystuje taki właśnie nagłówek.
Ty będziesz sprytniejszy i użyjesz lepszej przynęty.
Zamiast powyższego nagłówka możesz użyć:
“Planujesz przebiec maraton? Wybierz komfortowe buty do biegania.”
Lub:
“Jak wybrać wygodne buty do biegania na dłuższe dystanse.”
Zwróć uwagę, że w powyższych nagłówkach użyłem przymiotników, które wyrażają emocje. Taki nagłówek będzie zdecydowanie lepszy. Popracuj nad jego konstrukcją i przetestuj kilka różnych wersji.
Jeżeli nie jesteś pewien, czy nagłówek jest odpowiedni, to zapytaj kilku znajomych co o nim myślą. Informacja zwrotna jaką otrzymasz pomoże Ci podjąć właściwą decyzję.
Optymalizacja nagłówków
Każdy nagłówek w źródle strony jest oznaczony specjalnym tagiem. Tytuł danej podstrony powinien być zawsze oznaczony tagiem h1.
Nagłówki niższego rzędu powinny być oznaczone tagami h2-h6. Dzięki takiej strukturze hierarchii nagłówków roboty Google wiedzą, który z nich jest najważniejszy, a który jest mniej istotny.
Korzystaj z nagłówków tak jakbyś czytał książkę. Nagłówek h2 można porównać do rozdziału książki, która ma rozwinięcia w postaci nagłówków h3. Kiedy skończysz omawiać temat i chcesz przejść do kolejnego rozdziału, to ponownie wstaw nagłówek h2.
Jeden obraz wyraża więcej niż słowa
Same litery to niestety za mało. Aby tchnąć w tekst więcej życia potrzebujesz dodać elementy wizualne.
Ludzi mózg jest tak skonstruowany, że lepiej zapamiętuje obrazy niż słowa. Wszelkie zdjęcia, filmy i prezentacje wzbudzają w nas więcej emocji, niż zwykłe słowo pisane.
Tworząc artykuł lub opisując produkt postaraj się wrzucić co najmniej kilka zdjęć. Dzięki temu czytelnik lepiej zrozumie przekaz treści i dłużej pozostanie na stronie.
Przechodząc do technicznych aspektów SEO, pamiętaj żeby każdy obraz posiadał atrybut alt wraz z indywidualnym opisem.
Obrazy w wyszukiwarce Google również są indeksowane i wyszukiwane po słowach kluczowych. Trafne opisywanie obrazków za pomocą atrybutu alt zapewni Ci większy ruch na stronie.
Pamiętaj oczywiście o optymalizacji zdjęć! Nigdy nie wrzucaj fotografii, które zajmują dużo miejsca. Zamiast tego zredukuj obraz do mniejszej rozdzielczości i upewnij się, że jest zapisany w formacie JPG lub PNG.
Pisanie ciekawych treści
Pisanie tekstów, które zachwycą Twoich czytelników wymaga praktyki. Nikt nie urodził się z talentem do pisania perswazyjnych treści. Nawet Stephen King – najpoczytniejszy autor literatury grozy, na początku swojej kariery musiał szlifować swój talent, żeby dojść do perfekcji.
Z czasem wypracujesz odpowiedni styl pisania i zaczniesz robić to coraz lepiej. Niektórzy blogerzy preferują styl gawędziarski. Droczą się z czytelnikami i opowiadają dużo historii z własnego życia. Dzięki temu czytelnik utożsamia się z historią i znajduje odniesienia we własnym życiu.
To doskonała metoda na zbudowanie zaufania i pokazania się z ludzkiej strony. Jednak zbyt długie rozpisywanie się o rzeczach niezwiązanych z tematem może sprawić, że czytelnik uzna, że nie znajdzie odpowiedzi na pytanie i już więcej nie powróci na stronę. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb czytelników.
Z kolei poradnikowy styl pisania polega na konkretnym przejściu do tematu. W takich artykułach znajdziesz dużo praktycznych wskazówek (często technicznych). Pisanie treści o rzeczach “jak coś zrobić krok po kroku” wymaga większego nakładu pracy i dokładniejszego zbadania tematu.
Pisząc poradnik używaj zdjęć, filmów oraz innych elementów wizualnych, dzięki którym czytelnik zrozumie co masz na myśli. Jeśli w nagłówku lub w zajawce znajduje się obietnica – wywiąż się z niej. Nikt nie lubi obietnic bez pokrycia.
Najważniejsze zasady w copywritingu
Pisząc treść na blogu, w sklepie internetowym lub w ofercie strony kieruj się następującymi zasadami:
- Dostarczaj ludziom emocji. Tekst nie powinien być nudny. Powinien sprawić, że czytelnik powróci na Twoją stronę w poszukiwaniu nowych informacji lub produktów.
- Zwracaj się bezpośrednio do swojego czytelnika, tak jakby był Twoim kumplem lub kumpelą. Oficjalny ton wypowiedzi pozostawmy profesorom i politykom.
- Podziel tekst na mniejsze części. Użyj akapitów i formatowania, aby zwiększyć wygodę czytania.
- Unikaj słów chybotliwych, niepewnych i wprowadzających w błąd.
- Pisz poprawnie i nie popełniaj błędów gramatycznych. Jeżeli nie jesteś pewien, jak pisze się dany wyraz, to zajrzyj do słownika języka polskiego.
- Zachęć użytkownika do podjęcia konkretnej akcji. W SEO Copywritingu nazywa się to call to action. Polega to na przekonaniu użytkownika do zapisania się na listę mailingową, kliknięcia w link, udostępnienia materiału lub dokonania zakupu.
Słowa kluczowe w treści strony
SEO copywriting to także wplatanie słów kluczowych do treści strony. Im dłuższy jest tekst, tym więcej słów kluczowych może znajdować się w treści.
Najpierw sprawdź, jakie teksty znajdują się najwyżej w rankingu wyszukiwarki Google. W tym celu skorzystaj z narzędzia Canonicalized. Wpisz wybrane słowo kluczowe i ustaw lokalizację na Google.pl. Kliknij “Ramble on”:
Pojawi się lista 10 adresów url. Znajdziesz tu informacje o długości tekstu, liczbie obrazków, linkach wychodzących, czynnikach DA i PA (ustalanych przez portal MOZ) oraz szybkości ładowania strony:
Jeżeli wcześniej użyłeś planera słów kluczowych lub Ubersuggest, to powinieneś mieć już przygotowaną listę fraz, których użyjesz w tekście. Dobrą praktyką w SEO copywritingu jest użycie takich samych słów, których używa konkurencja.
Ponadto warto użyć słów LSI oznaczających frazy i synonimy związane kontekstowo z tematyką danej podstrony. To sprawi, że wyszukiwarka Google lepiej zrozumie omawiany temat.
Wpisując w Google frazę “samochód osobowy” na dole strony otrzymasz listę słów, których możesz użyć w tekście:
Generalnie zasada jest następująca: opisz temat dogłębnie, wplataj słowa kluczowe i ich odmiany w treść strony, nagłówki i obrazki (w tagu alt). Zawsze sprawdzaj, jakie strony znajdują się w top 10 wyszukiwarki Google. Przeanalizuj ich treść i zrób notatki. Napisz tekst lepiej niż oni!
SEO meta tagi
Kolejnym elementem są meta tagi, których powinieneś użyć, aby opisać daną podstronę. Optymalizacja strony internetowej polega na stworzeniu znaczników zawartych w nagłówku dokumentu. W ich skład wchodzą: tytuł strony, słowa kluczowe i opis.
Jeżeli korzystasz z WordPressa, to zainstaluj wtyczkę SEO by Yoast. Pomoże Ci ona zoptymalizować stronę.
Za każdym razem, gdy będziesz tworzył nowy wpis na blogu lub edytował stronę, to na dole wyświetli się nowa zakładka “Yoast SEO”.
W okienku SEO title wpisz tytuł danej podstrony. Pamiętaj o zasadach tworzenia chwytliwych nagłówków. W tytule powinno znajdować się słowo kluczowe.
W meta description uzupełnij opis, który będzie widoczny dla internauty w wyszukiwarce Google. Opis powinien być krótki i zachęcić do kliknięcia.
Poniżej znajdziesz kolejne zakładki:
Analiza czytelności informuje o użytych słowach, rozkładzie nagłówków i długości akapitów.
We Frazie kluczowej wpisz słowo, na które chcesz pozycjonować się w wyszukiwarce. Dzięki temu wtyczka Yoast sprawdzi w jakich miejscach i ile razy dane słowo zostało użyte w tekście.
W zakładce Wyniki analizy znajdziesz informacje o wytycznych i elementach, które możesz poprawić m.in.: o gęstości słów kluczowych, odnośnikach oraz długości meta opisu.
Linkowanie
Linkowanie jest ważnym elementem optymalizacji i pozycjonowania strony w wyszukiwarkach internetowych. Przeprowadzając audyt SEO często zwracam uwagę na to, żeby strona była dobrze podlinkowana.
Linkowania wewnętrznego używasz wtedy, kiedy chcesz przenieść część mocy z jednej strony na drugą, w obrębie jednego serwisu.
Zwróć uwagę na artykuł, który właśnie czytasz. Naturalnie linkuje do podstron, które są rozwinięciem omawianego tematu. W tym celu stosuje anchory, które informują roboty Google o tym co znajduje się w odnośniku.
Poprawne wdrożenie linkowania wewnętrznego umożliwia robotom sieciowym i użytkownikom poruszanie się po witrynie. Zatem, gdy tworzysz nową treść na stronie, to zawsze umieszczaj linki do innych podstron w obrębie swojego serwisu stosując w anchorze słowo kluczowe np. “meble ogrodowe z drewna”.
Drugim elementem jest linkowanie wychodzące. Polega na przeniesieniu użytkownika z jednej strony na drugą. Warto użyć tego typu odnośników, kiedy chcesz podlinkować stronę, która dogłębnie opisała dany temat.
Sam często używam linkowania wychodzącego, aby czytelnik mógł bez problemu przejść do źródeł zewnętrznych, zamiast wpisywać adres ręcznie.
Dobre praktyki linkowania
- Linkowanie nie powinno być bezmyślnym wstawianiem anchorów gdzie popadnie, a przemyślaną strategią. Dotyczy to zarówno linkowania wewnętrznego w obrębie serwisu, jak i pozycjonowania strony.
- Użytkownicy korzystający z komputerów stacjonarnych i laptopów często po kliknięciu w dany odnośnik zapominają o powrocie na wcześniejszą stronę. Dlatego też dobrą praktyką linkowania jest użycie znacznika target=”a_blank”. Kiedy użytkownik kliknie w link wewnętrzny lub wychodzący, to w jego przeglądarce otworzy się nowa karta, dzięki czemu będzie mógł z powrotem wrócić na wcześniejszą stronę.
- Domyślnie prawie każdy link wychodzący posiada atrybut dofollow oznaczający przekazanie mocy danej stronie. Jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz przekazywać mocy stronie zewnętrznej użyj atrybutu nofollow.
Podsumowanie
W SEO copywritingu liczy się nie tylko, to żeby być wysoko w rankingu. Bo co z tego, że jesteś w top 3 na konkurencyjne frazy kluczowe skoro nikt nie podejmuje żadnej akcji i szybko wychodzi ze strony?
Pracownicy Google cały czas udoskonalają algorytmy, aby trafniej ocenić, czy dana strona odpowiada intencją użytkownika. Jeśli strona wczytuje się szybko, jest dobrze zoptymalizowana, treści są aktualne, a użytkownicy chętniej na nią powracają, to jest to jasny sygnał, że taka strona jest wartościowa.
Wdrożenie powyższych elementów na stronie pozwoli Ci na lepszą optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek i zwiększenia satysfakcji użytkowników. To przekłada się także na statystyki i co najważniejsze: na wyższą na konwersję!
Szukasz kogoś kto stworzy dla Ciebie teksty przystosowane do wyszukiwarek internetowych i atrakcyjne dla użytkowników? Napisz do mnie na adres e-mail. Chętnie Ci w tym pomogę!
Podobał Ci się artykuł? Udostępnij go na portalach społecznościowych i napisz w komentarzu, jakie Ty stosujesz zasady w SEO copywritingu.
Niestety darmowe narzędzia do analizy słów bywają zawodne jak np. ubersuggest, który ostatnio pokazał mi że fraza: “sklep komputerowy” jest łatwą do konkurowania. Warto też zaznaczyć, że planer słów kluczowych bez aktywnie prowadzonej kampanii pokaże nam tylko przedziały liczby zapytań. Warto skorzystać też z narzędzi typu senuto lub surfer, które mają darmowe wersje próbne.
Tak, wiele darmowych narzędzi jest okrojona lub ma wady. Jednak Ubersuggest to całkiem dobra opcja dla osób, które nie chcą wydawać pieniędzy na płatne narzędzia takie jak Ahrefs, czy Surfer. Wspomnę jeszcze, że oprócz wyszukiwania słów kluczowych Ubersuggest posiada też możliwość przeprowadzania mini audytu strony i sprawdzania backlinków. Według mnie jest to jedno z lepszych darmowych narzędzi wspieranych przez Neila Patela.
Uważam, że dobrze napisany tekst powinien przede wszystkim przyciągać dobrze skonstruowanym nagłówkiem – tak by zachęcić czytelnika do zajrzenia ‘głębiej’ w artykuł. Równorzędną kwestią jest styl naszego pisania, czy będzie on np. gawędziarski czy poradnikowy – tu wybór zależy od tego jaki efekt chcemy wywołać u odbiorcy. Na pewno zgodzę się z tym, że należy dostarczać ludziom emocji czy zachęcać ich do podjęcia określonej akcji – co zostało opisane powyżej. Jednocześnie warto zachować równowagę między powyższymi czynnikami, a SEO.